Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 jan 2015, 18:35 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 27 jan 2015, 17:09
Indlæg: 17
Geografisk sted: Nordjylland
hej, er ved at istandsætte min bil (opel rekord e2 85') i øjeblikket er jeg ved at svejse i den og har været ved det i et godt stykke tid, (det er jo en opel :wink: ) men når jeg har fået den lavet så kunne jeg godt tænke mig at få programmerbar motorstyring på for at hive så mange HK ud af motoren som muligt ( det en 2.2'er med sprøjt) har læst en del omkring emnet og har sat mig lidt ind i emnet så jeg er ikke helt på bar bund, har fundet frem til en opsætning som jeg tror vil fungere med programmerbar motorstyring,

opsætning bliver følgende:

-motoren bliver renoveret,
-toppen portet og flow optimeret,
-skarp knast (enem y12 knast),
-indsugning fra en 3.0'er række 6'er (opkortet så den passer på en 4 cylinder)
-spjæld fra en 2,4'er med potentiometer (originalt er der gasspjældskontakt)
-MAP sensor (istedet for luftmassemåler)
-originale dyser (bliver renset og testet ved bosch inden montering)
-krumtapsføler
-vand temp sensor
-luft temp sensor
-original strømfordeler og tændspole
-bredbånds lambda sonde
-og så skal jeg have makket noget udstødning sammen til den (tænker det bliver 2")

spørgsmålet er så, hvilken motorstyring jeg skal have fat i for at få opfyldt mine krav?

vil os meget gerne høre fra jer hvad i synes om mit projekt, og hvis i har forslag til ændringer vil jeg meget gerne høre fra jer så jeg kan få lavet det ordentligt :)

og til sidst spørgsmålet til en milion :mrgreen: hvor mange HK vil det efter jeres mening være muligt at hive ud af motoren med den ovenstående opsætning og en top trimmet motorstyring? jeg vil være tilfreds med alt over 130HK :mrgreen:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2015, 19:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
3,0 manifolden er fin. Det bedste skulle være at bruge de 4 bagerste cylindre, men også det der er mest arbejde i at lave. Forskellen er formentlig under 5 hk.
Hvor stort er spjældet fra en 2,4? Det normale når den ombygning laves er at bruge et fra en BMW 635. Men de er ikke så nemme at finde. Men det er et 3" spjæld mod det normale 2".
Udstødning skal max være 2". Bliver den større mister du moment. Ingen bananmanifold, der skal du bruge en 2,0e manifold. Den flower fint op til omkring 180hk.
Jeg har haft en 2,4 med opkortet 3,0 indsugning (de 4 forreste) BMW spjældet. 296 graders knast (kender ikke flere detaljer om den) standard 2,0 styring og 2,5" udstødning. Der lavede den 152hk og ca 180nm. Før jeg købte den lå den i en Ascona med 2" udstødning og havde 160hk og 220nm.
Så 130hk skal du sagtens komme over, hvis spjældet er stort nok til at den kan få luft nok. Potmetret kan du lave en adaptorplade til, så det skal du ikke være bekymret for.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2015, 20:05 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 27 jan 2015, 17:09
Indlæg: 17
Geografisk sted: Nordjylland
ved faktisk ikke hvor stort spjældet fra en 2,4'er er det var bare det oplagte valg da den har potmeter i forhold til min som kun har kontakter men, kan godt være jeg skal se om jeg kan finde sådan et BMW spjæld, passer det direkte over? med bolt huller og hvad med gaskablet passer det os direkte på?

2,0 manifolden er da noget anderledes end 2,2'eren hvis jeg husker rigtigt eller hvad?

hvad med kompressionen på sån en motor vil det gavne at hæve den lidt ved at få slebet toppen? og er der andet man kan gøre for at hente de sidste HK?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2015, 21:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Det er mig der husker forkert. Jeg kørte med 3.0 spjæld. Det var luftmængdemåleren der kom fra en BMW.

Jeg ved ikke hvor stor forskel der er. Jeg har aldrig nærstuderet en af hver.

Det er jo almindelig sugetuning. Så de ting der virker på andre virker også her. Så ja der er noget at hente på at plane toppen. Jeg mener kompression er på 9,2.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2015, 21:54 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 27 jan 2015, 17:09
Indlæg: 17
Geografisk sted: Nordjylland
så skal jeg bare have fat i et 3,0 spjæld så, er det med kontakter eller potentiometer?

mener der er lidt forskel, men det kan os være ligemeget beholder bare den originale manifold,

ja mener kompressionen ligger på 9 et eller andet, men så er spørgsmålet bare hvis jeg får toppen planet om så ventilerne vil gå på stemplerne når der nu komemr skarp knast i med højere løft,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2015, 12:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Køber du en 3,0 manifold sidder der som regel spjæld på den. Det er ihvertfald det mest normale.
Jeg mener det er kontakt der sidder på. Men det er ikke så svært at lave en plade så potmetret passer over.
Jeg kan ikke helt huske den, men mener det er 9,2. Normalt er det ikke et problem at ventilerne kommer ned og røre. Jeg har et planet topstykke liggende som jeg har smidt på uden pakning og med tyggegummi på. Der var stadig lidt over 1 mm luft. Du skal regne med ved 6000 rpm bliver plejlstangen ca 1 mm længere.
Jeg kom lige til at tænke på at hvis du bruger de 4 bagerste cylindre af manifolden bliver den ret høj. Det er et problem i Kadett og Ascona. Men jeg ved ikke om der er plads i Rekorden, men det tror jeg der er. Ellers har jeg en Diesel hjelm stående hvis det var noget?
Jeg har også lidt andre dele til den, men det kan vi tage over PB hvis du er interesseret i lidt stumper?

Med hensyn til styring som jo egentligt er det du spørger om så har jeg monteret MS på min Kadett og skal ud og gøre det på Rekorden nu. Den kan jeg sagtens anbefale. Jeg har så program liggende du kan få som den burde kunne starte på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2015, 17:11 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 27 jan 2015, 17:09
Indlæg: 17
Geografisk sted: Nordjylland
super, så skal jeg bare have fat i en 3.0 indsugning med spjæld så må jeg forsøge mig med at sætte pot meter på

hvor meget er der planet af dit topstykke og hvad knast sidder der i den? hvis jeg nu fik planet toppen og lad os sige at ventilerne går på stemplerne skal jeg så have fat i et justerbart knasthjul eller en tykkere toppakning for at udligne? og hvor høj kompression skal jeg sigte efter? det trælst at få høvlet for meget af toppen så kompressionen bliver alt for høj

det rigtigt det mener jeg os jeg har hørt før at de 4 bagerste vil gøre manifolden ret høj i forhold til hvis man tager de 4 forreste, men der er ikke andet for at prøve

stumper har stor interesse sender dig lige en privat besked :)

hvad version af MS har du? og køre du med strømfordeler og enkelt tændspole på kadetten? :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2015, 20:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Der er planet 1 mm af, hvis jeg husker rigtigt. Det er sådan ca max der må tages af også. Jeg mener det giver en kompression lige omkring 11.

Knasten er den 296 graders jeg skrev om tidligere, jeg kender ikke andre oplysninger om den. Det eneste jeg ved er at den skal køre med faste løftere. Jeg mener det er en omslebet. Det skal du også være opmærksom på med din knast om den skal køre med faste eller om den kan køre med hydraliske løftere.

Hvis du planer toppen og bageftersmider en tykkere toppakning i er det eneste du har gjort at bruge nogle penge. Det giver intet. Er du i tvivl så hiv toppen af, fjern pakningen, lig noget tyggegummi eller andet der er nemt at trykke sammen og holder sin nye form på stemplet. Lig toppen på igen og spænd knasthjulet fast og tørn motoren 2 hele omgange. Af med toppen og mål hvor tykt dit tyggegummi er, der hvor du kan se ventilerne har trykket det sammen. Den tykkelse er ca hvad der er plads til at tage af toppen før det siger bang.
Toppakningen er ca 1mm tyk når toppen er spændt ned, plejlstangen bliver ca 1mm længere ved 6000 rpm. Der er rart at have lidt luft også, især da begge mål er ca mål. Så lad være med at give den max.

Det er muligt der er plads da karossen er identisk med Commodore C og den kan fåes med 6 cylindret. Jeg kan dog ikke huske om om den er kommet med indsprøjtning eller det kun er med karburator. Men Monza'en er, og den er meget tæt på identisk i fronten. Men jeg tror faktisk der plads til at du kan prøve at montere manifolden på motoren uden at skære den over. Så er det nemt at teste om der er plads.

Jeg kører med en MS2 3,57 og ja jeg kører med original tændiing, PT ikke styret af MS men det kommer på et tidspunkt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2015, 20:56 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 27 jan 2015, 17:09
Indlæg: 17
Geografisk sted: Nordjylland
okay, jeg vil forsøge med noget prøvemontering af toppen og måle hvor meget mellemrum der er mellem ventiler og stempel så jeg kan få en ide om hvor meget jeg skal have taget af,

min knast er 288 grader hvis jeg husker rigtigt og skulle have et løft på 11,1mm den kan køre med hydrauliske løftere,

ved du om din MS2 3,57 kan bruges til tændingsstyring? eller skal man over i en anden større version?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2015, 21:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Den har en enkelt tændingsudgang, så den kan styre det med original fordeler.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team