Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 jan 2007, 20:50 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2005, 10:42
Indlæg: 15
Geografisk sted: Det sydligste Jylland
nogen der ved hvordan jeg regne ud om min motor er under, kvadratisk eller over kvadratisk.

jeg har gang i et projekt, hvor jeg skal have boer motoren op, og skal har beregnet det, :?:

_________________
---Omega 3000---

Jage nicht:! Was du nicht tôten kans´t


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Kvadradisk boring=slaglængde
overkvadradisk boring>slaglængde.
under kvadradisk må du selv gætte :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Hvis din boring(cylinder diameter) er større end din slaglængde(stemplets vandring i cylinderen) så er motoren overkvadratisk. Det omvendte er underkvadratisk. Er de ens er den kvadratisk.

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
en kvadratisk motor er hvor boring og slaglængde er ens f.eks. 88mmboring og 88mm slaglængde

overkvadratisk motor der er boringen større end slaglængden og selvfølgeligt den anden vej ved underkvadratisk...

og ved beregning af boring slaglængde forholdet dividere du Slaglængden med boringen :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
haha jeg skal lære at skrive hurtigere end morten :grin:

og hye du var lidt hurtigere... :tooth:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Nogen af jer der så kan fortælle udlember og fordele ved de 3 motore...

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2003, 11:05
Indlæg: 253
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Martin! skrev:
Nogen af jer der så kan fortælle udlember og fordele ved de 3 motore...

En overkvadratisk motor er oftest gladest for at tage en masse omdrejninger. F.eks. en 4 cylindret sportsmc.
En underkvadratisk motor har bedre drejningsmoment, pga. den lange slaglængde.

_________________
...Daniel Slater :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
tinasmartin skrev:
haha jeg skal lære at skrive hurtigere end morten :grin:

og hye du var lidt hurtigere... :tooth:


Jeg har måske en lille fordel da jeg har lært at bruge alle ti fingre dengang jeg gik i skole.
Også kaldet blindskrift.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 21:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Daniel 537 skrev:
Martin! skrev:
Nogen af jer der så kan fortælle udlember og fordele ved de 3 motore...

En overkvadratisk motor er oftest gladest for at tage en masse omdrejninger. F.eks. en 4 cylindret sportsmc.
En underkvadratisk motor har bedre drejningsmoment, pga. den lange slaglængde.


Ok takker..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jan 2007, 22:30 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2005, 10:42
Indlæg: 15
Geografisk sted: Det sydligste Jylland
takke for alle svarende

det vil sige hvis jeg skal have en motor med et godt bundtræk,ligesom en amerikane, skal den så være underkvadratisk :?: :?:

_________________
---Omega 3000---

Jage nicht:! Was du nicht tôten kans´t


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team