Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 nov 2006, 22:06 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.

Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?

Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).

/Jakob


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2006, 22:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
Jeg godt tænke mig høre lidt erfaringer fra andre.

Hvad har i typisk af temperaturforskelle mellem udetemp. og ladelufttemp ved. f.eks. 1 bar?

Jeg selv ligger på omkring de 35-40 grader i forskel, med dårlig cirkulation i vandsystemet (vand-vand intercooler).

/Jakob


18grader udeluft, dårligt luftindtag i motorrummet, 0,9bar og ca. 32grader ladeluft de første 3gear, herefter kravlr ladelufttemp optil ca. 40grader v. lidt længere tids maxlast, altså max tempforskel omkring de 22grader.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2006, 22:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
ved cruise ligger min IAT som regel 2-3 grader over ambient temeraturer, når jeg så begynder at lave noget ladetryk falder IAT ned til ambient temperatur de første par gear, og stiger ligeså stille til max 15-17 grader over ambient temperaturer hvis jeg holder på LÆNGE i 5./6. gear.
For nylig var jeg på rullefelt (Henrik GM var også tilstede) hvor temperaturen i lokalet var 21,7grader, her nåede min IAT op på 35,6 grader i løbet af en run i 5.gear ved 1.8bars ladetryk. Tallene kommer fra datalog fra rullefelt sessionen.

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2006, 22:52 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Det er meget sundt med lidt sammenligningsgrundlag. Jeg er spændt på hvor langt jeg kan komme ned med min nuværende v<>v cooler. Frontenheden har en rigtig god kølingseffekt pga af den lange vandvandring. Ulempen er derimod et kæmpe tryktab og min 26L/min pumpe kan knap trykke vandet igennem. Dvs. vandet opvarmes for hurtigt i intercooleren. Det hedder enten ny frontenhed eller større eller serie pumpe. Problemet er bare de er pænt dyre 12v vandpumper :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2006, 00:56 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Jeg har en du kan få, fra min legacy. når jeg bliver færdig med at montere intercooler i fronten. (ved ikke hvor meget vand den kan presse, men du kan da se om den kan bruges)

MVH
Johan O R

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 nov 2006, 10:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ude temp 14 grader
8 sek i 4 gear
Maks tryk 201 kpa.
Start rpm 2200
slut rpm 4300
Start temp 17 grader
slut temp 23 grader
Ved 35% åbent gasspjæld.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 nov 2006, 22:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 dec 2004, 22:23
Indlæg: 123
Geografisk sted: køpenhavn
holder ca 30` uanset hvad, det med 1,9bar og bundgas i 5. :mrgreen:

_________________
Going for 11sek. and 500+bhp

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2006, 11:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 okt 2003, 21:32
Indlæg: 259
Geografisk sted: Vejle
Hvad bruger i til og måle med?
Kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kender en rimelig præcis sensor til og måle dette med? Har gang i og prøve og lave lidt løs logge udstyr nemlig.

/Kristian T


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2006, 17:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Lm1 med Auxbox.
glæder mig til den der GPIO box udkommer så man kan logge rigtigt med MS.

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2006, 18:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kristian T skrev:
Hvad bruger i til og måle med?
Kunne godt tænke mig hvis der var nogen der kender en rimelig præcis sensor til og måle dette med? Har gang i og prøve og lave lidt løs logge udstyr nemlig.

/Kristian T


K-type thermokobler. Reaktionstid bedre end 200grader/sekund.

Std lufttemp efter NTC princip har reaktionstid omking 60%/3sekunder for de bedste på markedet, ned til 60%/1minut! for de værste.

Loggerudstyr skal enten være specielt, ellers er det lidt spildte kræfter. Ihvertfald svært at lave og spare penge. Naturligvist fedt hvis det er "fordi man kan", som altid.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team