Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 mar 2007, 14:49 
Offline

Tilmeldt: 24 feb 2007, 16:22
Indlæg: 6
Efter hvad jeg har fundet lidt rundt omkring kan jeg se at SC12'eren giver 1.2liter luft per omgang, Men hvordan får jeg regnet det om til ladetryk (bar)

Sagt på en anden måde:
Hvad tryk yder sådan en satan ved f.eks 3000 rpm på kompressoren...??
Hvordan regnes trykket ud i forhold til omdrejninger på kompressor...


Hvis det er nogen hjælp, så skal den på en VW Vento 1.8 ABS motor
Remhjul motor: 14,1 cm i diameter
Remhjul kompressor: 12,1 cm i diameter

_________________
Ventoen: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=73584


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2007, 16:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Nu er alt jo ikke linært der er en masse andre faktore der spiller ind men:

Hvis du har en 4 cyl motor på en 1600ccm så skal den jo bruge luft til 2 indsugningstakter pr krumtapomdrejning af 400ccm = 800ccm/rev (ved et suge ve på 100%) hvis kompressoren gav 1600ccm/rev ville motoren jo have et luft forhold på 2:1 dvs et relativt ladetryk på 1

Da kompressoren kun levere 1200ccm/rev skal den så køre 1,33.. gange hurtigere end krumtappen som driver den så dine remhjul skal geares herefter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2007, 16:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Når motoren har kørt 3000 rpm, har kompressoren kørt 3495 rpm.

Motoren er en 1.8'er. Altså 900ccm per omgang. Den bruger så 2700 liter luft i min ved 3000 rpm og VE på 100%

Kompressoren giver 4200 liter luft ved 3495 rpm.

Så med et VE på 100% på motor, så lader den med 0.55 bar.
VE 90% 0.72 bar
VE 80% 0.94 bar

Dette er dog kun hurtigt udregnet, og der er ikke taget højde for div. faktaer og pis og papir.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2007, 09:22 
Offline

Tilmeldt: 24 feb 2007, 16:22
Indlæg: 6
Tak for svaret...

Hvad betyder VE...?

_________________
Ventoen: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=73584


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 mar 2007, 12:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
VE = volumetric efficiency (volumetrisk effektivitet på dansk)

hugget fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Volumetric_efficiency
___________________
Volumetric efficiency in internal combustion engine design refers to the efficiency with which the engine can move the charge into and out of the cylinders. More correctly, volumetric efficiency is a ratio (or percentage) of what volume of fuel and air actually enters the cylinder during induction to the actual capacity of the cylinder under static conditions. Therefore, those engines that can create higher induction manifold pressures - above ambient - will have efficiencies greater than 100%. Volumetric efficiencies can be improved in a number of ways, but most notably the size of the valve openings compared to the volume of the cylinder and streamlining the ports. Engines with higher volumetric efficiency will generally be able to run at higher RPM, and thus power, settings as they will lose less power to moving air in and out of the engine.

There are several standard ways to improve volumetric efficiency. A common approach for manufacturers is to use a larger number of valves, see multi-valve, which cover a greater area of the cylinder head. Carefully streamlining the ports increases flow capability. This is referred to as Porting and is done with the aid of an air flow bench for testing. Today, automobile engines typically have four valves per cylinder for this reason. Many high performance cars in the 1970s used carefully arranged air intakes and "tuned" exhaust systems to "push" air into and out of the cylinders through the intrinsic resonance of the system. Two-stroke engines take this concept even further with expansion chambers that returns the escaping air-fuel mixture back to the cylinder. A more modern technique, variable valve timing, attempts to address changes in volumetric efficiency with changes in RPM of the engine -- at higher RPM the engine needs the valves open for a greater percentage of the cycle time to move the charge in and out of the engine.

More "radical" solutions include the sleeve valve design, in which the valves are replaced outright with a rotating sleeve around the piston, or alternately a rotating sleeve under the cylinder head. In this system the ports can be as large as necessary, up to that of the entire cylinder wall. However there is a practical upper limit due to the strength of the sleeve, at larger sizes the pressure inside the cylinder can "pop" the sleeve if the port is too large.
____________

En sugemotor kan med skrappe knaster (og et godt flow i topstykket) opnå et VE på over 100 i et meget smalt område, hvor hastigheden af luft/benzinblandingen og derved inertien har mulighed for at pakke luften i cylinderen lidt tættere end det atm. tryk der er uden for cylinderen

For at opnå et VE på over 100 skal udstødningssystemet også være optimeret således at foregående udstødningstakt har skabt et vacuum i den efterfølgende's "downtake runner" og dermed sørget for at cylinderen er blevet ordentligt tømt
(jeg ved ikke om man kan optimere så meget at det i et ultra lille vindue på ens rpm kurve er muligt at få tømt cylinderen så effektivt at der kan opstå et lille vacuum set i forhold til det atm. tryk)

En trykladet motor kan nemt opnå et VE på over 200% (1 atm. ladetryk hvilket svarre til 1 bars ladetryk, der er dog en lille forskel på atm og bar)
Hvilket også er hvorfor at det er så meget nemmere at få meget store effekter udaf en trykladet motor


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team