Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2018, 14:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 apr 2015, 08:05 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2010, 23:02
Indlæg: 8
Hej styringsnørder

Skal prøve at fatte mig korthed:

Toyota 1JZ, COP 2wire, standard møller, dyser osv.
Megasquirt 2 V3.0 med 6 stk BIP373 kørt til D14, D16, D15, JS11, JS5, JS4 og kører i wasted COP
PWM idle over en TIP122
Wiring loom er diyautotune's eget
Alt andet grej også købt ved diyautotune.
Lambdasonde er en AEM wideband 30-4100 som er loddet ind i MS med 0-5V signal. Stel er forbundet til samme punkt på indsugningsmanifolden som MS' egne high current stelpunkter (er dette måske et problem?)

Og der kommer så problemet: mit AFR flakser helt vildt. Jeg har IKKE stor erfaring med at læse logs - så jeg har svært ved at spotte en sammenhæng! Er der nogen med et lidt mere trænet øje, der kan få øje på hvad det er, der laver ballade? Jeg har spottet at mit manifoldtryk og AFR følges rigtig godt ad, men om det er årsagen, det ved jeg ikke...

Tro mig når jeg siger jeg har læst op på sagen og prøvet MANGE ting.

På forhånd tak

Vedhæftet er en log og min msq


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Log og tune
MS2Sec_Try.rar [26.17 KiB]
Downloadet 115 gange
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2015, 11:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Hvis du i loggen kigger på PW - pulsbredde på dyserne - så bliver de reguleret helt vildt synes jeg.
Prøv at slå EGO control fra (Fuel Settings - Ego Control - EGO Sensor type = Disabled) så den ikke forsøger at køre AFR regulering.
Prøv så også at ændre din Fuel VE table i felterne 25-50kpa og 500-1200rpm til at der står 64 i alle.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2015, 12:08 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2010, 23:02
Indlæg: 8
Hej Rune
Tak for dit svar.
Ja, jeg er nemlig helt enig i at signalet til regulering af dyserne virker voldsomt forstyrret.
Jeg har prøvet EGO authority = 0 og der stod så godt nok 68 i alle felterne, men stadig en værdi der ikke skulle forårsage nogen så vild regulering. Ligner loggen at jeg har en masse støj?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2015, 20:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Nu kan jeg ikke lige huske dit map, men har du korrektion på lufttemp og vandtemp der måske står sat lidt højt?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2015, 21:41 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2010, 23:02
Indlæg: 8
Nej, den står urørt.
Jeg har lige startet bilen mens jeg loggede. For jeg har nemlig 5-10 sek lige efter bilen starter hvor den går eksemplarisk. Det er jo rart at have til sammenligning, og se hvori forskellen består.
Vedhæftet her.


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Log og msq
Start_to_rough.rar [43.89 KiB]
Downloadet 95 gange
Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2015, 22:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Det kan være åbningstiden på dysen bliver for lille til de kan styres præcist. Prøv at gå i Basic/load settings - engine and sequential settings, og så sæt injector staging fra simultaneous til alternating.

Og så har jeg også lige kigget dit nye map. Prøv at sætte de 9 felter i 25-65kpa og 500-1200rpm ens i VE tabellen. Lad dem stå ens, indtil du har fundet den egentlige grund til hvorfor din bil gør som den gør.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2015, 19:57 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2010, 23:02
Indlæg: 8
Det ser simpelthen ud til at jeg er kommet problemet til livs - med stor hjælp herfra!
Du spottede helt rigtigt at min PW stod og regulerede helt vildt, og årsagen skulle til syvende og sidst findes i en meget voldsom Battery Voltage Correction. Den stod til 0,5 ms/V, hvilket er 250% af hvad der står i et urørt tune - og der var min smoking gun. Jeg satte den ned til 0,2 og så var der ro på, ved 0,1 var den endnu mere rolig. Bilen har aldrig stået så lækkert og jævnt i tomgang før, og jeg er naturligvis rigtig glad. Nej, mit AFR er ikke klippestabilt, men det bliver det når jeg får tunet det på plads - gode tips og råd til det modtager jeg også gerne :-)
Mange tak til Rune for indsatsen. Jeg vil naturligvis bidrage med alt det, jeg kan når jeg er blevet en hård hund til det selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2015, 18:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Hehe, jeg er selv en enorm nybegynder til megasquirt, min tilgang er også trail and error - men jeg er virkelig glad for at ha' skubbet i den rigtige retning!

Held og lykke fremover, lav lige en projekttråd med lidt billeder og lidt tekst!

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 apr 2015, 12:27 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2010, 23:02
Indlæg: 8
Det vigtigste er helt klart også gå-på-mod og så at man ikke kaster håndklædet i ringen første gang det viser tænder. Mit første problem var fx. at jeg skød 6 COP fra 3 stk. VB921. Jeg opdagede først sent i processen at det ikke kan lade sig gøre, heller ikke i wasted spark. Så jeg fik læringen i at lodde min boks om så jeg bruger D14, D16, D15, JS11, JS5 og JS4 med hver deres BIP373. På den måde kan jeg rimelig nemt komme til at køre seq. hvis jeg får et knastsignal ind i boksen. Teach a man to fish ;)

Jeg var ude og tune noget benzin på plads i går. Den går virkelig fremragende, og det er en kanon fed fornemmelse at være kommet hertil.

Jeg opretter gerne en tråd med lidt info og billeder af æsken og æsken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 apr 2015, 20:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Du kan godt køre wasted cop med spark a, b og c, så sætter du bare 2 bip373 på hvert spark output.

Men super fedt! Lyden de første par gange man får ladetryk er en fed fornemmelse der sætter sig dybt i nakkehårene :D

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team