Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 apr 2025, 03:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

På en sugebenziner er det forholdsvis simpelt, her skal den (som regel) have mere tænding, men hvordan er det med en turbobenziner?

Ladetrykket hæves fra 0.8bar til 1.2bar.

Lambda er std. ~12.4:1 ved max effekt og ~12.7:1 ved max moment.

Hvordan er det så med tændingen, skal den avanceres eller retarderes når man giver den mere ladetryk?

Bilen er sat op til 95 ab fabrik, men jeg vil gerne sætte den op til 99.

EDIT: Det lader til at tænding er på 12 grader ved max effekt (5500 rpm) og omkring 4 grader ved max moment (2200 rpm) - giver det mening?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Der skal du tager nogle grader af, atså mindre end 12, men der er godt nok lavt i forvejen, så mon det er nødvendigt.

Jeg kører selv med mere tænding på min ved 2,2 bar

Titel:
Senior Medlem

K-FINN skrev:
Der skal du tager nogle grader af, atså mindre end 12, men der er godt nok lavt i forvejen, så mon det er nødvendigt.

Jeg kører selv med mere tænding på min ved 2,2 bar

Jeg er ved at finde ud af om den fil jeg har kig på allerede er pillet ved, eller om det virkelig er en ori fil. Det er muligt den ikke er original :/

Titel:

Geografisk sted: Danmark
tændingen skal retarderes / trækkes frem. men som k-finn siger så er det muligt der ikke skal justeres det store.
hvilken bil / motorstyring er du i gang med? og hvad er opsætningen?

mvh

Titel:
Senior Medlem

madswp skrev:
tændingen skal retarderes / trækkes frem. men som k-finn siger så er det muligt der ikke skal justeres det store.
hvilken bil / motorstyring er du i gang med? og hvad er opsætningen?

mvh

ME 7.6.4 - den er stadig std. Så den skal "bare" have en "stage1" tuning. På sigt skal den nok have nyt forrør og chippes ind derefter igen.

Titel:

vil du selv i gang med at chippe?
jeg har rodet meget i me7.5 som sidder på min egen bil. hvis du vil lægge projektet op offentligt vil jeg meget gerne hjælpe. har lavet en del biler efterhånden. mest stage 1. men skal forhåbentlig snart til stage3 på min egen.
har du bosch nummeret på din styrboks?
du kan prøv at kigge lidt herind: http://diymapping.myds.me. et forum jeg oprettede her den anden dag omkring mapping af OEM bokse.
jeg kunne egentlig mere tænke mig at jacob/powerforum udvidede forummet lidt til gør det selv folk med OEM bokse. har skrevet til ham. han har dog ikke svaret, endnu.

Titel:
Senior Medlem

madswp skrev:
vil du selv i gang med at chippe?

Ja, det var planen - men det er svært at finde en flasher der kan læse og skrive netop ME7.6.4. ME7.6.2 og ME7.5 er absolut intet problem, men ME7.6.4'eren er lidt mere genstridig. Jeg er på nippet til blot at bestille en EDS IPF til den.

madswp skrev:
jeg har rodet meget i me7.5 som sidder på min egen bil. hvis du vil lægge projektet op offentligt vil jeg meget gerne hjælpe. har lavet en del biler efterhånden. mest stage 1. men skal forhåbentlig snart til stage3 på min egen.

Jeg *tror* at jeg har styr på det meste i den, at finde maps'ene til den var relativt let med en ME 7.4.2 Damos. :)

madswp skrev:
har du bosch nummeret på din styrboks?
du kan prøv at kigge lidt herind: http://diymapping.myds.me. et forum jeg oprettede her den anden dag omkring mapping af OEM bokse.
jeg kunne egentlig mere tænke mig at jacob/powerforum udvidede forummet lidt til gør det selv folk med OEM bokse. har skrevet til ham. han har dog ikke svaret, endnu.

Kender du disse:

chiptuners.org
nefariousmotorsports.com
s4wiki.com/wiki

Det er blandt de bedste steder for ME7 info - specielt s4wiki'en og nafmoto. :)

Titel:

ja det er muligt den er sværere at flashe som en 7.5. har aldrig prøvet. jeg har dog bla. den originale MPPS og har ikke haft nogen problemer overhovedet med de biler jeg har rodet i indtil videre. har dog heller ikke kigget på noget nyere end 2007.

jeps kender godt alle siderne. og et hav af flere, har samme brugernavn på disse sider som herinde :D
den eneste grund til jeg lige stykkede siden sammen her i juleferien var for at prøve at samle gør det selv folk her i danmark inden for remapping af originale styrbokse. sys ikke der er mange der gør i det. og dem der er, vil absolut IKKE udtale sig om andet end os 'gør det selv' folk er nogen værre amatører der ødelægger alt, og har 0 forstand på det :)

jeg har et hav af damos, xdf osv også. derfor jeg gerne ville ha nummeret på din styrboks, og kigge det lidt igennem. det værste der kan ske er at jeg lærer noget nyt 8)

Titel:
Senior Medlem

madswp skrev:
ja det er muligt den er sværere at flashe som en 7.5. har aldrig prøvet. jeg har dog bla. den originale MPPS og har ikke haft nogen problemer overhovedet med de biler jeg har rodet i indtil videre. har dog heller ikke kigget på noget nyere end 2007.

Kess V2 burde kunne lave ME7.6.4 i OBD, men det kan den ikke på min. :/

madswp skrev:
... og dem der er, vil absolut IKKE udtale sig om andet end os 'gør det selv' folk er nogen værre amatører der ødelægger alt, og har 0 forstand på det :)

Bare rolig, er man dygtig nok, så vil de købe filer af dig. :) Jeg har lavet filer for flere store danske og udenlandske tunere. :)

madswp skrev:
jeg har et hav af damos, xdf osv også. derfor jeg gerne ville ha nummeret på din styrboks, og kigge det lidt igennem. det værste der kan ske er at jeg lærer noget nyt 8)

Jeg har ikke liiige nummeret ved hånden, men du kan da få en ori fra en tilsvarende. Jeg har desværre ikke en ME7.6.4 Damos, kun en 7.6.2 - men de er meget lig hinanden.

Titel:

ME7.6.2 er med på listen på min MPPS hvertfald. dog ikke ME7.6.4 :? muligt den kan alligevel. er det original KESS eller kopi?

hehe jaaa det er rigtigt nok. men et eller andet sted er man bestemt ikke professionel hvis man er nød til at købe tuningsfiler af hobby entusiaster. så har man bare en biks der skal løbe rundt uden selv at ane hvad der rent faktisk sker. men det findes skam også. for at selv komme igang med remapping købte jeg for 3 år siden 3 tuningsfiler til min bil. en fra en proff tuner her i danmark med rullefelt der udelukkende laver tuning. og 2 online fra nefmoto og ecucon sponsorer. i dag er jeg mildelst talt forarget over hvordan den ene er lavet. alle sikkerhedsmaps er makset ud, så den under ingen omstændigheder vil trigge fejlkoder eller gå i nødprogram. AFR var der IKKE pillet ved. tænding havde fået +6 grader i alle rubrikker i nederste hjørne af tændingmappet. ladetryk makset ud ved all omdr (så holder en k04 ikke længe!) + et par total ligegyldige maps ændret, der ikke har indflydelse på hverken effekt eller funktion. bevares det gav da en mer-effekt, men holdbarheden var ligegyldiggjort fra tunerens side.
så kan du selv gætte hvor af de 3 steder den ringeste fil kom fra :)
men ja, jo flere mennesker man lærer at kende på diverse fora og lign jo flere tilbud kommer der ind.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time