HenrikGM skrev:
Prøvat surfe lidt på nettet.
Jamen det gjorde jeg så lige (nysgerrig som jeg er) og det er vist precist som med så meget andet, der er delte meninge. Nogle mener det er noget skrammel og andre er efter flere års hårdt brug stadigt fuldt tilfredse med deres. Kunne forestille mig at et afgørende punkt for funktion/slid er hvor omhyggelig man med slibningen af tandhjulene.
Nu folk snakker om noget hjemmebyg, så er et tilsvarende produkt som kaldes "TwinTrac" opgivet til at være fremstillet i "4140 High Alloy steel" som bagefter er "heat treated". Så det er vel noget der minder om tandhjulene i hårdhed.
Men hensyn til om man ender med jernspånder ud over det hele, så er der vel meget begrænsede bevægelser mellem tandhjul og plade, hvis spær-funktionen ellers virker.... ud over langsom rotation når man svinger.
Ved ikke hvordan det er lavet på forskellige biler, men på mit gamle spærbagtøj presses tandhjulene i forvejen mod hærdede stålskiver som fungere som "lejer" og det har ind til videre holdt over 30 år (har lige haft det åbnet).