Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 15:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jul 2007, 18:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens..

Er ved at bygge en ny maskine til min Volvo 740TIC, men kom til at tænke på boltene til topstykket. Er der nogen her der ved om der er angivet en maks længde på de bolte, eller hvor mange gange de må anvendes, eller om de ubetinget skal skiftes :?:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 14:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Har du en OEM Green Manual?
Det kan anbefales, og der står det i. Dog ikke noget "mål" men kun at bolten ikke bør bruges mere end 5x, eller hvis der er tegn på at bolten har flydt.

Bliv nu ikke fristet til at "give den lidt ekstra". Det har den stik modsatte effekt....!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 15:15 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Denne manual har jeg ikke. Men ved at boltene har været brugt én gang, så det kan godt gå at bruge dem igen så. Og mht. tilspænding, så får de det som de skal. Der er jo en årsag til at nogen har sat præcise momenter og grader på... :)

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 06:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Faldt over et gammelt dokument. der beskriver monteringen af Volvos ETL kit.

http://850r.dk/pdf.htm

Her står mange spændene ting bla. modeficering af overgearet.
Og efterspænding af topboltene.
Den gamle type bolte får lige et kg. mere.
Og den nye type får 60 grader mere på de 6 miderste bolte og 45 grader mere på de yderste 4 bolte. Hvilket nok gør den nye type bolt til en engangs bolt.

Men det er godt nok mystisk denne forskel i tilspænding imellem de miderste, og yderste bolte.

MVH


Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 14:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Morten VJ skrev:




Men det er godt nok mystisk denne forskel i tilspænding imellem de miderste, og yderste bolte.




Morten


Det er der egentlig ikke noget mystisk i, belastningen på disse inderste bolte er større (kompressionstrykket) pga. af færre bolte til deling pr. cyl.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 16:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ravnen skrev:

Det er der egentlig ikke noget mystisk i, belastningen på disse inderste bolte er større (kompressionstrykket) pga. af færre bolte til deling pr. cyl.


Jo det er stadig mystisk !
da standart tilspænding siger ens tilspænding på alle bolte.
Og da der kun er en cylinder af gangen der tænder, så er det altid 4 bolte til at optage forbrændings trykket.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 17:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Morten VJ skrev:
Jo det er stadig mystisk !
da standart tilspænding siger ens tilspænding på alle bolte.
Og da der kun er en cylinder af gangen der tænder, så er det altid 4 bolte til at optage forbrændings trykket.
Morten


Nej det er ikke mystisk, det du taler om der foregår med 6000-8000 omdr./min eller mere og så er sagen en ganske anden, prøv og og se hvad der sker med for højt højt ladetryk, her er det ikke unomalt at toppen lyfter sig på midten og ikke i siderne, hvilket også er grunden til at ARP boltsæt til f.eks. cossie motorer kun består af de 6 midterste bolte, at nogle så vælger at "bare" spænde de miderste bolte lidt hårdere må være for deres egen regning, jeg ville foretrække nogle stærkere af slagsen.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 20:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er vel ikke ladetrykket der løfter toppen, men derimod forbrændingstrykket?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2007, 22:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Det er vel ikke ladetrykket der løfter toppen, men derimod forbrændingstrykket?


var lige inde på nettet for at undersøge om det passer det du skriver, og der er noget om snakken, jeg tror sku du har ret, det bekræfter de forklaringer jeg har vedlagt ihvertfald.

1)
Brassica est quae omnibus holeribus antistat. Eam esto vel coctam vel crudam. Crudam si edes, in acetum intinguito. Mirifice concoquit, alvum bonam facit lotiumque ad omnes res salubre est. Si voles in convivio multum bibere cenareque libenter, ante cenam esto crudam quantum voles ex aceto, et item, ubi cenaveris, comesto aliqua V folia; reddet te quasi nihil ederis bibesque quantum voles.


2)
Billede


det sjove er at da jeg var lille troede jeg at der boede små trolde inde i en motor, og når den sagde lyde ud af udstødningen var det fordi at de pruttede, sjovt ikke?

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2007, 01:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, nu ser jeg tydeligt hvorfor ladetrykket løfter toppen i midten, men ikke i siden, og at forbrændingstrykket ikke løfter toppen på tilsvarende vis ude i siden... :gnaek: :gnaek:


PS; Tror det er det forkerte bog du har læst. Forfatteren til teksten døde 149 år før vor tidsregning, og bogen handler egentligt mere om bønder, og hvordan man mente det var nødvendigt at fortynde vinen for folk ikke blev for utilregnelige, end om strækbolte i gamle volvomotorer...;-)

PPS; Tror slet ikke de brugte strækbolte dengang, ihvertflad ikke til datidens cossiemotorer.... :gnaek:

PPPS; Kender du citatet fra bogen fordi det stadigt er nødvendigt at fortynde spritten på "øen" for at folk kan opføre sig ordentligt? :grin:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team