Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked

hey...

jeg har en kammerat som har en moris mascot mini hvor han har fået lavet en turbo motor til. jeg mener at størrelsen på motoren er 1280 ccm kan det ikke passe?

vores problem er at vi ikke ved hvor de forskellige slanger på karburatoren skal sidde, er der nogle der har nogle billeder og tegninger over sådan en ombygning? eller der kan forklare hvordan de skal sidde? så vidt jeg ved er det en alm karburator til sådan en mini men denne her er så bare lavet til turbo også.

håber der er nogle der kan hjælpe.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
? han har fået lavet en turbo motor men vil nu ha lavet en anden kaburator til ? eller har han bare lavet rørføring manifolder osv og mangler "bare" motoren ?

lur lidt i projekterne her på siden så finder du helt sikkert svar på mange af dine spørgsmål.. mvh rasmus.. (et hint ville være at kikke på mit projekt da jeg HAR bøvlet en del med kaburator og tryk..)

Titel:

grydesvamp skrev:
? han har fået lavet en turbo motor men vil nu ha lavet en anden kaburator til ? eller har han bare lavet rørføring manifolder osv og mangler "bare" motoren ?

lur lidt i projekterne her på siden så finder du helt sikkert svar på mange af dine spørgsmål.. mvh rasmus.. (et hint ville være at kikke på mit projekt da jeg HAR bøvlet en del med kaburator og tryk..)

nej han har fået lavet en turbomotor, og nu skal vi have sat den i og have samlet de forskellige slanger og dem vi er i tvivl om er de slanger som skal gå til karburatoren. vi ved at der jo skal benzin ind i karburatoren og der skal jo også være et returløb, men der skal vel også være noget fra turboen der skal sættes til, og det er alle de slanger som høre til alt dette som vi ikke ved hvor skal sidde

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hvilken kaburator er det brugt ? billeder? og hvor i landet står i og roder med den ?

Titel:

grydesvamp skrev:
hvilken kaburator er det brugt ? billeder? og hvor i landet står i og roder med den ?

jamen rent udseendemæssigt så ligner den den almindelige karburator som sidder på en mini. men denne har dog en ekstra studs som er fjernet og hullet er blændet af på den almindelige karburator, den studs sidder lige ved siden af studsen som vi mener er til benzin ind i karburatoren. jeg har desværre ingen billeder da jeg ikke har et digital kamera, men jeg kan da se om jeg kan få fat i et. vi roder med den lige lidt uden for Randers.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hmm der er sku lidt langt derned.. jamen google er jeres ven.. ind og finde nogle billeder af den kaburator samt et billede af hvordan den hænger sammen.. det vil hjælpe jer en hel del..

Titel: .....
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Mini lavede i sin tid en model som hed ERA turbo, og hvis du søger under dette på google finder du sikkert noget. Ellers kig ind på http://www.minisport.com/

Denne model køre med en SU karburator som er speciel beregnet til trykladning....

En anden mulighed er at ringe og snakke med ÅKM Racing i Thisted Georg Mikkelsen, hvis der er noget der er værd og vide om Mini'er ved han det....hehe

MVH
UA

PS: har selv gjort meget i Mini'er og har stadig en ældre dame fra 67 stående.....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Er der ikke bare tale om en A+ MG metro 1300 turbo motor eller en almindelig mini motor med en MG metro turbo su karburator ?

(A og A+ motoren findes for det meste i 1275cc, jeg tror at MG 1300 er 1280cc så hvis det passer, er det nok en MG metro turbomotor i har fået anskaffet)

hvis det er, mener jeg at det er en 2 1/4 tomme su karburator som er dyset om (sidder der et stålbånd rundt om klokken?) (det kan også være en MG montego turbo su men den er så vidt jeg husker 2 3/4 tomme)

er ikke sikke på hvilken ekstra studs du snakker om men det ekstra hul kunne vært til at føre tryk om på "svømmersiden"

når man bruger karburator sammen med tryk i et "blowthrough" setup skal svømmerhuset sættes under boosttryk + ca 0.3bar (afhængigt af karburator) derfor skal man have en bensintryksregulator siddende der sørger for at holde trykket de ca 0.3 bar over boost. mærket er så vidt jeg husker malpassi)

Blow through (med et dobbelt - weberkarburator setup ala Lotus Turbo, men sikkert også gældende for et su karburator setup) er ikke en god ide da lufthastigheden, der danner det sug ved venturien der suger benzinen med ind i motoren, falder i takt med ladetrykket ind i motoren stiger(luften pakkes), hvilket medføre en mager blanding, hvilket man så forsøger at kompensere for ved at dyse karburatoren så den får ekstra fed blanding i starten af indsugningstakten hvilket medføre en knapt så fed blanding til sidst i indsugningstakten hvor "suget" er svagest og atomiseringen af benzinen dårligst. hvis man så køre med en skrap/hidsig knastaksel med stort overlap mellem indsugning og udstødning, får man effektivt kølet sine stempelkrone og ventiler(hvilket ikke er en dum ting). Da det meste af den brugbare fede blanding herved bliver skyllet igennem motoren og ud i udstødningen, og da dette hverken er effekt forøgende (uden man tager forbehold for dette og gør blandingen endnu federe) eller særligt økonomisk (eller til dem der bryder sig om det, særligt godt for miljøet :roll: ) finder man hurtigt ud af at få tilført benzinen på anden vis

hvis det lyder somom jeg taler af erfaring, så er det rigtigt og for at gøre det endnu mere uøkonomisk var det et setup med en Roots kompressor og ikke en Turbo

1. stk Alfa 1.5L Boksermotor + 2 stk "dobbelte" Webere + 1 stk malpassi benzin regulator + 1 stk MG montego EFI benzin pumpe + 1 stk Toyota SC14 Roots-style kompressor (ca 1440cc/rev) kommer fra en 2L række 6'er (lidt over 1 bars ladetryk) + intercooler fra en Scaniadam lastbil (stor) + et sæt skrappe knaster + 1 stk cerametal koblingsnarv = Benzinforbrug som en meget slit bigblock og fordrukken V8'er

den havde dog et seriøst drejningsmoment og var pænt hurtig, efter nogle få km havde den utilsigtet feature der sørgede for køling af stempler/ventiler, også sørget for at blæse alt dæmpning ud af udstødningen ved nogle vældig flotte brag og stikflammer der ofte kom mellem gearskift og under nedgearinger :lusket: (om natten kunne man når man kørte på motorvejen se lyset ud af øjenkrogen på kørebanen :wow: )

det var sjovt og lærerigt så længe som det varede men af sikkerhedshensyn og fordi benzinpriserne ikke farvorisere biler der går mindre en 5 km/L (flot klaret af en 1500cc'er) tog projektet en anden drejning

Titel:
Medlem

Lige nogen sidder og kigger lidt på

http://www.wess-x.co.za/leons-mini/leons-mini.html

http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo.html

Håber du kan buger dem 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time