Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg har fra dag ét haft MS montøren med på råd da han er blevet anbefalet som Toyota guru No.1 hele vejen igennem...
desværre havde han ikke tid /lyst på daværende tidspunkt til at få hele dytbilen over og selv stå for den komplette renovering fra start til slut...
derfor blev det i samråd med ham, til at jeg selv skulle stå for renoveringen sammen med bror som er mekker... og derfra er det som bekrevet i indlægget gået slag i slag.
at jeg er amatør skal der ikke herske nogen som helst tvivl om...og netop derfor har jeg brugt ham som proff sparringspartner lige fra indkøb af nye stumper til hvordan "vi" fik løst opgaven bedst muligt og med mindst mulig chance for at lortet brændte sammen igen igen...
mit mål har fra starten været at få flest muligt heste ud af bilen uden at gå ALT for meget på kompromis med holdbarheden... og det har været den røde tråd igennem samtlige indkøb af nye stumper til bæstet!

Jeg syntes jeg PRØVER ikke at pege fingre af nogen endnu, da ingen af os VED hvad der reelt er sket med motoren...og indtil da er der ingen grund til at nævne nogen som helst..
igen... ingen nævnt, ingen glemt!!...

men indrømmet...står nu som "kunde" og er ikke skiiide tilfreds med det endelige resultat... :roll:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Dine amatør rettigheder har jeg aldrig været i tvivl om.
Men at din guru, laver et par fejl, og hans henviste mekanikker laver fejl.
Det er i mine øjne næsten uomtvistlige fakta, som du har udlagt sagen.
Anderledes kan jeg ikke se det.
Hvis du har fulgt retningslinierne 100% som din guru har fortalt dig.
Så er det i mine øjne guruens fejl.
Men da en guru pr. deffikation er ufejlbarlig, der af navnet.
Så er det umuligt at reklamere noget, da guruen ikke kan lave fejl.

Jeg har set en toyota guru inden for MS arbejde på en kompressor ladet MR2, og ledningsnettet til MS så ud som om det var flikket sammen med dele fra biltemas elektriske afdeling, og det var ikke nødvendigvis bil afdelingen der var brugt komponenter fra.
Den forstærkede hjemmesmedede kobling var værdiløs. At motoren blæste en toppakning kort tid efter indjustering taler vi slet ikke om.
Og at bilen har kørt i under en måned i løbet af de sidste 2 år er totalt hemmeligt.
Jeg kan kun sige at brugeren af denne guru er blevet fattig, og ikke har den store lyst til at benytte ham mere.

Du får desværre nok ingen penge i kompensation da guru og hans mekanikker kan skyde skylden på dig, din bror, og motorrenovatøren.
Og omvendt.

Jeg hælder mest til stempelrings teorien, og måske varmeskader på udstødnings siden grundet forkert tænding, men de varmeskader giver ikke en blå olierøg. Som jeg er orienteret, medmindre turboens lejer er stået af.

Så mål den ud, skil møget ad og stil diagnosen.
Håber det er relativt billigt at udbedre.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er en rød MR2 turbo der er tale om ikke? Hvis det er den, så var den godt nok fin da den kørte på Slagelse egnen. Der er godt nok hældt mange penge i den bil.

Godt nok en trist motor historie den der

I took an IQ test and the results were negative.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: København
Jeg låner lige lidt af tråden, for også at blive klogere. Jeg har jo desværre selv stået i en lidt lignende sag, hvor et par smedet stempler efter 1000 km lignede noget der havde kørt Rally i 10 år. Dengang var der masser af gætterier og den endelige årsag er nok aldrig fundet!

Jeg har flere gange hørt, at en for fed blanding kan "vaske" cylindervæggen for olie. Nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at få lidt klare facts på bordet. Er der nogen, der har nogle DATA for, hvornår dette sker (ved hvilket blandingsforhold)? Jeg har hørt en masse snak...men aldrig set beviser.

Mvh.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
CorsaGSI skrev:
Jeg låner lige lidt af tråden, for også at blive klogere. Jeg har jo desværre selv stået i en lidt lignende sag, hvor et par smedet stempler efter 1000 km lignede noget der havde kørt Rally i 10 år. Dengang var der masser af gætterier og den endelige årsag er nok aldrig fundet!

Jeg har flere gange hørt, at en for fed blanding kan "vaske" cylindervæggen for olie. Nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at få lidt klare facts på bordet. Er der nogen, der har nogle DATA for, hvornår dette sker (ved hvilket blandingsforhold)? Jeg har hørt en masse snak...men aldrig set beviser.

Mvh.

Det kan godt være at der forligger nogle testresultater et eller andet sted i verden.
Men jeg har ikke søgt på emnet.
Ved hvilket blandings forhold sker det.
Det sker ved alle blandingsforhold, da der altid er en lille rest uforbrændt benzin tilbage ved stempelringene.
Jo federe blanding jo mere benzin, og jo større opløsnings evne.

Desværre ingen facts. kun min overbevisning.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Alarmklokken skal altså ringe når en nybygget motor går så fed at den ryger sort!

Indkøringen skal du jo ikke lave med ladetryk, og 13,5 - 15 er ikke helt galt til en sikker indkøring. Du skal vel helt ned omkring 11 før den rigtigt ryger sort.

En grovjustering med WB sonde på en MS bil kan gøres på under 20minutter, hvis sonden sidder på bilen, og så har du ikke det problem med afvaskning.

Voldsomt store dyser kan have problemer med for store "dråber". De kan også vaske væggen.

Hjemmeportede topstykker med uheldigt udførelse kan smide bensinen ud af luften, også her kan det blive til vaskning af væggen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

som nævnt tidligere... jeg har fulgt de anvisninger jeg har fået af min fagmand og fik ved mont. af MS af vide at jeg roligt kunne køre med det program der lå i den nu... det skal siges at mht ladetrykket blev den skruet i bund på bleeder ventilen og begrænst i MS til 0.5-0-6 Bar... og den opsætning har den så kørt de omkring 5000Km på...
der sidder Toyotas røde/orange dyser i den originale dysebro + 4 ekstra dyser i manifolden... de sidst nævnte blev dog koblet fra ved mont. af MS.
Topstykket er portet ja... men burde være udført af proff værksted med flow test und alles...

Hmm... man skal jeg forstå det sådan at du (henrik) hælder til en teori om at MS har stået helt hen i skoven fra dag 1 og derfor vasket oliefilmen af cylindervæggene de sidste mange Km??... med slidte/ødelagte stempelringe til følge??.. :wow:

Titel:
Moderator

Det er altid et problem at udtale sig firkantet, når man ikke er stensikkert og står med beviset i hånden, men jeg mener det er problematisk at en nybygget bensinmotor ryger "sort som en diesel", og at det _kan_ medføre nedvaskning af boringen.
Om det er det der er sket for din motor kan man kun gisne om nu, du skal skille den ad før man kan sige noget konkret. Lav evt en "leak-down" test før adskillelse.

Var det min motor, ville jeg have kørt den ind med det samme, med WG blokeret åben, og herefter taget 1000km indkøring med konstant varierende belastning, og herefter lukket WG og skruet op til ønsket effekt imens den blev kørt ind, men det er næsten et religiøst spørgsmål. Hver mand indkører på sin måde!

Men sket er jo sket, lav en leak-down test, lav kompressionstesten, og riv derefter toppen af og mål lidt på boringer, og kig på stempelringe.

Det er desværre sådan at af skade bliver man klog, men sjældent rig. Næsten uanset hvad der var galt, og hvem der måske bærer noget at skylden, så kan du stort set kun appellere til de implicerede om at hjælpe dig ud af miseren. Teknisk set har du sikkert krav på eet eller andet, men det vil nok være svært at bevise hvem,hvad og hvornår. Måske andre i forummet kan hjælpe der. Prøv at indlede en fornuftig dialog med dem der har udført arbejdet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

bogie skrev:
som nævnt tidligere... jeg har fulgt de anvisninger jeg har fået af min fagmand og fik ved mont. af MS af vide at jeg roligt kunne køre med det program der lå i den nu... det skal siges at mht ladetrykket blev den skruet i bund på bleeder ventilen og begrænst i MS til 0.5-0-6 Bar... og den opsætning har den så kørt de omkring 5000Km på...
der sidder Toyotas røde/orange dyser i den originale dysebro + 4 ekstra dyser i manifolden... de sidst nævnte blev dog koblet fra ved mont. af MS.
Topstykket er portet ja... men burde være udført af proff værksted med flow test und alles...

Hmm... man skal jeg forstå det sådan at du (henrik) hælder til en teori om at MS har stået helt hen i skoven fra dag 1 og derfor vasket oliefilmen af cylindervæggene de sidste mange Km??... med slidte/ødelagte stempelringe til følge??.. :wow:

Sket er sket.
Her er et par point of view fra min side.
Er der vasket cylindervægge, så vil der være rivninger at se. Det kan konstateres med et boroskop, ved at skrue tændrørene ud og ”kigge inden for”.
Jeg har ofte set fejl montering af olieskraberingen således, at man ødelægger ringen under montage, den bliver vendt forkert eller sidder fast i sporet. Jeg også oplevet olieringen var fejl ring, men blev monteret alligevel.
Jeg har også set man har beskadiget ventilparaplypakningerne under montage, samt set 8mm ventilparaplypakninger monteret på 7mm ventiler.
Så der mange muligheder for olieforbrug på noget nyrenoveret.
Har du problemer med dårlig opblanding af luft og benzin p.g.a dårligt portet top eller for store dyser vil HC’en være meget høj.
Gør som Henrik siger, få en fornuftig dialog i gang med de impliceret og se om ikke der ligge et fornuftigt løsningsforslag efter dette.

Bemmer

Titel:
Nyt Medlem

http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=4013

fortsættelse følger...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time