Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 22:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Mig og en ven har lige købt en golf 1 diesel vor motoren kun har kørt. 32.000(lade fund), vi har så snakket om at vi gerne ville have mere end de ca. 60 hk den har. Det vi har snakket om er at skifte pumpe og dyser og så finde en ,manifold og måske std turbo fra en golf 2 gtd. og så smide på (hvis det passer?).

Men er der nogen der har erfaringer? det er en hverdags bil så den skal kunne holde. målet er ca. 100 hk :)

mvh Jon

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Topstykket er temmeligt svagt på de "rigtige" GTD'ere i forvejen, og de er endda af en anden og mere holdbar legering end de almindelige sugedieseler.

Så at smaske mølle på det lidt fesne topstykke og derefter skrue op for trykket, det er at bede om problemer.
Køb en ny top (fabriksnye er faktisk ikke viiildt dyre - kig i DBA) til en GTD'er, og så ellers resten på. Pumpe, dyser, turbo, manifolder (begge!) - samt nok fikumdik med udstødningen alt efter hvad i nu har at gøre godt med, så skulle den være der hvis den får lidt mere ladetryk. Her skal overtryksventilen (hvis i ender med en manifold med sådan en på) i indsugningsmanifolden dog lige håndteres.

Jeg ville dog nok også liiiige kaste en IC efter skidtet også...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Fedt med det hurtige svar :)

Jamen så må vi ud at lede, hvor forskellige er 1,6 gtd motoren fra golf 2 ifh. til golf 1 1,6 diesel??

det er noget skidt med topstykket, hvad kan man regne med af heste og hvor mange bar kan man køre med uden problemmer?

Vi skal nok sætte en IC på :)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Excess skrev:
Fedt med det hurtige svar :)

Jamen så må vi ud at lede, hvor forskellige er 1,6 gtd motoren fra golf 2 ifh. til golf 1 1,6 diesel??

Mere eller mindre det meste såvidt jeg husker. Dyserne er i hvert fald også.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det er med blokken - jeg mener der er noget undersmøring af stemplerne i GTD'eren som ikke er i sugediesel - men den er jeg ikke 112% sikker på.
Golf 1 fandtes i øvrigt også i GTD - bare til info.

Citat:
det er noget skidt med topstykket, hvad kan man regne med af heste og hvor mange bar kan man køre med uden problemmer?

100 hk er ikke noget problem på JR-motoren (70 hk) så vidt jeg ved - 110-120 hk'er vil jeg skyde på er der hvor det begynder at blive lidt kringlet - ikke mindst fordi der nok skal større ændringer til for rigtigt at hive flere hk'er ud. Ting som anden turbo, andre dyser, etc.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

så har vi købt nogle motore og et komplet topstykke som er ny renoveret med en eller anden knast i i som ikke er original og som vi skal finde ud af hvad er.vi har en sund std. turbo til den også men, ved i hvilken flage std manifold er? vi har nemmelig fået tilbudt en Toyota CT20 turbo fra en landcruiser. Den er nok overkill? men ihvertfald vil vi gerne have nogle forslag til anden turbo som passer på.

Vi skal nu til at lave intercoolere, eller finde nogen. der bliver lavet 2 biler hvor den ene bliver en eksperiment bil.

Min ven som ejer den ene er køleteknikker og vi har nogle ideer til en intercooler og skal se om vi kan få den lavet hos en.

Kan vi få fat i andre dysser som passer i?

Nogen der ved hvor vi kan få fat i en god elektronisk diesel pumpe?

Mvh jon

Titel:

der er undersmøring på en GTD`er,
så i skal lave undersmøring på den gamle diesel motor før den kan holde. :(
Men var det ikk nemmerer at ligge en GTD motor i :gnaek:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time