Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 apr 2025, 22:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Jeg har sådan en gammel svend stående, som har fået en frisk overhaling i motoren rent mekanisk efterfølgende kørt rigtigt fint. Nu er det ikke verdens mest moderne cykel rent køreegenskabsmæssigt, så den har nu gennemgået en stor opgradering til moderne alubagsvinger, brede fælge og upside gaffel.... alt sammen rigtigt fint.

MEN, problemet er at den slags tager tid, 2,5 år nærmere bestemt, hvilket betyder at det fabriksmonterede sprøjt den er bygget med oprindeligt driller lidt efter stilstanden.
Jeg havde den startet, den gik ikke særligt godt, kørte dårligt, og gik derefter ud.
Jeg er ingen ørn til motorstyringer, men kender da til måling på signaler og grundbegreberne i de forskellige sensorer og aktuatorer.
Tidligere når der blev sat K15 på primede den brændstofpumpen, og var klar til start.
Nu sker der intet, men når start knappen trykkes aktiveres startrelæet (og starteren selvfølgelig), men brændstofpumpen kører baglæns, og dyserne får ingen signal. Der er dog gnist på rørene. Jeg har checket alle forbindelser og lign.

Den får tændingsinput fra de 2 sensorer vist på dette billede.

Billede

Den kører wasted spark fra fabrikken (første kawasaki med EFI som std), og alle dyserne kører på samme signal fra ECU (altså ikke seq)

Efter min mening er ECU'en defekt grundet, og kan ikke styre benzintilførslen til motoren. Den er jo ikke helt ny, og har set sin del skidt og snavs.
Spørgsmålet er nu, what to do ??
At finde en anden OE ECU bliver nok svært, alternativt kunne man vælge et aftermarket system til benzinstyring, eller gå all in og investere i en boks der kunne styre benzin og tænding.
Vil det være muligt med det tændingspick up setup den er født med ?, da det er en MC er mulighederne for alternativ triggerskive nok begrænsede.
Hvad er forummets bud på at få den igang igen ? - med tanke på at det er en MC, så indpakningen af ECU'en har betydning i forhold til vind og vejr.
Hvis noget har noget grej i gemmerne der kan bruges og et par ord om hvordan hører jeg det gerne.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Nu sker der intet, men når start knappen trykkes aktiveres startrelæet (og starteren selvfølgelig), men brændstofpumpen kører baglæns, og dyserne får ingen signal. Der er dog gnist på rørene. Jeg har checket alle forbindelser og lign....... WTF pumpen kører baglæns???
det må være noget du har lært den. læs byttet rundt på ledningerne. har du haft lynstarter på/polvendt batteriet? har du svejset på stellet med boksen ombord?
det kunne tage livet af de gamle mc bokse. har haft flere af de motorer. de første kawa 1100 med efi kom i 81. det er en helt anden ms end den fra 83 og frem (din). for din er med unitrack bagdæmper ikke?
MVH søren gammel kawamand

Titel:
Junior Medlem

Jo, min er med unitrack dæmper (selve dæmperen er dog udskiftet :-)) men det er den model.

Angående brændstofpumpen er det ikke noget jeg har induceret, og det tog mig pænt længe at finde ud af at polariteten havde vendt. Jeg kunen høre den køre og antog at den lavede tryk, det viste sig ved et multimeter at polerne var vendt. Den har kørt rigtigt med det ledningsnet der er på.

Jeg havde selv tænkt tanken med lynstarteren, det gamle syre batteri var helt fladt, jeg forsøgte at give det liv med en moderne pulslader beregnet til et gel batteri. Det kan have startet problemet, jeg antager at de gamle bokse ikke er særligt godt beskyttet mod et "load-dump" scenarie af den kaliber.
Batteriet er nu udskiftet til et nyt af gel typen, men det afhjælper jo ikke det første problem.
Der er noget over at så tidligt en cykel kører med sprøjt, og jeg syntes lidt at finde et sæt egnede karburatorer er en fallit, så derfor vil jeg umådeligt gerne have den igang igen med sprøjt af den ene eller anden karakter.
Ser du nogen udfordring i den måde krumtapsensor konfigurationen er ?
Jeg har en logik analyzer og havde tænkt mig at kører en log for at se signalet når den cranker, er det nødvendigt ? eller kan man allerede nu se at vil enten virke eller ej ? (jeg tænker på nøjagtigheden af signalet)
Jeg mener lidt, om den tæller antal tænder og dividerer hver gang der er afbrud i signalet (manglende tand) eller tæller antallet af impulser, hvad er mest nøjagtigt :?:
Jeg arbejder til dagligt med ECU'er, både software og lidt hardware, men ikke på motorer. Så kunne egentligt godt tænke mig at vide mere om selve brugen af et sådnt system på en motor.
HenrikGM lavede en M50B25 m. MS og tryk for mig. Men det lærte jeg jo ikke noget af :-)

Hvilken boks kan man få med en indkapsling til noget der ligger over IP utæt ?

Ethvert svar vil blive værdsat :D

Titel:
Junior Medlem

Brugte idag en halv eftermiddag med multimeteret for at blive lidt klogere.

de 2 sensorer som er vist på billedet længere oppe er af VR typen, og de sidder præcist 180 grader overfor hinanden.
Signalerne går begge til et tændingsmodul, som igen går til systemets ECU.
Den må altså få 1 signal pr. omgang pr. sensor.
Hvilket for en 4-takt må betyde 4 signaler pr. 2 omgange = 1 cyklus for alle cylindre. Jeg kan se at den ene sensor er placeret ca. 10 grader før TDC, og mon ikke cylindrene kører 180 grader modsat på krumtappen ?
Det vil give et signal til hver cylinder ca. 10 grader før top, lyder det helt skævt ?
Som nævnt kører dyserne ikke sekventielt (et sprøjt pr. omgang formentligt), og den kører wasted spark.
Spørgsmålet er nu, kan jeg finde et eftermarkeds system der kan kører med det sensor setup ?
Alternativt har jeg haft trigger hjulet af krumtappen, er i maskinbranchen, så ville forholdsvist nemt kunne fremstille et 12-1 der ville passe på målene (36-1 bliver for småt, og da motoren formentligt tager ret mange rpm giver det mange impulser processoren skal omsætte)
Vil det gøre mit liv nemmere at udskifte til 12-1 og så bruge en enkelt VR sensor ? - og hvilket område skal VR sensoren være i for at være brugbar med en evt. styring ?

Mange spørgsmål, som jeg håber nogen vil give sig tid til at besvare, alt respons er velkommen.
Igen, hvis nogen har noget egnet grej i gemmerne hører jeg det gerne :D

Titel:
Mester Medlem

Altså... En pumpe begynder ikke bare at køre baglæns af sig selv.
Den er 9 ud af 9 gange styret af et relæ som er styret af ecu'en, intet der kan bare vende polariteten, medmindre den evt mangler en stel et sted, som den så kan trække på en eller anden mystisk måde, som måske også kan hænge sammen med dine andre problemer

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
jeg har nu på arbejdet, skiftet et par pumper der af uransagelige årsager pumpede den forkerte vej...

det har dog været på gamle "mono-dråbe-kastere", men det kan altså ske.

Titel:
Mester Medlem

JesperKonge skrev:
jeg har nu på arbejdet, skiftet et par pumper der af uransagelige årsager pumpede den forkerte vej...

Citat:
Jeg kunen høre den køre og antog at den lavede tryk, det viste sig ved et multimeter at polerne var vendt. Den har kørt rigtigt med det ledningsnet der er på.

Jeg går bare ud fra hvad han selv har skrevet, i mine ører lyder det som om der er noget kage et eller andet sted. Jeg ville gå samtlige stelledninger over, for et ordinært relæ til brændstofpumpen kan sgu ikke vende polariteten

Titel:
Moderator

JesperKonge skrev:

Spændende. Hvordan hulen gør den det?
Er det ikke konventionelle pumper med motoren kørende direkte i brændstoffet, med helt almindelig kommutator/kul?

Hvis ja, så skal magnetfeltet i de permanente magneter vendes, eller spændingen skal vendes for at få den til at bakke....Eller ??

Har du ikke haft en af disse pumper skildt ad for nysgerrighedens skyld?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Helt enig, der er noget galt med relæet. Se nedenstående billeder.
Men når jeg præsenterer den lokale kawasaki forhandler for delen og varenummeret ser han ikke just ud til at det er top sælgeren blandt denne uges varenumre. En google søgning gav et brugt fra en tysk hugger til 30 Eur, det var det.

Billede
Billede

Det er forbundet:
Hvid sokkel:
Orange - B+ til brændstofpumpe
2 x hvid/rød B+ forsyning
Sort/gul - stel (samme stel forbindelses punkt som pumpen
sort/rød - direkte til motorstyring (mit bud er at det er signal)
Sort sokkel:
Alle 3 går direkte til motorstyring (ingen anelse hvad de kunne være)

Og det er lidt problemet i den her misære, uden et egentligt diagram er det svært at fejlfinde på det.
Min kommentar omkring at pumpen kører baglæns, er nok ikke formuleret korrekt. Jeg kan måle at polariteten vender og pumpen "brummer" om den reelt kører er ikke sikkert, den trækker meget få ampere når det sker. Jeg tror ikke den udfører noget reelt pumpearbejde. Min pointe var at polariteten vendte, som det også er påpeget, sikkert på grund af at den kan trække stel el. overgang de forkerte steder.
Jeg er egentligt lidt træt af det gamle, og ville gerne over på noget nyt jeg bedre kunne arbejde med, og som jeg ved burde virke. Jeg vil gerne fjerne tvivlen omkring de nuværende komponenters tilstand efter (næsten) 30 år. Mit spørgsmål er igen, kan det lade sig gøre med den form for "distributor" strømfordeler om man vil som der er, eller skal jeg hellere få lavet hjul af missing tooth typen ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time