Godkendelse af bil med turbo motor??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#21 Indlæg af klyfax »

allan_84 skrev:det er fuldstændig rigtig det der står der, men men mmmmeen, læs lige mit inslæg igen, og leg lidt med min synsvinkel,,, så vil du se at det er rigtigt det jeg siger, tro mig, jeg har siddet og kigge rigtig meget på det, jeg bliver nørdet når jeg finder ting der interessere mig, så jeg har læst det meste.


Omdiskuteret bil er med eftermonteret turbo og kan derfor ikke synes.

Ja dine indlæg er rigtige nok, bare ikke når det gælder eftermonteret turbo.

Som der står.
Eftermonteret turbo anses for effekt forøgelse over 20%, dokumation for forurening (Der kan man bruge dit hul), støj og egnethed skal derfor fremvises. Egnethed for du fra toyota (Toyota udlevere ikke noget), og en støj måling kan du få lavet hos DTU til 30.000 kr.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#22 Indlæg af allan_84 »

klyfax skrev:
allan_84 skrev:det er fuldstændig rigtig det der står der, men men mmmmeen, læs lige mit inslæg igen, og leg lidt med min synsvinkel,,, så vil du se at det er rigtigt det jeg siger, tro mig, jeg har siddet og kigge rigtig meget på det, jeg bliver nørdet når jeg finder ting der interessere mig, så jeg har læst det meste.


Omdiskuteret bil er med eftermonteret turbo og kan derfor ikke synes.

Ja dine indlæg er rigtige nok, bare ikke når det gælder eftermonteret turbo.

Som der står.
Eftermonteret turbo anses for effekt forøgelse over 20%, dokumation for forurening (Der kan man bruge dit hul), støj og egnethed skal derfor fremvises. Egnethed for du fra toyota (Toyota udlevere ikke noget), og en støj måling kan du få lavet hos DTU til 30.000 kr.



kig her--->
så kommer det: golf 2 med 107hk standart + 20%, så er 20% grændsen for denne vogn = 128,4hk

det vil sige vi skal have en godkendt undervogn til over 128,4hk!
så hvis vi tager en undervogn fra fx den store 16v der har 139hk standart så der lidt luft at give af.

det eneste man så skal sørge for at bilen ikke må overskride den nye undervogns nye 20% grændse!! DET VIKTIGT at den ikk kør det, gerne samme eller mindre effekt for ikke at skulle til at diskutere med dem.
det burde jo være nemt, bare skru ned for ladetrykket!


det du siger er rigtig nok med at de ikke vil godtage en eftermonteret turbo bil for at have under 20% effekt forøgelse. det vil sige at lige meget hvad så betraktes den som over 20% grændsen.... her til er vi vist enige som jeg ser det ikk?

--godt så, det vil jo sige som i mit citat ovenfor, hvis vi tager samme bil med en størremotor variant, her i xsempel tager jeg den store 16v der har 139hk, det vi med denne bil skal have er en undervogn (for vi er vel enige om at egnetheden for effekt forøgelsen er om bilens bremser osv. kan holde til effekten!) den større model er jo fra fabrikken typegodkendt til 139hk!! og vi har en vogn som skal have en godkendelse på mere end 128,4hk som ER bilen 20%grændse.. så tager du en kopi af din egen type attest og den større models type attest, der på stor der jo hvor mange hk den er testet med og hva dæk/bremser/hovedcylinder/krængningsstabilisator osv.... så kan du jo bevise det du har gjort,,, så det kan godt være toyota ikke giver dig et stykke papir hvor der står du må turbo tune bilen til 150hk, men det jo lige meget, det her er godt nok, jeg har diskuteret den med en syns leder og det holder altså det jeg siger....
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
makzimuz
Junior Medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 08 sep 2005, 00:10
Geografisk sted: Østjylland

#23 Indlæg af makzimuz »

sådan som jeg læser det skal egnethed ikk dokumenteres, men er der imod en vurdering... Er der rigtigt?
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#24 Indlæg af klyfax »

Hvordan for du type godkendelsen fra andre end importøren?
Eftermonteret turbo, er over 20% grænsen, og så er det konstruktive ændring, og så skal bilen over holde de nyeste luftforurenings- støj- og egnet godkendelser!

Altså kan man ikke bruge din metode, hvis vi er helt hundret procent teknisk. At syns manden siger noget andet, kan du ikke bruge til noget, da vær syns mand har vær sin metode at fortolke reglerne på.

Lad os tage det efter din metode.

Egnethed, du skal bare bruge en typeattest, på det pågældene. Det er rigtigt.
Luftforurening, skal kunnes dokumenteres, dog ikke hvis bilen er FØR 89.
Støj, hvad gør du her? Det kan være det står på godkendelsen, lige som luftforurening.

Men hvis du tager alt fra en større model, er der ikke tale om konstruktive ændring, men ID skifte. Og her skal du så betale den manglede afgift op til den større model.

Man slipper altså ikke for at betale afgift ved eftermonteret turbo!
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#25 Indlæg af allan_84 »

makzimuz skrev:sådan som jeg læser det skal egnethed ikk dokumenteres, men er der imod en vurdering... Er der rigtigt?

nej.

klyfax skrev:Hvordan for du type godkendelsen fra andre end importøren?

jo, men det jo ikk noget hemmeligt, forbudt eller noget som du ikke må få fat i jo, selv mange autoriserede bilforhandler har sådan nogle liggende, det jo en standart type attest som er om en bil model ikke lige nettop DIN bil jo. jeg har fx et par stykker til golf og scirocco liggende som jeg selv har fået fat i, uden det ville problem

Eftermonteret turbo, er over 20% grænsen, og så er det konstruktive ændring,
ja, det er rigtigt

og så skal bilen over holde de nyeste luftforurenings- støj- og egnet godkendelser!

nej det forkert, de skal over holde de regler der var da bilen blev taget i brug eller da fra først registrering, hvis det skulle overholdes så skulle der jo 2katalysator på med E-OBD, aktiv kul, evap. osv..

Altså kan man ikke bruge din metode, hvis vi er helt hundret procent teknisk.

jooo, det eneste jeg ikke har snakket om er støj, og her er min holdning at man snakker med den lokale syns man, min lokale siger at hvis jeg kommer med en bil der efter deres lytning lyder som alm. biler gør, altså ikke larmer som en dragster.. så er den ok. det er det eneste jeg ikke har kigget på i nu med regler, og derfor ikke ved om der er huller

At syns manden siger noget andet, kan du ikke bruge til noget, da vær syns mand har vær sin metode at fortolke reglerne på.

det lige nettop der for at du skal snakke med SYNS LEDEREEN, og gerne inden du kaster dig ud i dit projekt..

Lad os tage det efter din metode.

Egnethed, du skal bare bruge en typeattest, på det pågældene. Det er rigtigt.
Luftforurening, skal kunnes dokumenteres, dog ikke hvis bilen er FØR 89.
Støj, hvad gør du her? Det kan være det står på godkendelsen, lige som luftforurening.

Men hvis du tager alt fra en større model, er der ikke tale om konstruktive ændring, men ID skifte. Og her skal du så betale den manglede afgift op til den større model.


jaa det rigtigt, men der jo ikk nogen der har snakket om afgift, afgift skal man jo selvfølgelig betale, men det bedste ved afgift er jo at det bare noget man betaler, de jo ligeglade med din bil kan synes eller om den overholder nogle regler osv.. men på ældre biler er det jo heller ikk noget vildt jo, det et sympolsk beløb næsten.

Man slipper altså ikke for at betale afgift ved eftermonteret turbo!


men du skal ikk gøre det mere besværligt end det egentlig er.. tag en ting af gangen, så det nemmer.
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#26 Indlæg af allan_84 »

det sku kanont med en lille diskution, bare synd der ikk flere der vil blande sig med andre syns vinkler.
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#27 Indlæg af klyfax »

Hmm det kan da godt være at det er så let at få synet en bil så...

Men jeg tror nu stadige jeg render ind i noget af en mur når min staret skal synes med turbo.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#28 Indlæg af Dagooz »

Quote:


og så skal bilen over holde de nyeste luftforurenings- støj- og egnet godkendelser!

nej det forkert, de skal over holde de regler der var da bilen blev taget i brug eller da fra først registrering, hvis det skulle overholdes så skulle der jo 2katalysator på med E-OBD, aktiv kul, evap. osv..


Her er det vel stadig gældende at du skal kunne dokumentere at bilen overholder de regler og den test koster jo en bondegård!
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#29 Indlæg af allan_84 »

Dagooz skrev:
Quote:


og så skal bilen over holde de nyeste luftforurenings- støj- og egnet godkendelser!

nej det forkert, de skal over holde de regler der var da bilen blev taget i brug eller da fra først registrering, hvis det skulle overholdes så skulle der jo 2katalysator på med E-OBD, aktiv kul, evap. osv..


Her er det vel stadig gældende at du skal kunne dokumentere at bilen overholder de regler og den test koster jo en bondegård!


der er 3 ting der som skal over holdes. hva for en af dem tænker du på?
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#30 Indlæg af allan_84 »

klyfax skrev:Hmm det kan da godt være at det er så let at få synet en bil så...

Men jeg tror nu stadige jeg render ind i noget af en mur når min staret skal synes med turbo.


info om din bil!?

årgang for første indreg
hvad er den født med af fødesystem, karb. indsprøjt, 3vejs kat osv?
hva model er det, og er der en større model af samme årgang? -gti fx eller bare en med flere heste..
og er det bare kun turbo projekt det der, og er bilen ellers i stand til at blive synet?

så vil jeg gerne komme med konkret snak på din bil, hvis det er. men jeg er vw/audi mand så jeg kender kun til dem stort set, så du må hjælpe med det toyota noget der!
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
Besvar