Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 20:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 nov 2003, 08:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 15:53
Indlæg: 103
Geografisk sted: K.B.H
jeg har renoveret/tunet min xr4i motor . nye lejer + nye ringe, 284 grader
kent knast med løftere og alt . planede/portet topstykker og en højtryks olie pumpe .. men hvor mange km skal jeg køre før jeg kan se hva den kan :roll:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2003, 16:22 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 31 okt 2003, 18:31
Indlæg: 20
Minimum 1200-2000 km vil jeg sige!

_________________
..: Jeg havde været perfekt, hvis jeg ikke var så satans selvglad :) :..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2003, 16:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2003, 18:00
Indlæg: 310
Geografisk sted: Aalborg
Da min motor blev lavet fik jeg af vide at jeg skulle køre 1000 km og så skifte olie. Derefter skulle jeg køre 4000 inden den skulle på rullefelt og justeres helt ind.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2003, 19:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 15:53
Indlæg: 103
Geografisk sted: K.B.H
Ja det var også noget i den stil jeg havde tænkt .... jeg tror jeg vil starte motoren op og lade den stå i tomgag 30 min og skifte olie + filter . og så køre 2000 og skifte igen ... og så skal den ha ......


Top
 Profil  
 
 Titel: Hvor langt
Indlæg: 02 nov 2003, 19:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2003, 11:05
Indlæg: 253
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Da Agergård skiftede stempler, krumtap, plejlstænger, dysser og knast på min 306 GTI, sagde han et jeg bare skulle holde den under 5000 omdr/min, de første 1000 Km.

_________________
...Daniel Slater :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 nov 2003, 19:33 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 8
Ved opstart af sådan en motor må du ikke lade den stå og gå i tomgang.

Den skal have nogle omdr. for at der er olietryk nok, der er som oftet en beskrivelse med til den nye knast om hvordan den ska køres ind.

Det er en god ting at skift olie og filter efter den første indkøring.

Jeg har før lavet denne type motor og jeg har ikke sparet dem men men har været god ved dem således at de ikke er blevet overdrejet. det er ikke kun omdrejninger der kan tage livet af en motor, for hård en belastning til den er kørt til kan også være galt

For lidt omdr. når man starter med at køre med en kold motor er heller ikke godt

Hvis du er i tvil om hvordan du skal køre den til så kontakt det firma som du har købt knast ved og hør hvad de siger.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 nov 2003, 04:28 
Hejsa

Tilkøring af motorer vil jeg næsten sige er et spørgsmål religion. Der er næsten ligeså mange meninger som der er mekanikere,
Jeg synes bare lige det kunne være skægt at komme med et par eksempler jeg kender til, for jeg har før undret mig over den store forskel på folks meninger.

En gut jeg kender lever af at renovere meget store motorer. Han fortæller at når de har renoveret en stor skibsmotor, så starter de den op og lader den kører varm. Når alt ser ud til at køre som det skal, så sejler de ud af havnen og kører motoren op på 100 % belastning. Da jeg spurgte ham om tilkøring, så kiggede han mærkeligt på mig og sagde "hvis det ikke virker når det er helt nyt, hvornår virker det så?".

Et andet eksempel er en anden fyr jeg kender der laver marinemotorer. Han lavede motor i et skib, der havde en 11 liters Scania med turbo og vandkølet intercooler. Da den var lagt i igen, hældte han noget billigt mineralsk olie på. Jeg spurgte om det ikke var lige billigt nok til sådan en motor, men han svarede at det var bedst at køre til på noget olie der ikke er alt for godt og så skulle den iøvrigt bare have kniven det første stykke tid. Selvfølgelig skulle den have skiftet olie forholdsvist hurtigt igen, men det er altså også en måde at gøre det på.

Personligt tager jeg heller ikke tilkøring særligt tungt. Da jeg borede min mc op, så blev den kørt til i ca. 15 minutter, så lavede jeg en ordentlig sort streg tværs over det næste kryds jeg startede i. Jeg har sidenhen haft den skildt ad, efter ca. 5000 km, for at skifte til nogle andre plejlstænger. Alt i motoren så rigtigt godt ud, der var ingen tegn på skader af nogen art, selv om jeg absolut ikke sparede den for noget i starten.

Det skal ikke forstås som om jeg vil opfordrer folk til at lade være med at køre deres motor til, det må absolut være op til enkelte at vælge den løsning som hver især har det bedst med. Jeg synes bare jeg lige ville komme med at par eksempler, der går noget imod den generelle holdning til tilkøring.

Mvh.
Christian Trab


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team