Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 02:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 jul 2007, 07:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Hej Knejte,

Jeg har problemer med at holde olietryk på min motor. Efter at have haft motoren splittet ad i atomer mere end én gang uden at finde noget, retter jeg nu mistanken mod min turbo.... og så til spørgsmålet:

Kan jeg lukke olietilførslen til turboen og blokere den, så den ikke spinder rundt? Hvordan gør jeg det smartest?

Motoren skal bare stå i tomgang indtil den er gennemvarm, det er nok til at jeg kan se om problemet er forsvundet - så det er altså ikke de store prygl en blokeret turbine vil få.


Lars :^)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 08:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvor stort er olietilgangen til turboen?

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 09:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Der sidder en restriktor med 2mm lysning i slangen....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 09:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvis trykket stiger når du frakobler slangen, med et så lille hul, så har du et problem makker, formegentlig din oliepumpe eller trykventilen i denne, hvis bilen kun står i tomgang og din wastegate står pivåben burde det ikke være et problem, at "låse" din turbo.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 10:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Oliepumpen er frikendt - jeg har prøvet med 2 brugte og p.t. sidder der en sprit ny monteret.

Når motoren er kold laver den 3-4 bars tryk i tomgang - det er først når den er gennemvarm at trykket falder til ca. 0,5 bar.... jeg er dybt mystificeret. Motoren har været splittet ad indtil flere gange, jeg har opmålt alt, kontrolleret lejespillerum med plastigauge og tryksat blok og krumtap med lufttryk.... uden at finde noget som helst unormalt :damn:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 10:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Har sådanne en motor oilsquirters ??

Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil??
er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet


Går udfra det er din Mazda 323 GTS Turbo '88 du har problemer med.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 11:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
ae86 skrev:
Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil??
er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet


Nemlig, det var mit næste spørgsmål..

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 11:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
ae86 skrev:
Har sådanne en motor oilsquirters ??

Jeps, og de er også skiftet ud med nye. Jeg fandt for en måneds tid siden ud af, at fjedrene i "banjo-regulator-bolten" var slatne (ca. halv fjederkraft, åbningstryk = 0 bar). Jeg købte så nye og satte i, overbevist om at den nu var kureret, men det hjalp nul og nix :(

ae86 skrev:
Hvor i motoren eller i oliepumpen sidder din olietryks ventil??
er du sikker på at den sidder i den del af oliepumpen du har skiftet

Den sidder som en integreret del af oliepumpen, så den er også skiftet. Testede også fjederkraften i de 2 "brugte" oliepumper jeg har haft monteret.

ae86 skrev:
Går udfra det er din Mazda 323 GTS Turbo '88 du har problemer med.

Det er det lige præcis.... og den er dælme billigt til salg :evil:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 12:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hmmm.Billede meget mærkeligt, kan den have skudt en kugle/blændprop i oliesystemet?

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2007, 12:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Det er nok det jeg hælder allermest til.... har godt nok forsøgt at teste det ved at tryksætte oliekanalerne med trykluft, men der fiser jo luft ud i alle lejer osv. så der er rimelig meget "støj" der kan sløre en fejl.

Hvor stort vil I tro at olieflowet er i tomgang på sådan en lille japsermotor?
Jeg tænker her på hvor lille et "hul" der skal til for at få olietrykket til at droppe fra 3-4 bar med kold olie, til 0,2-0,6 bar med varm olie.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team