Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Hej

Går og roder med at forbedre min motor, da den afgik ved døden i sidste løb.
Det er en VW Golf 1,8 8V GTI, motornr. DX.

Overvejer hvordan jeg kan forlænge længden af indsugningen.
Kører med 2 x 40 mm Weber på Dbilas manifold, som er modificeret så karburatorerne ligger helt vandrette.
Tragtene er meget tæt på adskillelsen mellem motorrum og kabine og samtidig meget tæt på udstødningen.

Jeg vil gerne ha karburatorerne flyttet så indsugningen kan forlænges, men er i tvivl om hvad der er bedst.

1.Skal jeg forlænge den eksisterende manifold til den ønskede længde, så karburatorerne monteres længere ved fra topstykket?

2.Er det bedre at fjerne modificering på manifolden så karburatoerne ligger lidt skrå igen og derefter forsøge sig med at modificere tragtene?

3.Jeg har mulighed for selv at lave en helt ny manifold i alu, hvis det er den bedste løsning?

Overvejer også om man skulle montere 45 mm Weber i stedet for, da den sidste menaniker der rullede den mente den fik for lidt luft i de høje omdrejninger.

MVH
Jan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

definer høje omdr ??

og det det kommer jo også lidt an på hvor vilde knaster og topstykke bearbejdning du kører med nu ??
jeg mener hvis peakpower er efter 7000 er 45mm nok et meget godt bud

MVH Luske

Titel:

Ang. høje omdrejninger vil jeg tro det er mellem 6 - 7000 RPM, højere end 7000 rullede han den ikke sidst, men hvorfor kan jeg ikke huske.

Bunden er standard.
Toppen er bearbejdet, men primært i indsugning efter hvad jeg kan se, og planet for at opnå en kompression på ca. 11,2:1.
Knasten er en Kent Cams, type GS 3, 300 graders, 11,6 mm ventilløft, 4,75 mm løft på indsugningsventil ved overlap/TDC, effektområde iflg. producent 2500 - 6750 RPM.

Umiddelbart skulle det ikke være noget problem at køre op til 8000 med en mere eller mindre standard motor iflg. Kaj Hansen, Åbenrå Cylinderservice.

Jeg har også mulighed for at købe et par 45 mm weber, så jeg har kraftigt overvejet at bruge dem istedet, men det største problem mener jeg stadig er, at få luft nok til karburatorerne, da pladsen er meget begrænset. Derfor overvejer jeg at eksperimentere med manifolden eller længden på tragtene, evt. ved at lave dem med en bøjning så de vil suge luften højere oppe mod hjelmen og samtidig ændre længden.

Titel:
Junior Medlem

måske lidt større projekt, men hva med en cross flow top fra en golf 4 1.6 eller 2.0 8v. Så er der god plads til det og du får ikke varmen fra udstødningen...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det er set at fjerne "regnbakken" (jeg aner ikke hvad man skal kalde den på dansk - amerikanerne/englænderne kalder den for "raintray") for at få plads til netop en manifold der bøjer op. Men det kræver lodrette karburatorer eller spjældhuse.

8000 snoninger lyder i øvrigt af en sjat på en standardbund - men ok, Kaj burde vide det om nogen :-).
Så er jeg mindre pjevset for at give min 16V'er liiiige det sidste (kører lidt over 7000 nu med nye plejlbolte, etc.).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

RG skrev:
måske lidt større projekt, men hva med en cross flow top fra en golf 4 1.6 eller 2.0 8v. Så er der god plads til det og du får ikke varmen fra udstødningen...

Det har jeg undersøgt men det er ikke en lovlig ændring til rallybrug - desværre for ellers var de fleste problemer jo løst.

Men da jeg overvejer det på min gamle Golf 2'er er jeg da interesseret i denne løsning.
Kan de nævnte topstykker monteres direkte på en gammel 1,8 blok, både til mekaniske og hydrauliske løftere?
Hvilke størrelse ventiler er der brugt i disse topstykker?
Er der andre væsentlige ændringer der skal foretages udover indsugning?

Jan

Senest rettet af janøj 19 jun 2007, 16:06, rettet i alt 1 gang.

Titel:

Hej Brian

Vi har allerede fjernet noget af den adskillelse du omtaler i håb om at det ville give lidt køligere luft til indsugningen, men tror ikke rigtig det har betydet ret meget.

Men ved at stille karburatorerne skrå har man måske en mulighed for at forlænge tragtene - både til fordel for en større ydelse og specielt moment men samtidig også en køligere luft.

Den bedste løsning i mine øjne ville være spjældhuse, men der sætter økonomien desværre en begrænsning på nuværende tidspunkt. Her er der jo stort set ingen begænsning for at lave den rigtige indsugnings længde.

Ang. din 16V'er så har Kaj lavet en motor til min storebror som også kører rally. Her sagde han 8500 på en standard bund og top, men problemet var plejllejerne som muligvis skulle skiftes efter hvert løb. De bliver simpelthen "pulveriseret".
Holder man sig til de 8000 skulle der ikke være de store problemer og også med de standard plejlbolte og møtrikker.

Jan

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: dk
hvorfor ikke lodrette dobb. karb´s ??

evt stille dem du har lodret, lav en manif. som du ønsker den. lav dyser i , ms på og brug dine nuværende karbs som lodret spjældhus..
er jo set før ,,, med go succes må man sige (orange golf fra team....??)

Titel:
Mester Medlem

Med lidt kreativitet og EN HEL DEL arbejde kan du lave spjældhuse og indsprøjtning for en 5000kr måske.

Jeg er lidt nyskerig - Hvilken knast kører du med?

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:

Havneren skrev:
Med lidt kreativitet og EN HEL DEL arbejde kan du lave spjældhuse og indsprøjtning for en 5000kr måske.

Jeg er lidt nyskerig - Hvilken knast kører du med?

Hej Christian

Her er lidt info:

Bunden er standard.
Toppen er bearbejdet, men primært i indsugning efter hvad jeg kan se, og planet for at opnå en kompression på ca. 11,2:1.
Knasten er en Kent Cams, type GS 3, 300 graders, 11,6 mm ventilløft, 4,75 mm løft på indsugningsventil ved overlap/TDC, effektområde iflg. producent 2500 - 6750 RPM.

Yderligere info i toppen af tråden.

Jan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time