Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jan 2025, 10:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg har været hos en bilforhandler i dag hvor vi snakkede lidt om effektforøgelse af biler.

I den forbindelse fortalte han, at der træder nogle nye regler i kraft ifbm bilsyn.

Det er meningen at, bilsynshallerne skal have udstyr til at kontrollere om bilen har været chippet. Han påstod at de ville kunne kigge op til et år tilbage i bilens styreboks, selvom man har ændret tilbage til oprindeligt program fra fabrikken inden syn.

Er der nogen af jer der har hørt om disse "tiltag" og om der virkeligt er muligt at styreboksen lagrer historik omkring dysetider, tryk m.v.

Jeg sidder umiddelbart og tænker, at det er da bare køre forbi sin lokale forhandler og få sin styreboks opdateret/nulstillet inden syn.

Selvom jeg har en ny bil, så ville jeg da gerne lige have de ekstra hk ud af motoren, når garantien er væk, som man ved er der med en trykladet motor.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis det bliver sådan vil jeg da bare følge en af de ledninger ca 50-70 cm tilbage fra det obd-stik (odbII) han bruger til at udlæse fra, og så lave en skjult samling som jeg piller fra hinanden når jeg køre til syn

Jeg kan vel ikke kaseres til syn fordi s....... ikke kan finde ud af at komme i kontakt med min ecu, og jeg tvivler på at han bruger meget tid på at prøve at finde fejlen

Men om det så bliver skrevet som en kritisk fejl som skal udbedres og hvor man skal komme til omsyn ved jeg ikke, men mon ikke det højest kan blive til en bemærkning

Junior Medlem

Buus skrev:
Det er meningen at, bilsynshallerne skal have udstyr til at kontrollere om bilen har været chippet. Han påstod at de ville kunne kigge op til et år tilbage i bilens styreboks, selvom man har ændret tilbage til oprindeligt program fra fabrikken inden syn.

Hmmm. kan det overhovedet lade sig gøre...
Hvordan vil de se om den er chippet?
Kender synsmanden de originale data i en bil?

Mvh Jonas

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
der er ikke noget om det endnu.

det som måske kommer er at man vil ind og måle miljø og andet sikkerhedsudstyr igennem OBD stikket.

men i kan være sikker på at hvis det bliver et lovkrav så vil det blive et omsyn, lige som en ABS/Airbag- lampe.

nu er det sådan i Dk at det ikke er synsmanden som har et problem men kunden da det er dem som skal bringe tingene i orden. de skal fremstille bilen til syn så den er i orden.

husk synesmanden har ikke opdagerpligt, men kunden har oplysningspligt.
det er kunden der skal oplyse når der er lavet konstruktiv ændringer på bilen og medbringe en udfyldt Anmeldelsesblanket hvor der er krydset af at der er lavet konstruktinændringer

Junior Medlem

Geografisk sted: Roskilde
seicento skrev:
Buus skrev:

Hmmm. kan det overhovedet lade sig gøre...
Hvordan vil de se om den er chippet?
Kender synsmanden de originale data i en bil?

Mvh Jonas

Jeg mener slet ikk den logger "gemmer" sådan ting. så skal det ihvertfald være noget helt nyt.
Det eneste den burde gemme er vel fejl.

Titel:
Moderator

Igen er gamle biler fantastiske.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
HenrikGM skrev:

Specielt når de er fra før 1/4 1984 :mrgreen:
Daniel.

Titel:
Medlem

Jeg kan heller ikke lige forstå hvordan man skal kunne kontrollere den slags ting, specielt hvis man har indlæst det originale program igen.

Hurra for biler fra før 1/4 1984... ja det er meget godt, men jeg gider sqtte køre rundt i så gamle biler til hverdag.

Men vi må vel vente og se hvad der kommer på den front...

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Saab-Daniel skrev:
HenrikGM skrev:

Specielt når de er fra før 1/4 1984 :mrgreen:
Daniel.

Det er så sandt som det er sagt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Der var engang noget med at bilerne skulle logge de sidste ~5-6 sek af alle de data boksen havde i tilfælde af at man var ude for en ulykke så ville politi kunne udlæse disse data og se hvad hastighed man havde kørt med, med nymodens can bussystemer ville man også kunne afgøre og en bilist havde blinket eller ej. e.t.c

"black boks" til biler

Jeg hørte lidt om det da det jeg havde hørt en fortælle at Jaguar i usa havde et system i bilerne der selv ringet op og anmeldte et trafikuheld med gps-koordinater når airbag'en blev udløst

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time