Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 feb 2007, 13:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej drenge.
Jeg har en standard vdo-sensor sidden i olie-bundproppen, den måler olie-temperaturen.
Er der andre der kører med lignende opsætninger?
Hvor finder i det mest korrekt at måle temperaturen på olien?
I bundkaret får jeg ikke tempereaturen op på mere end 50grader, medmindre det er 30grader udenfor, og jeg kører frisk motorvejskørsel.
Hvad siger panelet?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 14:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
På vinterbilen sidder den også i bundkaret, der kommer olien op på 60 grader hvis man køre stille og roligt. Og det tager ikke mange øjeblikke at få den op på 110 grader når den for gas.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 14:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 14:46 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01
Indlæg: 52
Standard sidder olietemp.føleren på en Peugeot 306 GTI i bundkarret, på forsiden af motoren - som vist på billedet. Så vidt jeg husker sidder den ligesådan på en 205 GTI, dog blot på bagsiden af bundkarret :)


Vedhæftede filer:
DSCN8926_pil.jpg
DSCN8926_pil.jpg [ 214.32 KiB | Vist 4254 gange ]

_________________
Mvh. Jeppe
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 14:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:
Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten


Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 14:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Ja, det er en go ide med sensoren i returen...
Jeg smider en ny termostat i olie-filter konsollen, den skal først åbne ved 75 grader, er ræd for den sidder lidt åben hele tiden...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 15:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
klyfax skrev:
Morten VJ skrev:
Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten


Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?


Ja det vil jeg mene.

Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.
Måske er det flueknepperi, men hvis jeg skal måle noget så vil jeg helst måle rigtigt.
Og ikke noget varm olie der er plasket ned i bundkarret der bliver kølet af fartvinden.

Men hellere den olie der suges op af oliepumpen, der derefter varmer/pumper den op for at presse den rundt i smørekanalerne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 18:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Morten VJ skrev:
Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.

Kan godt følge begge tankegange, men på den anden side har fabrikkernes ingenører vel også en eller anden fornuftig grund til at de ALTID (tror jeg da) sætter sensoren i bundkaret.

Spørgsmålet er vel om det ikke er oliens generelle temperatur man er mest interesseret i? For selv om man måske pumper olien ind i motoren med en fint lav temperatur, så er det måske vigtigere at overvåge at olien ikke hurtigt nedbrydes fordi den i bundkaret ligger og koger med 150 grader? Hvis olien i bundkaret har en acceptabel temperatur, må vi jo også automatisk være ude over bekymringen om hvor varmt det der pumpes rundt er!
En moderne olie at god kvalitet har mig bekendt ikke særlige problemer med at smøre ok selv om temperaturen er meget høj. Men det mere skumle er vel at nedbrydningen af olien accelerere voldsomt når den kommer over 110-120 grader. Hvilket vist også er grunden til at man på racere skifter efter hvert løb. Ja det var bare mine tanker. :)

Er det ikke også noget med at olien egenligt helst skal være omkring/godt 100 grader ved normal driftstemperatur? Hvis den er under får man ikke kogt den kondens der automatisk samles væk og motoren smøres så delvist af vand. Ses som mayonnaise under ventildækslet eller folk oplever pludselig på en langtur at bilen bruger ekstra olie = al det opsamlede kondens pga for mange korte ture får tid til at fordampe. Rent smøreteknisk er det vel også noget skidt for motoren hvis olien er for kold = tyk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 20:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
når man sætter den i overfladen på bundkaret skulle man jo gerne måle temperaturen på den olie der netop har været igennem motoren, altså den højeste temp? selvfølgelig vil den være lav i bunden af bundkaret, da den kolde olie jo flyder nedad. ved det er røvdårligt formuleret.. :oops: i en turbo opsætning er det vel også meget rart at måle temp på den olie der har været igennem møllen for at holde øje med om den kokser lejerne til?

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 21:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Slavteren skrev:
når man sætter den i overfladen på bundkaret...

Spørgsmålet kan vel så være hvordan man finder den. For oliestanden synker vel i bundkaret, når motoren går for fuld regulator i forhold til ved stilstand. Alt olien der bliver pumpet op og rundt i systemet skal jo lige have tid til at finde tilbage i bundkaret igen og samtidigt suger oliepumpen jo stadigt for fuld kraft. Plus tage vi så lige oliens fordeling i bundkaret når bilen flytter sig kraftigt i en eller anden retning, accelerer, bremser, svinger.. så bliver det da rigtigt indviklet.

Forøvrigt et interressant emner da monteringen af en føler, selv er et af mine kommende projekter. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team