Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Spjældhuse
Indlæg: 22 apr 2007, 17:24 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2005, 15:15
Indlæg: 42
Geografisk sted: Esbjerg Øst
Hej alle

Ja jeg har fået den gakkede ide om at montere spjældhuse på min Jetta 2 16v motor jeg er ved at renovere, problemet er så at jeg ikke ved hvilken str. der ville passe bedst samt hvor dælen man køber spjældhuse henne.... :?:

Så har jeg også lige dette spørgsmål nu jeg er igang...

Hvilke knaster skal jeg vælge til den, jeg har selv overvejet 268/272 men er det for sløvt/skarpt :?:

jeg regner med at der skal programmerbar sprøjt på når der skal monteres åbne spjælde og hvilken vil i anbefale nu det ikke er en trykmotor men en go gammeldaws N/A tuning jeg har gang i.

Håber der er nogen kloge hoveder derude for jeg er sku lidt på bar bund...:)

PS: Motoren er forresten en 1,8 16v PL hvis det gør nogen forskel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 18:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Først og fremmest skal du beslutte dig for hvad bilen skal bruges til.
Og ud fra dette vælge tunings stumperne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 18:10 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2005, 15:15
Indlæg: 42
Geografisk sted: Esbjerg Øst
Det skal ikke være en permanent Racervogn hvis det er det du mener, men den skal bruges til træf, og div raceevents bare for hyggens skyld, jeg går bestemt ikke efter at vinde noget som helst så havde jeg valgt en mindre tung karet... :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 18:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Knasten bestemmer arbejdsområdet for motoren.
Og det er kun en søgning på nettet der kan afsløre om det er den rette knast for dig.
Når du så har valgt knasten så er der topstykke, og bunden af motoren tilbage, de skal begge kunne understøtte knastens arbejdsområde.
Så er der udstødning, og indsug tilbage.
Og de skal sjovt nok også spille sammen med knasten.
Og til sidst har vi gearkassen- gearing, som også skal tilpasses knastens arbejdsområde.
Motorstyringen er lige glad med hvilken motor den sidder på.
Så det er kun et spørgsmål om penge.
I den billige ende kan jeg kun anbefale Megasquirt.
Den dyre ende har jeg ikke meget erfaring med.

Men her er et link til spjældhuse, og forslag til diminsionering.
http://www.jenvey.co.uk/

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 18:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg ville starte med at kigge på topstykket på sådan en kasse hvis jeg var dig.
Jeg er lige blevet færdig med en PL'er til min Golf - foreløbig har jeg kun bearbejdet toppen (selv - men jeg brugte en del tid på forberedelse/research) og mig bekendt kører den med standard PL-knaster.

Mine dyser kan ikke følge med (fra en 8V GTi med Digifant) hvilket ligner 150 hk'er ved 6500 rpm - 90% duty-cycle. Momentet topper nu ved ca. 5300 rpm. formentlig omkring 190 nm - måske mere. 95% af momentet er tilstede fra 4300 rpm.

Det er som sagt med skam-bearbejdede kanaler (der er uhyre meget at hente på bare glatte dem i de topstykker - støbekvaliteten er latterligt ringe), standard 42 mm. indsugningsmanifold, Raceland 4-2-1 manifold der går over i hjemmekrøllet 2½" udstødning.
Jeg har selv haft en ide om at skulle have andre knaster i - men lige nu har jeg slået koldt vand i blodet. Jeg har større dyser på vej (skal hente dem i morgen) og når jeg ser hvordan moment og effektkurver ser ud når den kan gå hele vejen til måske 7500 rpm, så begynder jeg så småt at OVERVEJE om jeg skal have skrappere knaster i. En KR-indsugningsknast er formentlig rigeligt vildt sådan som toppen er nu.

Jeg har et sæt 41 mm. spjældhuse fra en Corolla liggende - de skal på for larmens skyld :-) - men den tid den sorg.

Du kan se en hel del om mit maraton 16V-byggeprojekt inklusive rimeligt udtømmende detaljer om portningen på dette link:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &&start=60

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 19:22 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2005, 15:15
Indlæg: 42
Geografisk sted: Esbjerg Øst
Det var sku noget af en omgang wildert... :D

Jamen jeg har allerede en 4-2-1 Hartmann banan jeg mangler bare resten til motorprojektet...hehe

Og tak for linket jeg må vel bare igang med at læse og forstå... :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007, 21:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
vil bare lige tilføje at motorcykel spjældhuse er rimeligt billige i usa og england. :wink:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 apr 2007, 14:31 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2005, 15:15
Indlæg: 42
Geografisk sted: Esbjerg Øst
Slavteren skrev:
vil bare lige tilføje at motorcykel spjældhuse er rimeligt billige i usa og england. :wink:


Ok hvor skaffer man sig så sådan nogle? ebay?, og er det ikke enkelt spjælde til hver cylinder istedet med 2 spjælde bygget sammen i 1 hus?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 apr 2007, 23:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg har købt på ebay både gtil mig selv og en ven.

her er et par billeder af mine spjælde:

http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2676

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2007, 08:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 482
Geografisk sted: Nordvestjylland
Jeg har et sæt karburatorer der vistnok stammer fra en Yamaha XJ 650 de kan evt bygges om.. Der er jo ikke spjældpotentiometer eller plads til dyser, men det er der jo råd for..

Det er dine for 500kr inkl fragt..

Jeg kan tage et billede af dem hvis det er :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team