Ravnen skrev:
[
Okay så prøver jeg at forklare det for en sidste gang:
Prøv at sætte en fiktiv tæller på hver eneste topbolt, lad den tælle hver gang at det nærmeste stempel er i top, gør det i, lad os sige et minut ved f.eks. 8000 omdr/min, med disse tal skulle du gerne komme frem til at tællerne på de 4 yderste bolte har talt til 8000 og de 6 inderste har talt til 16000.
Du kan gå i banken med at dette er for at regne for om ikke en statisk belastning, så noget der minder om det, stress niveauet på de inderste bolte bliver ikke mindre af at de i de fleste tilfælde vil være udsat for en større varmebelastning grundet deres placering.
.
Du mener jo egentligt at boltene er så hårdt belastet at de bliver udmattede efter x antal forbrændinger.
Dit antal af stræk tærer på boltene , hvis der var tale om udmattelseslaster, altså at bolten stille og roligt blev udmattet.
Ligger du allerede så tæt på grænsen at bolten er udsat for udmattelse, så bliver det værre af at spænde den yderligere.
Varmebelastningen grundet placering; Well, temperaturen ligger måske på 125grader, måske lidt mere i ekstreme tilfælde. Max forskel mellem koldeste og varmeste bolt er næppe mere end 20grader, selv i ekstreme tilfælde.
Så hvorfor man vælger at spænde strækbolte yderligere på de midterste giver stadigt ikke rigtigt mening på volvo toppen.
Skifter de dem, så skifter de alle til noget stærkere grej, ikke kun de midterste.
Udskiftning til noget stærkere kun på midten på feks cosworth, _kan_ være fordi de originale bolte ligger for tæt på grænsen, så de faktisk er udsat for udmattelse hvis man hæver trykket. Hvis det er tilfældet, vil de blot tage dobbelt så mange omdrejninger, før de yderste alligevel står af, uanset om de midterste er stærke nok.(HVIS det er udmattelse)
Men du har meget ret i at man hellere skulle vælge nogle stærkere bolte. Overspænde en strækbolt gør den ikke stærkere, tværtimod.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!