Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 00:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
møffe skrev:
ja FY lasse iflg den hj side så smelter du dine stempler hver dag da du skal have 584.72ml dysser.. :hrmpf:


Et spørgsmål der jo så er nærliggende med ovenstående ret firkantede tankegang - Ved hvilket AFR smelter stemplerne? Og hvorfor gør de det?

Det er ikke noget jeg forventer du svarer på - Da det som sådan faktisk er et ret dumt spørgsmål og ikke tjener noget sagligt formål.

Det jeg siger med ovenstående er at verden ikke er så firkantet som nogle vil gøre det til... Nu ikke så snæversynet.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ...
Indlæg: 23 dec 2006, 00:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Aarosin skrev:
Bortset fra det...

Vil 440ml dyser være helt skævt til min så??

Hvad sker der hvis de bliver for store??

Daniel


Nej... det mener jeg ikke det vil. Tror det er et godt nok udgangspunkt.

Når du siger FOR store - Så må det jo være fordi de er blevet så store så der går et eller andet galt. Hvis vi lige snakker lidt mere generalt i stedet for -
Nu større dyserne er nu sværere bliver de at kontrollere ved lave åbningstider (Tomgang og lavlast) - Konkret vil det komme til udtryk ved lidt urolig motorgang. Problemer er størst ved højohmsdyser.
Jeg har sådan en gammel 1,8 8v motor og fik nogle 580ml dyser i. Der kunne jeg godt mærke at størrelsen så småt begyndte at blive et problem i tomgang. Den begyndte også at gå lige kortere på litteren og det TROR jeg også kan hænge sammen med de lidt støre dyser (måske pga. et mere forstyret sprøjtemønsker, dårligere opløsning eller mig der ikke var grundig nok med programmeringen)...

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 00:58 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 sep 2006, 00:56
Indlæg: 90
Geografisk sted: Midt på sjælland
:stop:

Prøver lige igen.....


Vil 440ml dyser være helt skævt til min så??

Hvad sker der hvis de bliver for store??

Daniel


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 23 dec 2006, 00:58 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 sep 2006, 00:56
Indlæg: 90
Geografisk sted: Midt på sjælland
hehe...

Vi postede samtidig :gnaek:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 00:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Yugo Turbo skrev:
mit tryk sniger sig vist lidt over 3,5 bar dog. så jeg burde ha rigeligt med benzin. dog har jeg alligevel købt 580 ml til næste sæson...


Har du været ude og invistere i en anden pumpe også så? Regnede vi os ikke frem til at kapasiteten i den nuværende var brugt op som det kørte nu?

V/h chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 23 dec 2006, 01:06 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 sep 2006, 00:56
Indlæg: 90
Geografisk sted: Midt på sjælland
Hvordan regner man ud hvor stor en pumpe man skal ha??

Daniel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 07:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
Ting der er sjove:

Hvordan har de målt effekten? Hvad er der korrigeret med?
Hvor kommer bensinen til at lave effekten fra?
Hvad er motorens effektivitet? (BSFC)


Ting der er faktum:
Bensin vejer 730g/liter
Bensin udvikler 43500Kj/kg under forbrænding.
Mange biler kører med store dyser på lille effekt!
Mange tunede biler kører på meget små dyser, med horrible effekter, så det er nærliggende at undres over hvor den effekt kommer fra... :reading:


Volvo V70R, 465ml, 250hk.
Samme dyser, men i en anden motor; 465ml/ ca200hk v. samme DC....

465ml, 80%DC= 372ml/minut
372ml = 271gram/minut, eller 4,5gram/sekund, eller 0,004526kg/sekund, eller 196,9Kj/sekund, eller 196881Joule/sekund, eller 708771Kj/time.

Det er den energi 1 dyse hælder ind i en V70R på en time.

Motoren yder 250hk på 5cylindre, eller 250hk på 5 dyser, dvs 50hk/dyse. For at gøre det til at regne med uden faktorer, så omregner vi 50hk....det er 36,8KW.

HVIS virkningsgraden var 1(eller 100% om man vil) så svarer den indsprøjtede mængde til intet mindre end 197KW pr time pr dyse.

I en ideel verden understøtter denne ene dyse altså 197KW, eller næsten 270hk!!

Tilbage i den virkelige verden, hvor tingene ikke er helt ideelle:
V70R leverer altså 36,8kw ud af tilførte 197(stadigt pr cylinder naturligvis). Det er en virkningsgrad på 18,6%. De resterende 81,3% ryger ud til pipfuglene som udstødningsvarme, via kølevand, udstråling og lidt via uforbrændte bestanddele i bensinen(som katten fiser af til sidst)

På en moderne motor ændres virkningsgraden ikke ret meget, dog er 1,8Teren nok en af de absolut bedste hvad dette angår, og DERFOR slipper den afsted med relativt små dyser.

Virkningsgraden kan vel sniges op omkring de 22-23% uden at blandingen bliver farligt mager. Mere hvis farligt er ok.

Det betyder i praksis en hel del for dysestørrelsen:
Hvis vi går ud fra 20% virkningsgrad, så betyder det at der skal næsten 9,44ml/minut til for at lave 1Kw, eller 6,94ml/minut for at lave 1hk.

V. V70Rs 18,6% skal der 7,44ml/minut til pr ønsket hk.

Bemærk at dysen kun er brugt ca. 80%. Der er således 20% urealiseret mereffekt gemt i dyserne i eksemplet.

Havneren og undertegnede regnede det specifikt ud for hans bil en nat på Messenger, og så vidt jeg husker kom vi frem til næsten 20% rent på hans bil.

Yugos uno er så på en effektivitet omkring 23,5%(eller 5,9ml/hk), temmeligt højt hvis hans brændstoftryk faktisk modsvarer dysernes opgivelse? Lasse, hvad er trykket?

Kender man intet til motoren, så er bedste fremgangsmåde at se på hvad andre gør, og ellers gå ud fra at mange biler på nettet har noget for små dyser til den opgivne effekt :?


altså så kan jeg regne med at at min gamle 2.0 8V motor har en bedre bsfc end en nyere volvo maskine? det er sq da flot og ford burde jo nok tage og kopiere min gamle motor for at lave rigtige motore. eller er det ikke det du siger? jeg bliver jo helt glad. nu skriver du at jeg skal se på hvad andre gør, jeg kender ingen der har NA tunet en dohc til over 140hk endnu. så hvem skal jeg kikke på?hmm. cosworth motorenen køre med std 311ml dysser til 220hk. så den har tilsynelaende også en meget god forbrænding og udnyttelse iflg deverse regnestykker. ja undskyld jeg tvivler på alle de matematiske færdigheder. men ved i noget som div bilfabrikanter ikke ved. eller måler man ML på en anden måde idag som for 10-15år siden? jeg ved med 100% sikkerhed at min benzinregulator aldrig er blevet skruet op i tryk. men den havde 140hk med std dysser,som er 191ml/stk. men det er rigtigt at det er bedre med lidt for store end lidt for små dysser. men hvad sker der når de bliver meget for store? det er der vist blevet spurt et par gange om af ham der startede tråden?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ...
Indlæg: 23 dec 2006, 08:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Aarosin skrev:
Hvordan regner man ud hvor stor en pumpe man skal ha??

Daniel


Benzinpumpe størrelse, den var straks lidt værre.

Men for at starte et sted dyserne giver 440ml/min ved 3 bar

Det giver så 440/1000= 0,44 l/min*60= 26,4l/t*4*80 % = 84,5 liter/time ved 3 bar

Det var jo ikke særligt meget, hvorfor opgradere folk så deres standart pumper.

Hvis vi tryklader motoren med en bar, så skal pumpen kunne levere 84,5 l/t ved 4 bar.

Og nu sidder pumpen normalt ikke lige ved siden af dyserne, vi har normalt ca. 2m rør med mange buk, og et filter imellem.
Hvis vi sætter trykfaldet over disse komponenter til 1 bar (dette er et rent gæt).
Så skal pumpen kunne levere 84,5 l/t ved 5 bar.

Og så mangler vi lige et forfilter, og eventuelt at pumpen skal suge benzinen op af tanken. Det sætter jeg til 0,5 bar.
Dvs. at pumpen skal kunne levere 84,5 l/t ved 5,5 bar.

Og dernæst har du et spændings fald imellem pumpe og batteri, og man har ikke altid maks. spænding på systemet, da det afhænger af bilens forbrug, og batteriets ladetilstand.
For at kunne sove roligt om natten så vil jeg give systemet en sikkerheds margin på min. 20 l/t dette er til benzinfiltret der langsomt tilstoppes, og varierende forsynings spænding til pumpen.
Dvs. at pumpen skal som minimum kunne levere 105 l/t ved 5,5 bar.
Hvis dyserne udnyttes optimalt.

De fleste billige pumper er opgivet til xxx l/t ved 3 bar og 13,5 volt.
Desværre mister de foruroligende hurtigt kapacitet når trykket skrues op.

Det sikreste er nok at måle sit benzintryk på bilen ved maks. Belastning, og det er også nemmest og mest nøjagtigt.

Da der helt sikkert er fejl, og mangler i mine betragtninger.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 09:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Havneren skrev:
møffe skrev:
ja FY lasse iflg den hj side så smelter du dine stempler hver dag da du skal have 584.72ml dysser.. :hrmpf:


Et spørgsmål der jo så er nærliggende med ovenstående ret firkantede tankegang - Ved hvilket AFR smelter stemplerne? Og hvorfor gør de det?

Det er ikke noget jeg forventer du svarer på - Da det som sådan faktisk er et ret dumt spørgsmål og ikke tjener noget sagligt formål.

Det jeg siger med ovenstående er at verden ikke er så firkantet som nogle vil gøre det til... Nu ikke så snæversynet.

V/h Chr

ingen dumme spørgsmål kun svar. :reading: men jeg fatter fint hvor du vil hen og hvorfor.

en klog mand forklarede engang at man ofte magre en turbobil lidt ud i max rpm for at nå en højere topeffekt. det giver dog den ulæmpe at man ikke kan køre "flatout" uden at risikere nogle vitale dele i motoren . det er jo så ikke et helt så stort problem på en bil bygget til feks Qmile da man ofte bare rammer et maximalt antal omdr og så kommer næste gear. altså ikke helt så store chancer for en overbelastning. men ligger man på motorvejen for at teste topfart så er der noget større chancer for at nå en given temp så vitale dele får defekter..

og selv om jeg gør den firkantet, så virker det jeg har lavet indtil vidre fint. og satser da på at det bliver ved med det. men spørgsmålet er stadig hvorfor at feks en std cosworth 4x4 kan lave 220hk på 311cc dysser når en (feks) opel motor skal op på 440cc dysser for at lave 250hk?

det er fint at ham der startede tråden skal købe dysser der er store nok så han undgår at riste noget vitalt når han har brugt mange timer og penge på en ombygning af motoren. men er der ikke en risiko ved at montere for store dysser?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ...
Indlæg: 23 dec 2006, 09:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Aarosin skrev:
Hvordan regner man ud hvor stor en pumpe man skal ha??

Daniel


Køb en wallbro 255, så er der til lidt ekstra tuning. :tooth:
Har lige købt en til min starlet, gav kun 850kr for den i USA, så de er ikke så dyre mere.
MVh Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team