Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 19:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Her er Optima og dynomet med afr...


Vedhæftede filer:
optima_2.jpg
optima_2.jpg [ 252.62 KiB | Vist 598 gange ]
dynomet-afr_2.jpg
dynomet-afr_2.jpg [ 215.78 KiB | Vist 671 gange ]

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 19:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
rettelse
(det er ikke middeltrykket du ser)

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 19:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
natmekanikeren skrev:
Således ser trykkurven ud på stort set alle turbobiler jeg har målt
Dynomet programmet er hurtigt,således at det rent faktisk måler hvad der sker(det er middeltrykket du ser)måske er det weestgaten arbejdsfrekvens,det er jo en mekanisk del der skal bruge tid på at flytte sig,hvis man måler trykket i udstødningsmanifolden,er dette højere end turbotrykket,om dette højere tryk kan give et pulserendene tryk i indsugningen i ventiloverlappet ved jeg ikke,men der er da lidt at tænke over

Otto


Til yderligere info: PLaceringen af trykudtaget, slangelænge/diameter, RC led i elektronikken, og rullefeltets opløsning/bevidst opsatte midling er store medspillere her. Dertil kommer at trykket aldrigt vil være særligt jævnt i manifold.

Eks; Manifold monteret mapsensor på MS, hvor RC dæmpeleddet ikke er monteret kan svinge så meget som +40kpa. Det er fysisk de forhold der ER i manifolden, men man kan jo intet se ud af dette(ud over tælle indsugningstakter!). Derfor midler man på signalet. En slags gennemsnitsmålinger. Det kan gøres med lidt "død luft" i slanger, m.m. , med et RC led på mapsensorens udgang, i softwaren i rullefeltet osv.
Altsammen med det formål at gøre målingen mere "brugervenlig". Reelt er det en snitmåling.

Som Otto også skriver, så sidder der jo regulatorer der forsøger at ramme et setpunkt, og disse krydrer jo målingen endnu mere. Man kunne sagtens skrue midlingen op(men beholde opdateringsfrekvensen) og få en pænere kurve, hvis man følte sig generet af den lidt takkede ladetrykskurve, men det er nu meget normalt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 20:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
natmekanikeren skrev:
rettelse
(det er ikke middeltrykket du ser)

Otto


Det var jeg næsten godt klar over :wink:
Men det undre mig stadig at der er så mange hop i trykkurven, da det har jeg ikke oplevet på vejen iflg. mine logs, der bliver opdateret 5 gange pr sekundt.

Men det er underordnet, det der undre mig er at afr stiger ved maks. moment, for derefter at falde, egentlig burde det være ens eller stige efter maks. moment.
Jeg foretrækker helt klart den første løsning.
Men feltet kan jo give andre oplysninge.
End følelsen i røven, og læsning af datalogs.

Men det ser lidt underligt ud.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 20:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jeg syntes AFR ser helt fin ud... En lille smule ustabil, men ligger rimeligt sikkert hele vejen.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 21:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
DYNOMET logger 10 pr.sekund på effektkurven
På dataloggeren er jeg ret sikker på at det er 20 gange pr sekund
Hvad AFR er ved forskelligt tryk og rpm. er vel langt hen af vejen bestemt af ham der har programmeret motorstyringen

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 21:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Att Henrik

Dvs. at hvis jeg ønsker at få en mere jævn trykkurve,kan jeg isætte et lille trykkammer på min slangetilslutning,har du nogen ide om,eller erfaring med ,hvad størrelse sådant et kammer skal have, og jeg stadig kan få et troværdigt måleresultat
Slangen er ø5mm og ca 2 m lang,bruger dog ofte et T stykke med ø3mm

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 22:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Det der har noget at sige for hvilken størrelse "bufferbeholder" der skal til er jo udsvingenes størrelse og tiden de individuelt vare.

Tager de "uendelig" lang tid vil beholderen vare uden betydning - Tager de "Uendeligt" kort tid vil den være "unødvendig".

De HELT små frekvenser kan en beholder på størrelse med et gammeldags benzinfilter klare.
Den størrelse og varighed som man ser som følge af ladetryksregulering vil kræve en MEGET større beholder.

Det man jo gør ved at lave sådan noget er jo at man ligger en dødtid ind i slangen - Den dødtid fremkommer af luftens elastisitet i forhold til rumfanget i slange/beholder... Men det betyder jo at nu længere dødtid man ligger ind nu mere forsinket vil selve målingen også blive.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 23:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Otto
AFR værdien var ikke noget angreb på målingen.
Men nærmere et angreb på justeringen af motoren.
Da jeg ved at den kræver en fed blanding ved lave omdrejninger, og højt tryk, og derfor undre det mig at den går magert ved maks. moment for efterfølgende at fede op.
Men det kan jo være en forsinkelse hvis man måler for enden af udstødningen, med en x meter slange.
Men det burde der jo være kompenceret for.

MHT et mere stabilt tryk signal. så kunne man prøve en 0,9mm restriktion og et gammeldags benzinfilter.
Det giver dog bedst resultat ved tomgang, og jeg tvivler på at det vil dæmpe meget ved fuldt tryk, Jeg har ikke kunnet se nogen forskel på mine logs ved tryk.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 okt 2006, 23:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
AFR er logget på en bredbåndsonde så ingen forsinkelse igennem en slange
Vdr.dæmpning af trykmåling,kan jeg jo forsøge mig frem,men mon ikke Henrik allerede har forsøgt det,og ved en hel masse om det

otto


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team