Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: København
Steen-S 309 GTI 16 skrev:
Hvad siger "Firmaet der servicerer Peugeot DTC bilerne"?

De må da have et eller andet at sige, og om ikke andet have røde ører, for det er sjusk, uanset om der er boret for stort eller småt..

Jeg ved ikke, hvad firmaet siger, for jeg har ikke snakket med dem endnu. Da jeg selv "lærer noget nyt hver dag", vil jeg godt have nogle uvildige synspunkter, som kan bakke mine teorier op. Det er jo lidt pinligt at hævde, at de har lavet en fejl (feks. boringen er for stor), hvis det ikke er dér, problemet er.

Mvh.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Zorak skrev:
TT: Bliver spændende at se hvad fejlen så er.. Om det pga forkert mål eller det er noget andet.. Så må du vel kunne få dem til at erstatte stemplerne og så få boret den et andet sted?

Måske? Jeg kan se, at jeg nok bliver nød til at finde en, der kan lave en 3-punkts mikrometer udmåling. Og er den udenfor specifikationerne anført i papirerne, så må fejlen helt sikker skyldes, at firmaet har lavet boringen forkert.

Mvh.

Titel: hey
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Må man spørge hvorfor du har skildt den af igen efter 1000 km, var der nogen mislyde..

S3 Optimeret

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
CorsaGSI skrev:
Da jeg adskilte min motor med standard stempler, havde den gået 130.000 km, og der var ridserne kun 1/10 så kraftige, som de er nu på de smedet stempler (efter 1000 km). På org. stempler er siden ikke mere ridset, at den blot at blevet lidt "blank":

Billede

Ja, det er faktisk en lidt pinlig affære med opboringen. For firmaet startede med at ødelægge min org. blok, som jeg indleverede (de borede skævt)!!! Derfor var firmaet nød til at skaffe mig en ny blok. Jeg afleverede alle 4 stempler med tilhørende "piston specification" papirer fra Wiseco. Så gik jeg ud fra, at de nok skulle kunne finde ud af, hvad den skulle opbores til.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke selv begyndte at opmåle cylinderne efter opboring, da jeg ikke har ekspertise eller udstyr til dette.

Mvh.

Ps. Firmaet der lavede opboringen servicerer Peugeot DTC bilerne...så kan enhver nok gætte, hvem der er tale om.

Det ser ud efter billedet at plejlstænger og stempler har samme mål som original opsætningen.
Sliddet ser ud til at være koncentreret på tryksiden af stemplet ved krydspinden.
Ikke unormalr, det der unormalt er det store slid.
Hvis vi antager at firmaet har overholdt specifikationerne som stempelleverandøren har givet.
Hvilket noget kunne tyde på, da der ikke er desiderede klemmemærker, eller mærker efter at stemplet er væltet i foringen.
Så burde man stille sig spørgsmålet er det desiderede race stempler jeg har fået fat i.
Hvis ja hvordan kan jeg forvente en ordentlig levetid ud af disse.
det kan man bare ikke.
Istedet for at begynde at skyde skylden på et bestemt firma.
Så få målt boringen op et andet sted, og sammenlign med specifikationer.
Mit bud er at de stemmer overens, men de fine smedede race stempler ganske simpelt ikke er langtidsholdbare.

Kun en tanke :wink:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Hvordan har krydspindene det?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Motoren blev skilt ad, fordi der var nogle andre ting, jeg skulle have ordnet (utæt toppakning, krumtappen skulle udskiftes med en helt nyrenoveret, bundkarpakning skulle skiftes osv.). Der var en enkelt mislyd, som vi gættede på skyldtes et defekt plejleje, men alle lejerne så fine ud. Det var derfor helt uventet at finde det store slid på stemplerne!

Jeg tror bestemt ikke stempelpindene fejler noget. Jeg har haft en kyndig person til at checke tolerancen mellem stempelpind og bøsninger i plejstangen, og de var fine.

@Morten: selvfølgelig er der ikke ændret på stempler eller plejlstænger. De er købt motor-specifikt!

Om det er race-stempler??? Jeg går da ud fra, at man får nogle stempler af en rimelig kvalitet, når de er smedet og kommer fra et stor internationalt anerkendt firma!

Så du mener ikke, at smedet stempler kan holde til at køre mere end 1000 km før de skal skiftes?

Jeg kan så sige, at jeg i øjeblikke arbejder på at få cylinderne målt op. Jeg kan så også afsløre, at man ved at dreje stemplet 90 grader ikke kan få det ned i alle cylinderne. Det siger da et eller andet om, at de huller ikke er boret helt runde!

Mvh.

Titel:
Mester Medlem

CorsaGSI skrev:

Jeg kan så sige, at jeg i øjeblikke arbejder på at få cylinderne målt op. Jeg kan så også afsløre, at man ved at dreje stemplet 90 grader ikke kan få det ned i alle cylinderne. Det siger da et eller andet om, at de huller ikke er boret helt runde!

Mvh.

Hehe... Hvis man nu lige tænker sig lidt om så siger det jo mere end som så.
Hvis det er tilfældet det du siger der betyder det jo at stemplerne OGSÅ er ovale.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Mon ikke stemplerne er voldsomt ovale?

Mon krydspind har prespasning i stempel, hvor den skulle have haft flydende pasning? Måske en mulighed.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Havneren skrev:
CorsaGSI skrev:

Mvh.

Hehe... Hvis man nu lige tænker sig lidt om så siger det jo mere end som så.
Hvis det er tilfældet det du siger der betyder det jo at stemplerne OGSÅ er ovale.

V/h Chr

Det er da noget vrøvl! Stemplerne ændrer da ikke form eller bliver ovale af at blive drejet 90 grader! Hvis stempler passer ned i cylinderen på normal vis for så derefter ikke at passe ned i hullet, når stemplet bliver drejet 90 grader, så er det da kun cylinderen du kan sige noget om!

Ps. Ja, stempelkraven er sikkert oval...ligesom den er konisk og har en helt kompleks geometri. Men derfor skal det da passe ned i cylinderen lige meget hvilken retning det vender!

Titel:
Junior Medlem

HenrikGM skrev:
Mon ikke stemplerne er voldsomt ovale?

Jo, som nævnt ovenfor er stemplet (specielt kraven) sikkert både ovalt, konisk osv. Stempler har en kompleks geometri. Men det ændrer jo ikke ved, at stemplet stadig skal kunne gå i cylinderen, hvis det drejes 90 grader (cylinderen skulle jo gerne være rund og derved have samme diameter over alt).

HenrikGM skrev:
Mon krydspind har prespasning i stempel, hvor den skulle have haft flydende pasning? Måske en mulighed.

OEM stempler har flydende pind i stemplet (og presset bøsning i plejlstang). Når man går over til smedet stempler og H-profil plejlstænger er den flydende begge steder, da der er oliekanal til bøsningen i plejlstængerne!

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time