Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 apr 2007, 06:44 
Offline

Tilmeldt: 28 apr 2007, 06:38
Indlæg: 9
Jeg er netop blevet den nye ejer af en Volvo 740 turbo med motoren b230ft og manuelt gear. Jeg ville gerne hæve dens ladetryk så den vil yde ca 200hk. Bilen er uden Kat og ellers standart. Jeg er ny på området ang turbo. Hvad skal gøres?

Mvh


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 07:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Årgang?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 12:44 
Offline

Tilmeldt: 28 apr 2007, 06:38
Indlæg: 9
Hej det er en år 86


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 15:55 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Motoren kan relativt nemt få den effekt, men hvis det er den model med den lille mitsu lader, så begynder udstødningssiden at blive for lille.

Det er vel egentligt ikke en B230FT i den årgang? Der må være skiftet motor...

Hvis det er den -85-89 blok, så undgå voldsomt mange omdrejninger. Plejlstængerne er ikke glade for mange rpm.

Eet nummer op i turbo, skift til ny model udstødningsmanifold, og få motorstyringen justeret ind til det nye flow(evt. bare skru op for bensintrykket), så får den ret nemt 200hk + lidt ekstra.. Husk at motoren allerede fra start er tæt på de 200hk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 16:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg er næsten enig med Henrik.
Bortset fra det med omdrejningerne.
Plejlstængerne bukker for tilsidst at knække.
Det vil jeg tilskrive et for højt tryk i cylinderen i forbrændings fasen.
Dette kan enten skyldes tændingsbanken, eller for stor effekt.
Motoren t.v. så meget sjældent over 5000 omdrejninger, men ca 1,2 bar i ladetryk fra 2800 omdr meget tit.
Så derfor vil jeg helt klart anbefale en chip, istedet for en benzintryksregulator. til selv lettere tuning på disse ømfintlige maskiner.

Ellers kan du læse mine andre svar på samme spørgsmål andet steds på nettet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 17:53 
Offline

Tilmeldt: 28 apr 2007, 06:38
Indlæg: 9
Henrik: Det er en b230ft der ligger i bilen ihvertfald, men ja den kan selvføgelig ha fået skiftet motor. Jeg er ikke så meget inde i årgange og hvilke motore osv endu, men har selv haft svært ved at finde oplysninger omkring den motor i den bil og i den årgang, men har fundet data over b230ft fra 88 og frem om at den skulle have 165hk men det er på en bil med katalysator hvilket min jo ik har! Fra hvilken motor siger du at jeg skal finde et nyere manifold fra? Hvordan er motoren ellers bygget op, nogen siger den er med smedet stempler??!!

Morten: Tak for dine råd. Vil undersøge ang en chip men ved du hvilken jeg evt skal bruge, samt et prisleje?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 18:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Stemplerne er støbte, og det er ikke dem der giver problemer.
Men det er plejlstængerne indtil 1988, hvor en version med stærkere plejlstænger kom.
Årgangen på blokken sidder desværre under højre motorophæng :damn:

Og hvilken chip man skal vælge, det er jeg ikke inde i.
Da jeg har en programmerbar styring.
Men førstevalget på en universal chip vil helt klart være noget der er udviklet i Sverige.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 18:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Jeg er næsten enig med Henrik.
Bortset fra det med omdrejningerne.
Plejlstængerne bukker for tilsidst at knække.
Det vil jeg tilskrive et for højt tryk i cylinderen i forbrændings fasen.
Dette kan enten skyldes tændingsbanken, eller for stor effekt.
Motoren t.v. så meget sjældent over 5000 omdrejninger, men ca 1,2 bar i ladetryk fra 2800 omdr meget tit.
Så derfor vil jeg helt klart anbefale en chip, istedet for en benzintryksregulator. til selv lettere tuning på disse ømfintlige maskiner.

Ellers kan du læse mine andre svar på samme spørgsmål andet steds på nettet.

MVH

Morten


Generelt:

Bukkede plejlstænger: For meget moment, (forbrændingstryk for højt, måske pre ignition)
Knækkede plejlstænger: For mange RPM for længe. Skaden er næsten altid udmattelse af plejlstangen.

Ja, den ene kan føre til den anden, men sjældent.

Selv hvis det er den "ømfindtlige motor", så vil den gerne være med til +250hk som den er - svenskerne gør det rutinemæssigt.

Prøv at kigtge på topstykket. Hvad er produktionsdatoen på toppen?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 20:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg er igen lidt uenig Henrik.

Generelt Omdrejninger dræber næsten alt OK.
Men en bukket plejlstang bliver dræbt af lavere omdrejninger.
Og disse spagetti plejlstænger på en tidlig B230 bukker næsten bare man ser på dem.
BilledeBillede
Plejlstang nr 2 fra venstre har været i Kontakt med mellem akslen, og er derfor ekstra bukket, men ikke knækket.

Bøjningen af plejlstangen vil helt naturligt finde de svage steder i metallet, Og derefter dør de grundet omdrejningerne.
Min døde ved speederslip ca. 4000 omd. efter en overhaling.
Dvs minimalt tryk oven på stemplet, og dermed maksimalt stræk i plejlstangen.

Men det er egentligt underordnet.
Det jeg vil advare imod er tun ikke på en tidlig B230 motor.
Uden at vide 100% hvad du gør.
Da sikkerheds nettet er meget lille.
Jeg troede at jeg lå på den sikre side, men er blevet klog af skade. :damn:

Hvis der er nogen lyd i denne type motor der kan svagt relateres til en krydspind der klapre, Så find årsagen, da det kan være en bukket plejlstang.

Kun et råd. :grin:

Ps motoren var en B230 årgang 1985

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 21:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Stort emne, der er meget interessant.

Anyway, uanset hvilken motor manden har, så kan den uden videre lave de 200hk han efterlyser.

Men årgangen på motoren var interessant, især fordi den vist ikke er født i den bil. Det kan være der er tale om en 940 motor, og så er sagen noget anderledes.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team