udstødning diameter, begrænsning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

udstødning diameter, begrænsning

#1 Indlæg af tonnilerche »

hej..

jeg har før lavet et indlæg med valg af udstødningsdiameter fra manifolden ned til mellempotte, fra mellempotte til alm potte osv...


nogle siger det ikke betyder det store, om man tager 2" eller 1.5" eller lignende... men nu er det en daihatsu 1.6 sugemotor, og så har jeg læst mig frem til at scavenging er en relativ vigtig ting. ( scavenging er bagtrykket på udstødningssiden, der sikrer at bilen kører ordentligt... bare lige så vi har alle med ).


først ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

Ide 1:
2" fra manifold med indsatsstykke lige før potten så man ka lave et indsnævrings-stykke ( selvfølgelig konisk og lavet med korrekt vinkel, hvor jeg så må finde på en indsnævring ved indgangen på potten også, da næsten alle potter er med 2.5" indgang ).


Ide 2:
jeg har en eller anden ide om at jeg skal finde udstødningen fra en daihatsu applause ( den hvorfra motoren kommer fra ), og så udregne hvor meget volumen der faktisk er i sådan en udstødning, hele vejen fra slutningen af manifold til bagpotten, og så lave en udstødning med samme volumen? det er vel det mest "korrekte" at gøre?




Det er et svært emne at blive klog på, for der findes 2 regler inden for dette... en der siger at bagtryk er noget der skal hoppe i havnen - dvs jo større jo bedre, og en der siger at bagtryk er en nødvendig del da det holder udstødningsgasserne varme og dermed skaber et hurtigere flow gennem udstødningen ( varmt luft bevæger sig hurtigere end kold luft når det "presses" ).. min vurdering er at de folk der siger at jo større jo bedre, er motorer med trykladning.


Jeg håber i er friske på at tage emnet op igen. De fleste vil sikkert sige at det er ligemeget, men jeg ønsker at gøre det 100% korrekt og optimere så meget selvom det "kun" er udstødningen.

Det skal siges at der også kommer en 400 cellers katalysator på, nok istedet for mellempotten.

der findes et hav af artikler på google og links til forums hvor folk diskuterer det, men ingen ser ud til at vide helt præcist hvad der er vigtigt og hvordan man vælger den korrekte diameter osv..

Mvh Tonni Lerche.
Vedhæftede filer
udstødning.JPG
udstødning.JPG (38.75 KiB) Vist 2313 gange
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#2 Indlæg af Wildert »

Teori om størrelser osv. sat til side: hvorfor overhovedet kigge på den originale udstødning?
Den originale udstødning er et kompromis for mellemområdeydelse og lavt støjniveau - næppe ret meget andet. Så hvis du kopierer det system, så får du de samme egenskaber...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#3 Indlæg af luske »

hvad med 2 mellem potter fra en golfII , har selv brugt det med held på min gamle yota mener det 1 3/4" og ca 50cm i længden koster ikke ret meget i biltema (vistnok 269 pr stk)

MVH Luske
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

tjoe.. tjae..

min mening er bare at jeg synes at 2" er alt for stor når det kun er en 1.6 motor, der ikke kommer tryk på overhovedet.


Ville i gå efter en 1.5" så? Og ide1 er ikke noget der er værd at prøve af?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Jeg ville gå efter 2" - mindst (hvilket jeg vist også har sagt til dig før).
Flere Peugeot'er kører med den dimension standard på 1.6'ere...

Let provokerende: Hvis du har en holdning til emnet som du mere eller mindre har tænkt dig at følge - hvorfor spørger du så? ;-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#6 Indlæg af Slavteren »

til at starte med er det ikke tryk du skal fokusere på, men flow. det er flowet der laver din scavenging proces.. og der er det en betingelse at diameter og udformning er i orden..
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: udstødning diameter, begrænsning

#7 Indlæg af HenrikGM »

tonnilerche skrev:hførst ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

.


Lige her flyver kæden af.

Spørg hellere dig selv hvad effekten er, istedet for litervolumenet.

Der findes 1,6liters motorer hvor 1" er rigeligt, og ogå hvor 2,5" ikke er spor for meget!
Så oplysningen om motorens slagvolumen siger ikke så meget, se hellere på effekten. Eller flowet, om du vil. Effekten og flowet hænger sammen. Ikke flow og slagvolumen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

Re: udstødning diameter, begrænsning

#8 Indlæg af tonnilerche »

HenrikGM skrev:
tonnilerche skrev:hførst ville jeg sige at en 2" var passende, men det er jo kun en 1.6 motor..

.


Lige her flyver kæden af.

Spørg hellere dig selv hvad effekten er, istedet for litervolumenet.

Der findes 1,6liters motorer hvor 1" er rigeligt, og ogå hvor 2,5" ikke er spor for meget!
Så oplysningen om motorens slagvolumen siger ikke så meget, se hellere på effekten. Eller flowet, om du vil. Effekten og flowet hænger sammen. Ikke flow og slagvolumen.




Okay.. Sådn en 1.6'er har 105hk standard. Med en banan og den rette udstødning tror jeg godt man ka trække små 5hk mere ud af den.

Kender en med en 2" udstødning på original manifold med original katalysator ( som sidder LIGE efter manifold-samlingen ), den har 105hk på rullefelt.


Kan man konkludere noget ud fra dette?


Mvh
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Besvar