Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
beyer skrev:
det kan have noget med gear koriktionen af gøre, de fleste kører i 4 gear på en 5trins gearkasse , og i 5 på en 6trins gearkasse, der er også forskellige måder at plotte det ind på.
optima kører man 100km/tog plotter rpm ind
og med dynomet kører man 3000rpm og plotter km/t ind.

Hvad skal man så regne med hvis man vil ligge et gearskift efter Omd på målingen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: rullefelt
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: sjælland
ved ikke rigtig om jeg forstår dig rigtig , men man kan ikke lave gearskift under en effekt måling. man korigerer for et gear og kører kun i dette gear. hvis man korigerer for eksempel for 4 pind, og man skifter til 5 vil den vise lavere hk , og flere hvis man skifter ned.

hvis det er i forehold til gearskift ,kontra moment på omd kurven, skal det jo helst passe det kurven siger dig.

Titel: Re: rullefelt
Mester Medlem

Det jeg mente er hvis man kikker på kurven for at finde de rigtige Omd tal at skifte gear ved når man køre på vejen.

Det har vel alligevel lidt at sige hvis man køre 400m race og skifter gear 800 omd for tidligt hver gang, det skal vel helst ligge rigtigt hver gang.

Mester Medlem

beyer skrev:
jeg kan ikke forstå alt det ballade der omkring de rulle felter .
nu både bygger og måler vi hos VAE bilerne , og hvis vi har lavet en bil og lovet , lad os sige 300hk og den kun laver 280 hk så ændre vi ikke målingen , så finder vi sku ud af hvorfor den mangler de sidste 20hk , det kan måske være en ting vi ikke havde taget med i beregningen da vi planlagde projektet.
for os som firma , ville det da være utopi at snyde med målingerne, det bider da os selv i røven i sidste ende, vi kører både med dynomet og med optima , og på disse to systemer har vi cirka en forskel på 10hk , og det er fordi de to systemer arbejder efter forskellige formler.
vi korigerer altid både for temp,tryk og luft fugtighed.
at der kan ske en fejl på div felter incl vores eget , kan man ikke udelukke , da det er meneske betjent. og det er meneskeligt at fejle.
testen er noget som os med rullefelter , har fået lavet for at kunne sammenligne de forskellige steder.
vi måler både før og efter , om bilen har 125hk eller 120hk nå vi starter , er vi sådan set ligeglad med , med mindre der er en fejl på den.
det er nemlig noget røv det med fejlvisning på felter :damn: , , det skaber utryghed og en masse diskution.
et godt råd : hold dig til et felt !

Beyer!

Otto - Natmekanikeren - Bruger jo også både optima og dynomet. Med begge systemer koblet op til samme felt og måler under samme rulning, så er forskellen i ydelsen ved ham typisk ca. 2 - 3hk på sådan en 200 - 300hk bil. Momentet kan der i mod godt ligge en anelse længere fra hinanden netop pga. at "korrektionen" af omdrejningerne som du siger. Men det er jo meget normalt at der er lidt forskel.

Du har helt ret i at det "ville det da være utopi at snyde med målingerne". Men engang i mellem falder man over noget der virker MEGET suspekt. Sådan noget er man selvfølgelig hurtig til at dømme som snyd, hvis det også er det samme firma, der har tunet på bilen - Men ja... Der SKER også regulere fejl af og til.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
lqs skrev:
de her såkaldte test af div rullefelter.... er udført med korrektion for aktuel vejr. ergo burde der ingen grund være til at oplyse noget om det, i en direkte sammenligning af den målte ydelse, de forskellige felter imellem.

Der kan man bare se.. Det vidste jeg ikke.. Så er jeg blevet klogere idag :D

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Junior Medlem

Att Chr.

Det sker faktisk lidt for ofte synes jeg, ca. 1-2 gange hver gang vi er ude med RF. Jeg har da også været uheldig et par gange hvor en bil har lavet hjulslip på feltet uden at vi opdagede det før bagefter. Men så var det jo bare op på RF. igen. Vi kan jo alle være uheldige og lave fejl 40. Men har jeg en bil jeg er lidt i tvivl om tager jeg altid et par test mere. Det med at og leve op til sine løfter og så måle forkert er bare for dumt og prøve på idag. Der er jo så mange træf med RF. i dag hvor der bliver testet biler. Det ender kun med problemer.
Jeg har enda selv været lidt udsat for problemet hvor en kunde kom igen med en bil med en effekt test fra en konkurent (Den viste 16 hk mindre end mit)og ville have penge igen. For hans nye "tunings rådgiver/værksted" påstod jeg havde snyt ham. Jeg havde dog kun lev. dele til hans motor projekt og testet / justeret den til sidst. Jeg tibød ham en gratis måling på Otto,s felt (Natmek.), som jo er testet af teknologisk institut. Det afslog han og jeg har ikke hørt fra ham siden.

Mvh. Henrik

Titel:
Mester Medlem

Henrik D.S. skrev:
Att Chr.

Det sker faktisk lidt for ofte synes jeg, ca. 1-2 gange hver gang vi er ude med RF. Jeg har da også været uheldig et par gange hvor en bil har lavet hjulslip på feltet uden at vi opdagede det før bagefter. Men så var det jo bare op på RF. igen. Vi kan jo alle være uheldige og lave fejl 40. Men har jeg en bil jeg er lidt i tvivl om tager jeg altid et par test mere. Det med at og leve op til sine løfter og så måle forkert er bare for dumt og prøve på idag. Der er jo så mange træf med RF. i dag hvor der bliver testet biler. Det ender kun med problemer.
Jeg har enda selv været lidt udsat for problemet hvor en kunde kom igen med en bil med en effekt test fra en konkurent (Den viste 16 hk mindre end mit)og ville have penge igen. For hans nye "tunings rådgiver/værksted" påstod jeg havde snyt ham. Jeg havde dog kun lev. dele til hans motor projekt og testet / justeret den til sidst. Jeg tibød ham en gratis måling på Otto,s felt (Natmek.), som jo er testet af teknologisk institut. Det afslog han og jeg har ikke hørt fra ham siden.

Mvh. Henrik

Nå... Det afslog han - Hummm... Måske var det ham der ikke havde rent mel i posen så. Enten det eller også har i ganske enkelt rullet bilen forskelligt. Hvis ham der har rullet bilen anden gang har rullet den i et andet gear end du har så kan det godt gå lidt galt. Det dur bare ikke...

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time