Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 20:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: golf 2 8v-16v

hej håber at nogle her kan fortælle mig der adskilder en 8v og en 16v. tænker ikke på motor en mere om der er andre dele som ikke er det samme

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Ikke nødvendigvis så meget - men det afhænger lidt af årgang.

16v'erne har andre fjedre og støddæmpere, men forskellen er minimal.

Ledningsnet til motor/motorstyring er anderledes da tingene simpelthen sidder andre steder på selve motoren, og fordi der er forskellige styringer alt efter hvilken 16V'er eller 8V'er det er (8V GTi findes i to versioner - ikke-GTI findes i... ja... mange :-)).

Bremserne er lidt forskellige alt efter hvilken 8V du mener - jeg antager at du mener 8V GTi.
Normalt er 8V GTi med 239x20 mm. skiver selvom man til sidst (90 eller nyere eller sådan noget) kunne finde dem med 256x20 mm. i hvert fald i GT'erne - jeg er ikke helt klar over om GTi'erne også fik disse.
16V havde i starten også 239x20 mm. skiver, men senere (det mener jeg er omkring 89 eller sådan noget) fik de 256x20 mm. - sammen med en tykkere bærekugle som i hvert fald nogle af 8V'erne også fik hen mod slutningen.

Gearkasserne og koblingen er unik for 16V'eren. Højgearsakslen er 2 mm. tykkere på 16V'erne hvilket gør at navet på koblingen er anderledes indvendigt, men samtidig er det 10 mm. større i udvendig diameter.
Selve udvekslingerne er de samme for de fire første gear i 16V som GTi 8V, men 5. gear er _lavere_ i 16V'eren. 4. gears tandhjulet på udgangsakslen er i øvrigt også specielt på 16V'erne da selve udgangsakslen har en anden diameter lige hvor 4. gearstandhjulet sidder. Resten passer sammen. Jeg kører selv med et 16V hus med 16V højgearsaksel med udgangsaksel fra en 8V (motorsportsgearing) med noget 4. gears hjul fra en 8V'er - resten er en pærevælling af hvad der nu var bedst i de to gearkasser der smeltede sammen :-).

16V'eren har en eller anden underlig dæmperanordning på det bagerste motorophæng... lidt sært...

Udstødningerne er forskellige - meget endda.

Instrumenterne er forskellige. 16V'erne har speedo til 260 og snonings-tæller til 8000 rpm med rødt felt ved 7000, hvor 8V GTi har speedo til 220 SVJH og o-tæller til 7000 rpm med rødt felt ved ca. 6000.
De lavere modeller har i visse tilfælde endnu "mindre" instrumenter hvor GTD jo nok er værst :D

Ellers er der vist nok ikke mere ... ikke hvad jeg lige kan huske på stående fod i hvert fald.

En 8V GTI er således ret nem at konvertere til 16V - selv 139 hkers KR-motor. Den fandtes nemlig originalt med de små 239x20 mm. bremser. Jeg har sågar haft en Jetta med den kombination - den var så original.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

mange tak for hjælpen. går nemlig og tænker på at købe mig en golf 2 gti 8v også ville jeg lige høre lidt mere om den..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time