Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 apr 2025, 03:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Halløjsa.

Jeg er simpelthen ved at gå til af irritation her - er heeelt tom for ideer (ok, tidspunkt på døgnet hjælper nok heller ikke noget, men alligevel).

Setup:
Golf 1.8 16V
MegaSquirt 1 m. Hires-kode - 11d. (2.2 board - gammel svend :))
Trigger gennem 36-1-hjul fra triggerwheels.co.uk og en hallsensor fra en Vectra.

Setup'et har kørt fint i nogle løb (rallybil), men er pludseligt begyndt at lave nogle aldeles trælse spikes på RPM-siden.
Den gør det både i tomgang, meget omkring ca. 2500, og også længere oppe. Der gøres lige "et hop", og det tager selvfølgeligt tænding, åbningstid på dyser osv. med til nogle helt gale værdier.

Umiddelbart kan jeg kæde hændelsen sammen med et løb vi deltog i, hvor vi rendte ind i nogle problemer med TPS-ledningerne. De formåede at knække helt oppe i stikket (Bosch/JPT-connector med crimpede terminaler. Crimpet på samme måde som de andre Bosch-stik rundt om på motoren - men huset er et andet - er skiftet nu efter at de knækkede en gang TIL).
De knækkede ledninger gav nogle kortslutninger som gav nogle resets. Først skete det et par gang i ét heat, så flere gange i det næste heat - så grelt at vi måtte udgå.

Motoren er så viseligt indrettet at ledning til alle sensorer kan køre i passagersiden, og alle ledninger til strømforbrugere/producenter kan køre i førersiden.
Eneste undtagelse er CLT, men den er der gjort en god indsats for at føre væk fra de strømførende. Og det har som sagt virket :).

RPM-spiken viser sig i tooth loggeren som at tand 8 kommer MEGET hurtigt efter tand 7. Tand 9 kommer lidt langsommere, men stadig for hurtigt, Tand 10 og fremefter er ok.

Tand 2 er desuden konsekvent lidt længere om at komme, uanset om spiken er der eller ej.

Jeg har prøvet følgende uden resultat:

- Skiftet krumtapssensor.
- Flyttet på sensor.
- Ændret "Ed"-kondensatoren fra 1 nF til 10 nF.
- Flyttet på tændspole (har været flyttet lidt rundt da jeg først troede at der var tændingsudfald grundet varme i spolen)
- Jeg har et 'skop som jeg har haft på. Nu er jeg ikke 100-meter-mester i skop, men jeg har ikke umiddelbart kunnet se noget på skopet når spiken viste sig. Jeg målte her på benet i D37-stikket.

Jeg kan ikke umiddelbart se en sammenhæng med andre værdier i loggen som reagerer samtidig med spiken.

Det virker med andre ord som om at lortet bare taber pusten...

Kan de resets jeg har haft spille en rolle? Det var som følge af kortslutning - det er jo ikke heelt sund kost.

Forslag?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Når boksen har fået et knald, kan det nogen gange hjælpe og genindlæse firmware.

Titel:
Mester Medlem

K-FINN skrev:
Når boksen har fået et knald, kan det nogen gange hjælpe og genindlæse firmware.

Ja det kom jeg også til at tænke på, så jeg lagde den på i går. Men da var klokken efterhånden 1:30-2:00-stykker om natten, og da jeg pt. er ved at lave tag på min garage, så er der nul isolering => støj kommer lige ud under udhænget stort set udæmpet.
Kombineret med en 2½" udstødning på en rallybil, så er det ikke lige opskriften på godt naboskab at rende at starte bilen i én uendelighed på den tid af døgnet.

Jeg kom til at tænke på noget andet... det er som sagt et 36-1-hjul, og det blev monteret efter bedste evne til trigger angle på 60, og så ellers trigger A på tand 3, osv. Helt efter den anbefalede standardmontering af 36-1 til en 4-cyl'er.
I praksis holder de 60 grader på trigger angle dog ikke med tændingspistolen på, og jeg har derfor ændret trigger angle for at få det til at passe. Den rigtige værdi er 54 grader.
Det har som sagt virket fint, og mig bekendt er det da også sådan man korrigerer for et hjul som evt. er drejet lidt skævt. Men jeg er pludseligt kommet i tvivl...

Jeg kiggede på det der regneark med decoder settings, og der var noget med at hvis trigger angle var forkert så trigger A kom til at blive 0, eller et ikke-helt tal, så skulle man justere på trigger angle.
Med 54 i trigger angle, så er trigger A i princippet ikke 3, men ca. 2,4 hvis jeg skal være lidt krakilsk.
Er det et problem? Jeg synes alle steder der står at man bare skal justere trigger angel til tændingstidspunktet passer, men jeg kom pludseligt i tvivl.

EDIT: Ændrede til de rette tal for trigger A.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

gør den det på starteren uden pumpen kørende?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
gør den det på starteren uden pumpen kørende?

Jeg prøvede i går at klikke dyser fra, og tændingsmodulet ligeså. Benzinpumpe stadig til.
Tændrør taget ud.

Der kunne jeg ikke få den til det.

Jeg kan selvfølgeligt prøve at hive pumpe fra, men dyser og tænding til, og så se hvad der så sker.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Dyser eller tænding vil jeg gætte på.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Dyser eller tænding vil jeg gætte på.

Ja så langt er jeg også ;-).

Jeg prøvede med tændrør ude, sat i hætterne, stripset sammen og til stel så de stadig ku' gniste. Dyser på. Pumpe fra.

Her kunne jeg få et hul eller to. Ca. samme sted i øvrigt.

Jeg prøvede herefter uden dyser, og uden tænding respektivt - herefter kunne jeg så ikke få nogen "huller". Så jeg kan ikke rigtigt sige noget begavet om hverken det ene eller det andet lige nu.

Jeg har desuden prøvet at optage fra mit scop med motoren kørende - det er jo ikke helt real time, men noget med for hver 500 ms. - her har jeg ikke kunnet se noget på signalet målt i stikket ved boksen (på ydersiden) ud af ca. 100 "stills", mens jeg kunne høre i hvert fald et par fejltrigninger.
De "snapshots" kan jo være ramt ved siden af skal det dog siges...

Jeg påtænker at måle på boardet et sted - nogen forslag?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Strømtræk og stelforbindelse.
Flyback fra spoler og dyser.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Strømtræk og stelforbindelse.
Flyback fra spoler og dyser.

Det er nu identificeret til at være noget med tændingen - det kan ikke være anderledes vil jeg mene.

Jeg fik iøvrigt prøvet den ultimative test på om CPU'en kunne være problemet... skal vi sige det sådan at jeg kører på en anden CPU nu, efter jeg kom til at "lukke røgen ud" af den anden :). (Note to self: vær mere grundig/forsigtig når der er åbent til ledninger - 12V ind på 5Vref gør ikke noget godt).
Jeg havde en gammel af dine Henrik liggende - den er ikke lige fulgt med på modifikationerne, men jeg listede CPU'en ud af soklen og smed i 2.2'eren, flashede, smed settings på - så så det fornuftigt ud.

Nåh, men tilbage til støjen...

Første gang jeg prøvede med pumpe disconnected og så moslede rundt med dyser og tænding, tog jeg tænding fra ved at hive stikket af spolen (dobbeltspole som dem der sidder på bl.a. Peugeot 106).

Nu tog jeg lige processen én gang til, og her denne gang prøvede jeg også at hive stikket af tændingsmodulet (2-kanals Bosch-modul) og SÅ var der bingo.

Rent signal når det var hevet fra - det var ikke nok at hive spolen fra.

Modulet er tilsluttet spolen som på vedhæftede billede.
Stel til modulet (pin 4) går til en bolt på karossen lige ved siden af modulet (jeg har ingen stel på selve blokken af motoren - alt er i karossen på i alt tre steder).
Strøm til spolerne kommer fra bilens originale ledningsnet der forsynede den almindelige spole.
Pin 2 og 7 går så til MS' to tændingsudgange.

Modulet er i modsatte side af bilen af sensor-ledninger.
MS'en sidder på kardantunnel foran gearstang.
Alle powerledninger går ud af DSUB-stikket og til venstre over i førersiden, alle sensorledninger går ud og til højre over i passagersiden.
Eneste undtagelse er +12V ind på MS'en - den kommer oppefra i højre side, så der er meget kort "samkøring" med sensorledningerne.

Uden at jeg ved en dyt om flyback, så er det vel det som er problemet - men hvad kan jeg gøre? Jeg er noget i tvivl om hvordan dælen man løser sådan noget.

Vedhæftede filer:
Filkommentar: tændingsmodul - tilslutning
Bosch 2ch ignition module.jpg
Bosch 2ch ignition module.jpg [ 61.41 KiB | Vist 10577 gange ]

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

YES!!!

Så var den der!

Jeg lurede på om jeg måske fik "indstråling" på forskellige "strømforbrugere". Jeg har bl.a. en effektmodstand til tomgangsmotoren (original med 3-ledninger som jeg kører med modstand koblet på 12V på den ene side som "fjeder") siddende lige ved siden af tændingsmodulet.

Tomgangsmotoren sidder ret tæt på dels ledninger til dyser, dels tændkabler sådan som de nu er stripset ned for ikke at flagre rundt.

Tændkablerne ligger der med også lige op og ned af ledningerne til dyserne.

Lige under testen lå de dog løst (de er en pæn sjat for lange selvom tændspolen sidder samme sted som strømfordeleren og kablerne er et sæt til bilen - men sådan er det så...) og hang ud over dysekablerne.

Jeg drejede hætterne 180 grader så den vinklede udgang pegede bagud væk fra dysekablerne, og tændkablerne dermed lagde så væk fra fronten af motoren, og mere om mod bagenden væk fra tomgangsmotor og dyser.

Da jeg crankede så det helt clean ud, og med alt forbundet igen og start, gik den som smør...

Satan sparkeme rart! 'Kæft den har været billigt til salg de seneste par måneder hvor jeg har døjet on and off med det her...

Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi troet at tændkablernes "udstråling" kunne give kvaler når de lå op af dyserne/tomgangsmotoren (jeg er ikke klar over hvilken eller om begge gav problemer). Jeg har kun interesseret mig for sensorer...

Well, well... man lærer stadig.

Nåh, nu vil jeg finde ud af hvordan de kabler SÅ skal sidde :)

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time