Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 09:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem

Wildert skrev:
Remmen beskidt igen fordi du kun har fjernet symptomet og ikke årsagen?

Den forstår jeg ikke lige helt mester. . :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Nikolai M. skrev:
Wildert skrev:

Under forudsætning af at du har samme problem igen:

Remmen er blevet beskidt igen (olie f.eks.?) - du renser den, men fjerner ikke årsagen til at den er beskidt - f.eks. en defekt pakning. Du kører noget tid, og da årsagen til at remmen blive beskidt ikke er fjernet, ja så bliver remmen beskidt igen, og du får igen dit problem der kommer af at remmen er beskidt.

Det er jo ikke nok at rense remmen hvis defekten der møger den til fortsat er der. Det er som bekendt som at pisse i bukserne for at holde varmen => kortvarig fornøjelse...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Nyt Medlem

Wildert skrev:
Nikolai M. skrev:
Wildert skrev:

Under forudsætning af at du har samme problem igen:

Remmen er blevet beskidt igen (olie f.eks.?) - du renser den, men fjerner ikke årsagen til at den er beskidt - f.eks. en defekt pakning. Du kører noget tid, og da årsagen til at remmen blive beskidt ikke er fjernet, ja så bliver remmen beskidt igen, og du får igen dit problem der kommer af at remmen er beskidt.

Det er jo ikke nok at rense remmen hvis defekten der møger den til fortsat er der. Det er som bekendt som at pisse i bukserne for at holde varmen => kortvarig fornøjelse...

Ahh den er jeg med på. .. JEg er ret sikker på at jeg fandt årsagen til at remmen var beskidt. ..

Det dæksel der sidder over tandremmen var rimelig meget msurt ind i olie. Det er det gamle dæksel fra den motor som stod af, tror det er derfor der var olie på.

* Er ret sikker på der ikke re røget en pakning nogen steder da den holder fint på olien. :wink:

Titel:
Nyt Medlem

ØV ØV ØV :damn: :ha: :damn: :ha:

Så fandt vi feljen. Selve mellem akslen ligger i nogle lejer og de er slidt helt væk. Det gør så at der er meget slør i akslen. Vi skifter den ikke da jeg har garanti i på motoren fra tyskland, så jeg skal have en anden motor.

Nogen der har erfaringer med garanti fra ligende sager ?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Så der var for meget modstand til at trække mellemakslen rundt - eller?

Det er da i øvrigt temmeligt voldsomt.
Normalt er der jo ikke rigtigt noget belastning af betydning på den aksel, så at lejerne er bålet af er da helt vildt.

.... og så meget for den kilometergaranti fristes jeg til at sige... :-(

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: fyn kerteminde
Hmm. Lyder underligt. Men godt du fandt fejlen. Så er det bare om du kan få en anden maskine! Men hvis du har div papirer i orden så er det vel ikke noget problem at få den byttet!

Knæk og bræk.

Titel:
Nyt Medlem

Hehe jeg forklare lige lidt mere i detaljer så i er med :

Først tager jeg tandremmen af så jeg kan komme til at arbejde. Den aksel som der driver olie og vacum-pumpe ligger i 2 tryk lejer, et i hver ende af motoren. Hvis man tager fat i mellemhjulet kan man tydelig mærke at der er meget slør. Og jeg havde den gamle motor stående for og se om der var forskel på de 2 aksler, og der var tydelig mere slør i den "nye" motor.

Eftersom at den "nye" motoren lå i kunne jeg ikke komme til og tage akslen ud for at se om lejerne var defekte. Men akslen er jo af en eller anden form for masiv jern, så jeg ville jo mene at den ikke kune være defekt. Derfor mener jeg at det er lejerne.

* Hvis I har et andet synspunkt så kom endelig med det, inden jeg sender den til Tyskland.

Titel:
Nyt Medlem

Yep så blev fajlen lokaliseret, jeg skriver et nyt emne da det gamle ikke eksisterer mere. Men for lige at update :

Når motoren er kold:
*Ikke nogen olietryk og vacum.

Når motoren er varm:
*Masser af vacum
*Olitryk er fint under 25oo rpm.

Vi har så lokaliseret fejlen til at der er voldsom slør i mellemakslen. Dette mærkes tydeligt hvis man tager fadt i mellemhjullet kan dettte rykke frem,tilbage,op,ned,ud,ind altså i mere eller mindre alle retninger. Jeg har en gammel motor til at stå for at mærke forskel og det er tydelig er der er slør i akslen på den nye motor. Selve akslen er jo i masiv metal så mit bedste gæt er at det er de 2 lejer der sidder i hver ende der er smadret.

Såfremt det er det er de så til og skifte uden at motoren skal total adskilles. Og skal der bruges special værktøj. ?

Andre gode bud ?

På forhånd tak, jeg mangler virkelig lidt tips/råd i denne sag da jeg ikke helt ved hvor stort problemet er.

Titel:
Nyt Medlem

det er ikke særlig dyrt at skifte lejer til mellem akselen de koster under 100kr stykket det er to forskellige størrelser det bagerste er 1mm mindre.
de fåes i std og 0,25 understørrelse

for at skifte dem ud med motoren, stil den på svinghjulet af med bundkar,oliepumpe,vacumpumpe så kan du afmontere akselen, hvis akselen er slidt kan du skifte med den fra din gamle motor de er ens.
om det er svært at skifte lejerne det afhænger hvor meget du er vant til at lave selv. Det er som at skifte knastlejer på en ford ohc.
specialværktøj 2 jernklodser drejet lidt mindre end hullet i blokken med en neddrejning på samme mål som akselen, så find en med en drejebænk
og micrometerskruer
det er en meget almindelig fejl på de motorer lejematrialet går løs så der kun er stålkappen tilbage men normalt også er tegn på høj km stand.

MVH. Ib.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
hvis motoren gentagende gang har fået lov at køre så længe uden olie tryk at den kan nå at blive varm, skulle man så ikke mene at alle andre lejer i motor er blev "voldtaget" groft ?

Jeg ville få den byttet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time