Halløjsa.
Jeg er simpelthen ved at gå til af irritation her - er heeelt tom for ideer (ok, tidspunkt på døgnet hjælper nok heller ikke noget, men alligevel).
Setup:
Golf 1.8 16V
MegaSquirt 1 m. Hires-kode - 11d. (2.2 board - gammel svend

)
Trigger gennem 36-1-hjul fra triggerwheels.co.uk og en hallsensor fra en Vectra.
Setup'et har kørt fint i nogle løb (rallybil), men er pludseligt begyndt at lave nogle aldeles trælse spikes på RPM-siden.
Den gør det både i tomgang, meget omkring ca. 2500, og også længere oppe. Der gøres lige "et hop", og det tager selvfølgeligt tænding, åbningstid på dyser osv. med til nogle helt gale værdier.
Umiddelbart kan jeg kæde hændelsen sammen med et løb vi deltog i, hvor vi rendte ind i nogle problemer med TPS-ledningerne. De formåede at knække helt oppe i stikket (Bosch/JPT-connector med crimpede terminaler. Crimpet på samme måde som de andre Bosch-stik rundt om på motoren - men huset er et andet - er skiftet nu efter at de knækkede en gang TIL).
De knækkede ledninger gav nogle kortslutninger som gav nogle resets. Først skete det et par gang i ét heat, så flere gange i det næste heat - så grelt at vi måtte udgå.
Motoren er så viseligt indrettet at ledning til alle sensorer kan køre i passagersiden, og alle ledninger til strømforbrugere/producenter kan køre i førersiden.
Eneste undtagelse er CLT, men den er der gjort en god indsats for at føre væk fra de strømførende. Og det har som sagt virket

.
RPM-spiken viser sig i tooth loggeren som at tand 8 kommer MEGET hurtigt efter tand 7. Tand 9 kommer lidt langsommere, men stadig for hurtigt, Tand 10 og fremefter er ok.
Tand 2 er desuden konsekvent lidt længere om at komme, uanset om spiken er der eller ej.
Jeg har prøvet følgende uden resultat:
- Skiftet krumtapssensor.
- Flyttet på sensor.
- Ændret "Ed"-kondensatoren fra 1 nF til 10 nF.
- Flyttet på tændspole (har været flyttet lidt rundt da jeg først troede at der var tændingsudfald grundet varme i spolen)
- Jeg har et 'skop som jeg har haft på. Nu er jeg ikke 100-meter-mester i skop, men jeg har ikke umiddelbart kunnet se noget på skopet når spiken viste sig. Jeg målte her på benet i D37-stikket.
Jeg kan ikke umiddelbart se en sammenhæng med andre værdier i loggen som reagerer samtidig med spiken.
Det virker med andre ord som om at lortet bare taber pusten...
Kan de resets jeg har haft spille en rolle? Det var som følge af kortslutning - det er jo ikke heelt sund kost.
Forslag?