Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:10

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 dec 2006, 20:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Jeg har hørt noget om at man kan lave et rør der forbinder forrørene på en V-motor.
Hvad gør det rør helt nøjagtigt?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2006, 22:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Er det ikke noget med lyden?...

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2006, 23:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
De fleste laver det så under bilen, da det er bedst med et lige rør. Men det udligner trykket/flowet i begge udstødninger. Det er ikke nødvendigt hvis hele udstødning ender i samme rør.

Så vidt jeg altså ved...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2006, 23:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Fandt lidt her : http://www.jagweb.com/aj6eng/technics.html

Citat:
A question that sometimes arises is the idea of having a balance pipe, or cross-over, between the two sides of the engine - the thinking being that if it works on a V8 it must do something for a V12.

It is true that a cross-over can benefit conventional V8 engines (with two plane crankshaft) but only because they have an uneven firing sequence along each cylinder bank, which creates the rather delightful V8 exhaust note. A consequence of having two cylinders firing consecutively on each bank is that the flow rate is briefly doubled, then later in the cycle the long gap between firing impulses causes it to be halved, compared to the average flow rate. The temporary high flow rate means the V8 can benefit from using larger pipe sizes than other engines and a cross-over pipe can help to even out the impulses. It is not obvious to the eye but the Jaguar V8 incorporates a cross-over within the main silencer box.

A V12, on the other hand, has equally spaced firing impulses along each bank creating an even sequence of pulses. There is no flow variation to require a balance pipe and the system does not have to contend with brief periods of peak flow so pipe sizes can be smaller. The only reason the V12 E Type had a balance pipe was simply to tune the exhaust note.



_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team