Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 feb 2007, 18:00 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Indlæg: 51
Geografisk sted: København
Hej.

Er der nogen, der har et bud på, hvorfor et sæt smedet stempler har fået så seriøse ridser efter kun 1000 km?

Billede

Billede

Stemplerne var helt nye for 1000 km siden. Blokken blev boret op fra 79 til 79,5 mm for at passe til de nye stempler. Stemplerne er mest ridset på siden, der vender mod bagsiden af motoren (indsugningssiden). Motoren er IKKE trykladet.

Nogen forslag? For stor/lille cylinder i forhold til stempler? Dårlig opboring/honing? Dårlig smøring (det er som standard)?

Mvh.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 18:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvordan ser cylinderen ud??

kunne godt mistænke lidt en for stor dimension på boringen (men hvordan ser den ud har den ridset hele vejen i cylinderen eller kun i toppen eller hvorledes)

og er de ridset ens eller er 3'ern mere end 2'ern og så videre så det måske er en varme faktor (dermed for lille boring evt.)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 18:30 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Indlæg: 51
Geografisk sted: København
Cylinderne har også "slid" mærker! Jeg synes, det ser ud som om, at den er ridset hele vejen ned og altså ikke kun i toppen af cylinderen. Der er også mærker på den anden side af stemplerne (den side der vender mod front af motor/udstødning). Men disse ridser er markant mindre.

Der er markante ridser for ALLE stempler...dog en anelse mindre for nr. 1.

Billede

Mit bud kan være en for stor boring --> slør i stemplet. Men jeg har ikke så megen erfaring.

Mvh.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 18:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
tror i ikke nærmere det er for lille boring..... så stemplet klemmer når det bliver varmt ?

hvem har boret din blokke op til de smede stempler ?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 18:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
har du fået målt boringen efter da den blev boret op...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 18:57 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 11 jan 2006, 13:26
Indlæg: 22
Geografisk sted: Århus
Jeg har lige skilt min motor (Toyota 3S-FE) ad og der så ligsådan ud på min stempler og i boring, der har ikke vært skilt ad før. den har så os gået 275.000Km


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 19:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Indlæg: 51
Geografisk sted: København
Da jeg adskilte min motor med standard stempler, havde den gået 130.000 km, og der var ridserne kun 1/10 så kraftige, som de er nu på de smedet stempler (efter 1000 km). På org. stempler er siden ikke mere ridset, at den blot at blevet lidt "blank":

Billede

Ja, det er faktisk en lidt pinlig affære med opboringen. For firmaet startede med at ødelægge min org. blok, som jeg indleverede (de borede skævt)!!! Derfor var firmaet nød til at skaffe mig en ny blok. Jeg afleverede alle 4 stempler med tilhørende "piston specification" papirer fra Wiseco. Så gik jeg ud fra, at de nok skulle kunne finde ud af, hvad den skulle opbores til.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke selv begyndte at opmåle cylinderne efter opboring, da jeg ikke har ekspertise eller udstyr til dette.

Mvh.

Ps. Firmaet der lavede opboringen servicerer Peugeot DTC bilerne...så kan enhver nok gætte, hvem der er tale om.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 19:34 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 apr 2004, 22:16
Indlæg: 17
Geografisk sted: Ringsted
Hvad siger "Firmaet der servicerer Peugeot DTC bilerne"?

De må da have et eller andet at sige, og om ikke andet have røde ører, for det er sjusk, uanset om der er boret for stort eller småt..

_________________
MVH
Steen Juel Stæhr


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 22:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er svært det der med tommer og MM!!! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2007, 22:32 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
lqs skrev:
det er svært det der med tommer og MM!!! MVH søren


:lol:

TT: Bliver spændende at se hvad fejlen så er.. Om det pga forkert mål eller det er noget andet.. Så må du vel kunne få dem til at erstatte stemplerne og så få boret den et andet sted?

Hilsen
Jesper Andersen

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team