Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg efterhånden læst en del emner her på siden der omhandler dysestørrelser. Jeg synes godtnok at generelt hele tiden bliver snakket om meget store dyser...

Jeg kan ikke forstå at det er nødvendigt med så store dyser som der som regel bliver snakket om.

Da jeg lavede min motor, sagde alle også til mig at mine dyser var ALT ALT for små til min ønskede effekt. Men jeg var stædig, og mente helt bestemt at de altså VAR store nok. Det kunne jo kun komme an på en prøve.

Der er tale om 275 ml. @3bar Bosch højohms dyser. Motoren er en gammel FIAT turbo motor. 1,4 8V meget simpel motor. Men den laver da 224 hk med en DC på 84. AFR ligger på 11,8 når den er oppe i omdrejninger med fuldt tryk på. Den kører med 1,5 bar i tryk.

Dette er vel og mærke UDEN progressiv regulator, men bare med en ganske almindelig Bosch regulator. Jeg har tjekket numrene på dyserne mange gange, så der er ikke noget at være i tvivl om. 275,8 ml. ved 43,5 PSI.

Målingen blev foretaget hos natmekanikeren, ved sidste effekt-træf. (sølvfarvet Fiat Uno). Jeg har også fået den målt hos Bruno Hansen Motorsport - her til 240 hk.

Jeg ved godt at med en DC på 84 er dyserne presset, og holdbarheden er (måske) nedsat selvom jeg tvivler. Men stadig! Hvis de leverer nok benzin til 224 hk med en DC på 84, ville de vel kunne levere nok benzin til 205-10 hk med en DC på 78-80 stykker...

Jeg kender ikke BSFC værdien på min motor, men det er ikke en moderne motor. Og uanset hvad den er, vil det jo ikke gøre så stor en forskel så vi skal op og snakke 400 ml. dyser. Eller større. Overhovedet ikke faktisk...

Så regnemaskinerne er sikkert gode nok, men efter min mening alt for pesimistiske. Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.

Så jeg personligt gad ikke eventuelt bøvl med dårlig tomgang osv. fordi dyserne var valgt så meget for store. Jeg er igang med at lave lidt flere ændringer på bilen nu, og der skal også andre dyser i. Men de bliver ikke større end 350 ml. og det er jeg med lidt logisk tænkning overbevist om rækker til 250+ hk.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
jaa jimmy det er et godt spørgsmål. selvfølgelig er det vel et spørgsmål om nok effekt. og det får man vel aldrig. men var det så nemt bare at montere store dysser så var man dækket ind, hvorfor så ikke bare montere 10mm benz rør,2 store benz pumper og 1000ml dysser?

hvad jeg har læst er at større dysser kan koste (som du skriver) tomgang og uforbrændt benz (i england snakkede de om renskyllede cylindervæge) og det er vel ikke helt ønskeligt . men jeg fatter fint det med at man skal have et godt overskud når man skal køre flatout ( topfart over længere stræk) men der skal være en mening med galskaben. kikker vi på div std turbobiler. feks en sierra cosworth 4x4. den har ca 311ml dysser std. de er så vidt jeg husker fine til 250-260hk og den yder std 220hk. en 1,8 turbo VW/audi motor har 230ml dysser og yder fint 150hk og de er vist også ok op til de almindelige 193hk chips.

men hvor store skal de være for man er sikker på ingen probs? hvad er erfaringerne?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Jimmy

Jeg er ikke helt enig med dig. Især ikke med denne mening:

Jimmy Elkjær skrev:

Så regnemaskinerne er sikkert gode nok, men efter min mening alt for pesimistiske. Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.

Ja du kommer op på 4 bars benzintryk ved 1 bars ladetryk. Men da du jo så har 1 bars overtryk har du stadig kun et differentiale tryk på 3 bar. Altså får du nøjagtig samme leveringsmængde.

Jeg kører med 8 dyser på min ritmo. 192 ml primær og 309 ml sekundærdyser pr cylinder (dvs ca 500 ml pr cylinder). Ved 1,05 bars tryk og 282 hk er jeg på noget der ligner 85-90% DC på alle dyser for at holde en AFR på ca 11,5:1. At du kan klare dig med relativt mindre dyser er jo fint for dig. Ligger du på 11,8 hele vejen op, eller er du højere i AFR på vejen op? Har du et AFR log fra Bruno? Hvis din motor kan holde til (mit gæt) et magere blandingsforhold er det jo helt fint. Jeg vil dog ikke selv løbe den risiko.

Mads RR

Senest rettet af Mads RR 23 dec 2006, 00:49, rettet i alt 1 gang.

Moderator

Jimmy Elkjær skrev:
Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.

.

Den er ellers god....:-)

Hvis du har atmosfæretryk i manifolden og 3 bar i dysebroen, så ser dysen 3bar differenstryk.

Hvis du har 1bar i manifolden, og 4bar i dysebroen, så ser dyserne altså 4bar mener du?......Det er vist en smutter ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Jeg tror også at der er mange der glemmer at opgivelserne som regel er ved 3 bar. og en turbomotor der kører med 1 bar i tryk kører med 4 bars benzintryk med en alm. lineær regulator. Så giver det jo pludselig en helt anden benzinmænge på den samme dyse.

.

Den er ellers god....:-)

Hvis du har atmosfæretryk i manifolden og 3 bar i dysebroen, så ser dysen 3bar differenstryk.

Hvis du har 1bar i manifolden, og 4bar i dysebroen, så ser dyserne altså 4bar mener du?......Det er vist en smutter ;-)

Det kan jo ske for selv de bedste...

Hvis det hele skal lidt på spidsen så vil jeg endda påstå at der ikke altid vil være præcis 3 bars differenstryk (eller hvad det nu burde være) under de forskellige driftsforhold - Det bliver min påstand at det kan variere en smule fra max sug til max tryk... Endnu værre bliver det når folk hekser i andre pumper osv.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Admin
Admin

Jimmy Elkjær skrev:
...Der er tale om 275 ml. @3bar Bosch højohms dyser. Motoren er en gammel FIAT turbo motor. 1,4 8V meget simpel motor. Men den laver da 224 hk med en DC på 84. AFR ligger på 11,8 når den er oppe i omdrejninger med fuldt tryk på. Den kører med 1,5 bar i tryk. Dette er vel og mærke UDEN progressiv regulator, men bare med en ganske almindelig Bosch regulator.....

Meget interessant erfaring til "hands-on" sammenligning og sammenhæng, når ny regnemaskine i det nye år skal bikses sammen.

Mvh Jakob

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja man kan da være sikker på at emnet nok skal blive drejet hen på de eventuelle fejl man måtte lave, i stedet for at holde sig til det tråden handler om.

Jeg havde ikke tænkt på differencetrykket. Men det ændrer jo ikke på at den stadig får benzin nok med 275 ml. dyser som jo var grunden til at jeg oprettede tråden.

Så snart der kommer ladetryk, starter AFR med at være 12,5 fra ca. 2500 omdr. Det ligger derimellem og 11,8 hele vejen op. Jeg har LC-1'er sat til motorstyringen og har et måleur inde i bilen. Det er derfor jeg ved det!

Titel:
Medlem

Hej Jimmy

Har hele lørdagen og ventet på at du skulle reagere(går på værkstedet og bygger et rullefelt til MC)
Det kunne være rigtigt spændendene at prøve at rulle din bil, og samtidigt logge på ,tryk -AFR og HC også HC og Co i tomgang
Hvis du er interesseret kan det måske blive søndag eftermiddag kl. ca 13.30 ring i givet fald til mig omkring kl. 12.00
Der kunne så måske blive lidt julelæsning for PP brugere

Mvh
Otto
64823804

Titel:
Medlem
Brugeravatar

natmekanikeren skrev:
Hej Jimmy

Har hele lørdagen og ventet på at du skulle reagere(går på værkstedet og bygger et rullefelt til MC)
Det kunne være rigtigt spændendene at prøve at rulle din bil, og samtidigt logge på ,tryk -AFR og HC også HC og Co i tomgang
Hvis du er interesseret kan det måske blive søndag eftermiddag kl. ca 13.30 ring i givet fald til mig omkring kl. 12.00
Der kunne så måske blive lidt julelæsning for PP brugere

Mvh
Otto
64823804

Hej Otto!

Jeg er ved at bygge motoren om igen, så den står i vinterhi nu. Men måske vil jeg gerne takke ja til dit tilbud til foråret. :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Altså det var bestemt ikke et personligt angreb på dig Jimmy. Men i et indlæg om dysestørrelser er det altså temmeligt vigtigt at man er klar over det med differencetrykket. Og derfor syntes jeg faktisk ikke det er at dreje emnet over på evt. fejl. Som jeg også skrev i det sidste indlæg, så er det jo fint at dine dyser har vist sig store nok. Min erfaring er bare at det ikke er særligt normalt at man kan klare sig med så små dyser.

Mads RR

PS. God Jul :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time