Vandel reddet....

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

Vandel reddet....

#1 Indlæg af DorkVonWaterfall »

pffftttt......
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Ok... Det er bestemt en god ting!

En mindre skærpelse på støjen som omfatter "aktiviteter der er i drift regelmæssigt" må vi håbe ikke ødelægger for meget. Der bliver nok noget om definitionen på "regelmæssigt" kunne man forestille sig (Måske er dette uddybet mere et andet sted i rapporten).

V/h Chr
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

Kemikalier, affald og spildevand
25. Der må maksimalt oplagres 100 liter brændstof på virksomheden.

man må håbe de ikke har oliefyr :tooth:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#4 Indlæg af Jesper H »

Og vi må åbenbart larme mere næste år. Til PKJ race var max 110 db. i rapporten står der max er: middel 120 db., max 130 db.
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#5 Indlæg af DorkVonWaterfall »

tror du ikke de 110 dB ved PKJ arrangementer var en sikkerheds "buffer" for netop ikke at komme for højt op??
pffftttt......
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

DorkVonWaterfall skrev:tror du ikke de 110 dB ved PKJ arrangementer var en sikkerheds "buffer" for netop ikke at komme for højt op??


Nej... Det var det ikke.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Kan også være TOTAL lige meget med den måling der blev lavet..
Fordi endten målte han på den total forkerte måde, eller hans udstyr duede ikke.
Min kammarart havde lige fået licens på padborg, der støjede han 98db, han blev målt til 120 på vandel...
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

De målinger der blev lavet til det sidste PKJ arranegement i 2006 var faktsik ret omstændige og blev foretaget 100% efter foreskrifterne (Foreskrifterne, som blev udstukket af den "lovgivende" myndighed)... Udstyret fejlede heller ikke noget. Jeg havde selv en dB måler med som vi sammenlignede med PKJ udstyr + at PKJ selv havde en ekstra, som også viste det samme.

Hvis en bil er blevet målt til 120dB på vandel under ovenstående omtalte arrangement men målt til 98dB et andet sted er det mit gæt at der er anvendt to forskellige målemetoder.

I øvrigt ville den heller ikke have været godkendt med en måling på 98dB på vandel - Igen pga. af en lidt mere omstændig målemetode måtter bilerne max give et udslag på 92db (MENER det var 92dB). (Faktisk er det et resultat af nogle regnetekniske ting i forhold til selve målingen)

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Haha squ ikke så sært der var mange der blev udelukket...
Det er da umuligt at komme ned på det, med bare LIDT tunet bil.
Kræver 5-10 mellempotter under hele bilen..
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Aaaaa... Finn. Det siger du fordi du mangler noget baggrundsviden omkring lydteori og lydmåling.

Der er mange forskellige målemetoder. Det kan være noget bøvlet noget. Men der hvor den helt store forskel ligger er jo den afstand man måler i. Jeg prøver lige meget kort at at skildre her under hvordan sammenhænget er i det med afstanden.

Hver gang du fordobler afstanden til den bil du måler på vil lydniveauet falde med 6dB. Dvs. hvis der et krav, der siger at bilen må larme f.eks. 120db i en afstand af 1m. Så vil det betyde at db måleren max må vise 114db hvis man måler i en afstand af 2m. Igen ude i 4m er det så blevet til at den max må larme 108dB osv.

Det er derfor jeg siger at du ikke kan sammenligne to forskellige målinger - Du ved ikke, hvordan de er blevet lavet og hvis du alligevel ved det og du ved de ikke er lavet ens - Så skal der altså regnes lidt på det for at de reelt kan sammenlignes.

At tunede biler ikke skulle kunne godkendes er noget vrøvl. Lad os lige tage et lille eksempel fra den dag:
Michals grønne eskord bliver målt til kun ca. 1dB over det tilladte (Den blev vidst målt til 93,(et eller andet). Han blev jo så desværre udelukket - Men hvis det ikke er en tunet bil - Så ved jeg ikke hvad er.

Mange andre RET tunede biler (+ 80% effektforøgelse) kom igennem uden problemer.
Jeg stod meget af tiden sammen med de måleansvarlige. Det er mit indtryk at langt de fleste biler, som blev udelukket (Så mange blev nu faktisk slet ikke udelukket) rent faktisk IKKE var tunede biler - Det var biler som folk disideret havde gjort noget for at de skulle larme.

V/h Chr
Besvar