Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 04:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 apr 2007, 17:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hej.

Min fine 300.000km's ( der aldrig er blevet åbnet ) er begyndt at sige en dyb hul klonk-lyd engang imellem.. det sker gerne når den er kold i alle rpm-områder hvis jeg trykker lidt godt til pedalen.. sker også når den er gennemvarm hvis jeg træder pedalen i bund ved 1000-15000rpm og når jeg når ud over 6k rpm.


En gut skrev på bilgalleri at det muligvis var plejlstangsleje der var røget, men vil lige have det bekræftet af mere kyndige folk 8)


Det skal siges at klonk-lyden kun opstår når den trækker, altså i gear.. og den holder igen når den klonker.. hakker..

jeg kan uden problemer smide de rpm efter den jeg vil, når den er i frigear.



Tonni.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2007, 18:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kunne lyde som et plejlstangs leje.
Men prøv at måle dit olietryk først.

Og igen hvis du ikke vil beholde maskinen, men renovere den, eller finde en bedre brugt, så er det underordnet.
Da den nuværende har en mislyd, og en anden eller hovedrenoveret ikke vil have denne grimme lyd.

Lyde er noget skidt at sætte en diagnose på specielt over nettet, uden en lydfil.
Det gøres bedst når man står ved motoren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 02 apr 2007, 19:06 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
ja tænkte det godt.. ja motoren ryger bare ud når jeg får tid til at hælde 1.6'eren i..

men mest af alt lyder det som en meget hul klonk eller "dunk".



Det skal siges at motoren har kørt noget der ligner 100km med ca 2 decilitre olie for lidt... det er sgu nok et leje.


men hvordan vil jeg kunne finde ud af det ved at måle på olietrykket? eller vil et manglende olietryk være grunden til de ikke bliver smurt nok?

intet lyser i instrumentbrættet når den klonker.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2007, 19:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Tumpe lampen i instrumentet fortæller dig forst at det er forsent at udbedre skaden der er sket.
For at en pumpe skal kunne lave tryk, så skal den have en form for restriktion.
Hvis vi tager en benzinpumpe som der sidder på din bil så styres den af benzintryksregulatoren.
Hvis den altid står åben vil du ikke have noget tryk, eller et formindsket tryk.
Lejer, og alt andet der bliver smurt virker som benzintryksregulatoren.
De har fra start af en bestemt lækage.
Og det gør at du kan lave tryk.
Hvis der er et leje eller 4 der er meget slidte.
Så vil lækagen blive større end pumpen er beregnet til at kunne levere, og stadig opretholde sit arbejdstryk.
Og man kan få klonke lyde.
Fenomenet opstår mest ved lavere omdrejninger, hvor pumpen ikke kan levere volumen nok.
Men kan også forekomme ved stor belastning, hvor belastning på lejet er størst.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2007, 19:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
tak for forklaringen :)

så må den motor lade livet :)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team