Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Halløj! Er der en Ford-mand herinde, som kan fortælle en Pug-mand som mig (og gerne skære ud i pap) hvordan man låser krumtap og knasthjul på sådan en 1,8 sugediesel (Endura - DE).
Er ved at skifte motor på bilen (min bror checkede vist tandremmen liiige sent nok :damn: ), og jeg gik lidt istå her da jeg ikke synes det virker helt så indlysende som på de PSA-maskiner jeg plejer at rode med. Ifølge Haynesbogen, så knalder man bare et bor ind i et hul på knasthjulet - helt som på PSA'erne...men denne motor har bare et andet knasthjul, som af udseende nok bedst kan sammenlignes med en 5-eget fælg, og har således ikke det lille hul til at låse med. What to do?
Krumtappen er et større mysterie - det er noget med en skrue man skruer ud af blokken(?) - men HVOR? Og hvad skal jeg stikke ind og låse med, og hvordan finder jeg den rigtige position?

Behøver som sagt lige et par guides, og fif til at gøre dette let...og det ved I jo nok... :tooth:

Senest rettet af Jeppe 205 GTI 04 dec 2006, 11:19, rettet i alt 2 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det må være lige noget for Zky at vejlede dig i - han er totalt Ford-knold :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vest Sjælland
jeg kan os prøve at hjælpe lidt ....

1.8D motoren kører med 2 tandremme, en til pumpen og en til knasten...

Du skal have den dorn som skal bruges til at finde toppunkt på krumtap ( kan sikkert lånes hos ford, ellers har jeg en til at ligge som du kan låne )

Skruen til dornen sidder under generator-beslaget ...

Når du så har låst den sættes der de bor/ el dorn i knast/pumpe hjulene så de er låst..Nu kan remmene tages af....

derefter sættes de nye remme på og inden at man strammer rem skal rem-hjulene løsnes på pumpe og knast..når remmen så er strammet spændes rem-hjulene igen og dornene pilles ud....

og du er kør klar igen... :mrgreen:

den fremgangs måde brugte jeg på min 1.8D express van og den nåede da at kører 400K inden jeg solgte den

Titel:
Junior Medlem

CABRST kan jeg få dig til at sende en PB med tlf.nummer, såfremt jeg får brug for at låne dit låsetool? :wink:

Men ellers fandt jeg en vejledning sammen med den nye tandrem, hvor der er en målsat tegning af det låsetool der. Så tror i første omgang jeg vil forsøge at lave en billig efterligning af noget gevindstang el. lign.
Jeg mangler dog stadig svar på, hvad jeg gør med det anderledes takthjul på knasten, som beskrevet...men det giver måske sig selv, når krummeren er låst?
Men ellers må jeg lige have Zky i baghovedet. :D

Titel:
Junior Medlem

Nå det hele endte med at jeg talte tænder :shock: Jeg var omhyggelig med det, så regner med det er iorden! :mrgreen:

Desværre rendte jeg efterfølgende ind i et aldeles uventet problem: Da jeg var helt færdig med monteringen, og ville prøvestarte, så ville den slet ikke tørne :damn: Starteren blev afmonteret og fundet OK, så det må desværre være et elektrisk problem, idet jeg naturligvis har kontrolleret at alt er tilsluttet.
Kan det være startspærren der er problemet? Kan synderen være, at jeg under hele motorarbejdet har ladet nøglen sidde i tændingen (i slukket position), og at den dermed sad der, da jeg tilsluttede batteriet igen? Kan det give kuk i startspærren?
Jeg mangler vist lige at oplyse, at bilen er fra '98, hvis det skulle hjælpe nogen...?

Øv...møjbil :hrmpf:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Startspærren på sådan en bil, blokere kun pumpen - ikke starteren

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Titel:
Junior Medlem

zky skrev:
Startspærren på sådan en bil, blokere kun pumpen - ikke starteren

Ok, tak for oplysningen :wink: Så er det jo bare lige det, hva' dælen det så kan være, der er galt?...hmm :roll:

Kører ned og kigger på den igen iaften...håber jeg finder ud af noget :lee:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Dumt spørgsmål, men du har fjernet låse-toolet igen ik'? ;-)

Titel:
Junior Medlem

Brisse skrev:
Dumt spørgsmål, men du har fjernet låse-toolet igen ik'? ;-)

He...har et par venner der HAR prøvet at glemme det :lol: :damn: ...så ingen spørgsmål er for dumme :mrgreen: Men jeg brugte slet ikke det tool der alligevel.
Fejlen er at starteren overhovedet ikke reagerer, når nøglen drejes. Den får tilsyneladende ikke styrestrøm (den tynde ledning)...men hvorfor? Min far og jeg klør os godtnok lidt i nakken... :roll:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
det ville ikke være første gang at et bundstykke er gået i stykker, men kan du ikke have hevet i nogle ledninger ?

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time