Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

som overskriften... hvordan fungere dette??

ved at remhjulene kan rykkes x antal grader, men hvordan gør man det lige?? man ka vel ik bare løsne bolten og så dreje hjulet med remmen strammet op? og hvordan fungerer fiats låseværktøj?? har det justerings mulighedder??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem

anyone??

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
Peter T skrev:
anyone??
jo

Titel:
Nyt Medlem

ja okay der ka man se hvordan man skiller tingene ad og samler dem igen. men der står intet om hvordan det finjusteres?? holder man knast og knasthjul i hånden, ka hjulet drejes en x antal grader om knasten. det må betyde at man på en eller anden måde ka flytte på momentkurven(lissom med et justerbart knasthjul) dog bare en smule mere besværligt at ha med at gøre.

måske er det slet ik meningen man ska justere på det. men det undrer mig at jeg ikke har kunne finde en eneste der har smidt andre knaster i den motor, som har undret sig over de "slup" man ka rykke hjulet...

man ka jo være heldig at sætte den i den rigtige position, men chancen er vel lige så stor for at man sætter dem med mindst mulige effekt...

Titel:
Mester Medlem

der står jo du skal låse knasten bag i, så kan de knaster kun stå på en måde, og når de nederste hjul står rigtigt passer det jo. Alfa har også kørt med løse knasthjul i mange år !

Titel:
Nyt Medlem

har du haft stumperne i hånden foran dig?? ja det er fint at man låser knasten fast bagi, det ka jeg sagtens se. men det ændrer ikke på at der er et slup der gør at hjulet kan drejes x antal grader om knasten. og har man låst knasterne fast ka man jo stadig dreje på hjulene en lille smule, da disse ikke låses fast...

hvis ik du har haft tingene i hånden så er det nok lidt svært at forestille sig.

Titel:
Mester Medlem

Peter T skrev:
har du haft stumperne i hånden foran dig?? ja det er fint at man låser knasten fast bagi, det ka jeg sagtens se. men det ændrer ikke på at der er et slup der gør at hjulet kan drejes x antal grader om knasten. og har man låst knasterne fast ka man jo stadig dreje på hjulene en lille smule, da disse ikke låses fast...

hvis ik du har haft tingene i hånden så er det nok lidt svært at forestille sig.

Har ikke haft dem i hånden, kikkede kun i motorrummet da det blev gjordt :tooth:
men hvis du sætter det nederste hjul på mærke og knasten er låst, er det jo ligemeget hvordan dine knasthjul står for snasten står jo allerede rigtigt ik :wink:
klart skal de knasthjul sætte fast når de er spændt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Peter T skrev:

Hvad er problemet :?: :?:
Vi låser knasterne således at de står korrekt ift. ød
Løsner hjulene afmontere den gamle rem monterer den nye, og spænder hjulene. og voila vi har knastaksler der står perfekt ift. ød.
uanset hvor meget man har fået planslebet topstykket.
Hvis du nu vil avancere knast akslerne så lås dem løsn hjulene, og drej krumtappen 2 grader tlibage. spænd hjulene, og du har nu knastaksler der er 2 grader avancerede.

det er ikke sindsygt kompliceret :reading:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

morten-- perfekt.. det var netop den info jeg søgte... muligivs er der ikke noget at hente på det, men muligheden for at man ku ændre en smule på effekt kurven var blot det jeg ville høre om... for efter selv at ha stået med tingene i hånde tænkte jeg at der måtte være en justerings mulighed, i form at at kunne rykke hjulene x antal grader.

det er fordi jeg har fået andre knaster i på 272grader ind og 260grader ud, at jeg tænkte man måske ku ændre noget på kurven... mere spidseffekt evnt..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time