Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
møffe skrev:
Havneren skrev:
møffe skrev:
ja FY lasse iflg den hj side så smelter du dine stempler hver dag da du skal have 584.72ml dysser.. :hrmpf:

Et spørgsmål der jo så er nærliggende med ovenstående ret firkantede tankegang - Ved hvilket AFR smelter stemplerne? Og hvorfor gør de det?

Det er ikke noget jeg forventer du svarer på - Da det som sådan faktisk er et ret dumt spørgsmål og ikke tjener noget sagligt formål.

Det jeg siger med ovenstående er at verden ikke er så firkantet som nogle vil gøre det til... Nu ikke så snæversynet.

V/h Chr

ingen dumme spørgsmål kun svar. :reading: men jeg fatter fint hvor du vil hen og hvorfor.

en klog mand forklarede engang at man ofte magre en turbobil lidt ud i max rpm for at nå en højere topeffekt. det giver dog den ulæmpe at man ikke kan køre "flatout" uden at risikere nogle vitale dele i motoren . det er jo så ikke et helt så stort problem på en bil bygget til feks Qmile da man ofte bare rammer et maximalt antal omdr og så kommer næste gear. altså ikke helt så store chancer for en overbelastning. men ligger man på motorvejen for at teste topfart så er der noget større chancer for at nå en given temp så vitale dele får defekter..

og selv om jeg gør den firkantet, så virker det jeg har lavet indtil vidre fint. og satser da på at det bliver ved med det. men spørgsmålet er stadig hvorfor at feks en std cosworth 4x4 kan lave 220hk på 311cc dysser når en (feks) opel motor skal op på 440cc dysser for at lave 250hk?

det er fint at ham der startede tråden skal købe dysser der er store nok så han undgår at riste noget vitalt når han har brugt mange timer og penge på en ombygning af motoren. men er der ikke en risiko ved at montere for store dysser?

Tjaa en Rover 620 ti bruger 440 ml/min store dyser til 220 hk.
Der er jo en lille forskel om dyserne sprøjter på samme tid, eller de sprøjter en af gangen, og hvor mange gange de sprøjter pr motor omdrejning.

Risikoen ved for store dyser er en dårlig tomgang, og dellast.
Min 2,3 l motor ligger omkring 2,3 ms i dyse tid ved tomgang, og med standart coden var den mest glad for at ligge omkring 1000 rpm.
Med Hires coden kan tomgangen snildt sænkes til 800 rpm, og det føles som at motoren har fået en ekstra cyl ved dellast :rock:
Dette er med 440 ml/min dyser.
Og så er vi slet ikke kommet ind på dysens fysiske opbygning.
Aka dens reaktions tid, og sprøjtebillede. Også væsentlige faktorer for hvad man kan få til at virke eller ej.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hvis dyserne bliver "meget" for store, feks dobbelt så store som det reelt er nødvendigt kan det blive problematisk at få tomgang til at fungere fornuftigt. dyserne kan ikke åbne "lidt nok" så at sige.

Dengang da man kunne køre en turbomotor lidt magert i top for at få de sidste hk var dengang da litereffekten ikke var så voldsom. Hvis vi snakker om nogle at de lidt hurtigere biler på 402m(gadebiler,hvad det så betyder), så vil mange af dem tage alvorligt skade på de 402m hvis blandingen går magert. Man kan selvf. skrue dem ned i effekt, og så vil de kunne tåle det lidt længere, men det er et stykke hen af vejen bestemt at litereffekten.

Nej, man kan ikke "bare" konkludere at den nye volvomotor er håbløs sammenlignet med din fordmotor.

Der er en væsentlig forskel i at din fuldlasteffekt ligger v. måske 1:12,8 eller måske endnu mere magert, hvor volvoen ligger måske mere end 20% mere fed, forårsaget af at litereffekten er betydeligt højere på volvoen.

Hvis du vil sammenligne på den måde så er det nok egentligt kun fair hvis volvoen og forden laver den samme effekt(rul forden med fuldgas, og volvoen med "gas til 140hk"), og så vil jeg tro at tallene er statusquo, måske med en beskeden fordel til volvoen.

Der er ikke tale om de store matematiske færdigheder, det jeg gør er blot at sammenligne antal hk, med dysestørrelsen. og sammenligne hvad ydelse de forskellige biler laver pr. ml dyseflow. Ret nyttigt hvis man skal vælge dyser.

PS; en gammel 136hk 2,3liter 8V volvomotor laver 136hk på 197ml dyser. Max DC er ca. 85%. Meget lig din ford, ikke?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:

Der er ikke tale om de store matematiske færdigheder, det jeg gør er blot at sammenligne antal hk, med dysestørrelsen. og sammenligne hvad ydelse de forskellige biler laver pr. ml dyseflow. Ret nyttigt hvis man skal vælge dyser.

ja og det var så også det jeg gjorde. og ikke mange biler behøver 440 op til 500ml dysser som der bliver foreslået for at lave 250hk som max.

HenrikGM skrev:
PS; en gammel 136hk 2,3liter 8V volvomotor laver 136hk på 197ml dyser. Max DC er ca. 85%. Meget lig din ford, ikke?

enig. det er meget det samme. og jeg ved godt at mine dysser er maxet ud. men 335ml dysser er meget til den forkerte side. har snakket med en del i UK om det. så det bliver nok 250cc dysser for at lave de hk jeg mangler. en englænder laver 247hk med calibra 307ml dysser uden probs. de bliver dog opgradet til større senere. 380ml men det pga mere effekt

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:

Tjaa en Rover 620 ti bruger 440 ml/min store dyser til 220 hk.
Der er jo en lille forskel om dyserne sprøjter på samme tid, eller de sprøjter en af gangen, og hvor mange gange de sprøjter pr motor omdrejning.

Risikoen ved for store dyser er en dårlig tomgang, og dellast.
Min 2,3 l motor ligger omkring 2,3 ms i dyse tid ved tomgang, og med standart coden var den mest glad for at ligge omkring 1000 rpm.
Med Hires coden kan tomgangen snildt sænkes til 800 rpm, og det føles som at motoren har fået en ekstra cyl ved dellast :rock:
Dette er med 440 ml/min dyser.
Og så er vi slet ikke kommet ind på dysens fysiske opbygning.
Aka dens reaktions tid, og sprøjtebillede. Også væsentlige faktorer for hvad man kan få til at virke eller ej.

MVH

Morten

nemlig her kommer det jeg ikke syntes er helt uvæsenelig. du bruger 440ml dysser for at opnå en effekt 100hk over det der bliver satset på. og der bliver endda skrevet at det måske er bedre med lidt større dysser. er det ikke lidt overkill?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nej jeg ligger realistisk ca 30 hk under det mål der er sat.
Mit mål er ca. 100 hk over. Og her frygter jeg at dyserne bliver for små.
Da jeg pt ligger på en DC på ca 68% ved en afr på 11-1.
Men det må tiden vise.
Jeg har 2 muligheder enten en dyse på 530 ml/min,
eller tilføje en ekstra dyse pr cyl på 130 ml/min til de bestående 440 ml/min dyser.
Begge dele er lagervarer, og jeg hælder lidt imod nr 2. da dellast er en stor del af motorens liv.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

møffe skrev:
HenrikGM skrev:

ja og det var så også det jeg gjorde. og ikke mange biler behøver 440 op til 500ml dysser som der bliver foreslået for at lave 250hk som max.

[

Jeg kan fortælle dig at jeg selv bruger 465ml dyser i min egen. For at rulle knap 180hk på en helt std 21ET bruger jeg pt 75% af dysekapaciteten, og ender på et AFR på solide 1:10. (ja, for fedt, men motoren taber ikke nævneværdigt, iforhold til hvad den taber hvis den spiser et stempel)

Det kommer MEGET an på hvor effektiv motoren er, og der menes ikke effektiv til at lave hk, men effektiv til at udnytte al brændstof. Det er bestemt ikke det samme.!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Men det må tiden vise.
eller tilføje en ekstra dyse pr cyl på 130 ml/min til de bestående 440 ml/min dyser.
Begge dele er lagervarer, og jeg hælder lidt imod nr 2. da dellast er en stor del af motorens liv.

MVH

Morten

undskyld morten. det var målet Aarosin havde sat sig som mål. altså 250hk. og det er på en lidt mere moderne 1,6 16V mskine gå jeg går ud fra at udnyttelsen af benzinen og luften er lidt bedre end vores gamle 8V maskiner. og så vidt jeg husker så har du lige omkring 100hk over det han ønsker. jeg linkede til nogle 335ml dysser. der står skrevet at de er maxet ud ved 80hk/dysse. så lad os sige 60hk/dysse så er målet næsten nået med de noget mindre dysser. og tomgang og div burde ikke være det store problem.

men til Aarosin du kan også kikke her. http://www.scanturbo.dk/prisliste/tuningprisliste.htm det er også nogle meget fair priser. og der kan du finde en mellemting på pris og ydelse.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Morten VJ skrev:
Men det må tiden vise.

MVH

Morten

hvad skulle forskellen være på at køre med 2 dyser per cyl eller 1??

vil du så slukke for nummer 2 til dagligt og hvordan?

Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Citat:
men til Aarosin du kan også kikke her. http://www.scanturbo.dk/prisliste/tuningprisliste.htm det er også nogle meget fair priser. og der kan du finde en mellemting på pris og ydelse.

Så vidt jeg ved er scanturbos priser uden moms...
- så er Nordicturbo billigere...

Men for at gøre det klart er det IKKE et spørgsmål om at spare 500kr
men derimod at finde det rigtige til mit behov... :D

Hvis jeg vælger de 440ml Bosch dyser, som nogen mener er for store og andre mener passer, hvad vil der så ske hvis de rent faktisk er en tand for store??

Vil den stå ujævnt i tomgang og hakke og spytte ved dellast??

Daniel

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Citat:

Morten VJ wrote:
Men det må tiden vise.

MVH

Morten

hvad skulle forskellen være på at køre med 2 dyser per cyl eller 1??

vil du så slukke for nummer 2 til dagligt og hvordan?

Jeg kunne forestille mig at det var for at undgå problemer med tomgang så de små dyser ikke gir benzin ved under 1500omdr. og dermed er der ikke så store dyser at tomgang er et problem

MEN RET MIG HVIS JEG TAGER FEJL
:reading:

Daniel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time