Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 21:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Er der nogle der har tilmeldt sig dette kursus?
 http://qualitec.dk/p/516/motorstyrings-kursus

Senest rettet af dykkerdahl 20 mar 2012, 22:36, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Jeg har nu tilmeldt mig kurset.
Men jeg er forbavset over at Anders A i går skriver på BG. der kun er 3 tilmeldte.
Set i lyset af at nogle her på PF i 2009 forsøgt at lave et arrangement/kursus
(Megasquirt arrangement 2009) hvor der var 85 tilmeldte/interesseret.
Selv med denne tilslutning blev kurset dog af ukendte/økonomiske årsager og stor fortvivlelse for mange aldrig gennemført.

Prisen på 500kr. for en hel dag er jo nok ikke det der skræmmer folk væk, og der er jo ikke rigtig nogle alternativer i Dk for nybegynder i motorstyringer.

Kurset har været slået op her på Power Forum, men blev hurtigt fjernet i igen af for mig ukendte årsager.

Ved i noget jeg ikke ved?
Kom frisk!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Jeg tør ikke sige hvorfor flere ikke har meldt sig på, det lyder jo som et billigt tilbud. Men ved der har været mange sager eller historier lige omkring, de 2 fyre fra ringkøbing da de hed Stage3.dk. Jeg ved ikke om det er derfor folk måske er lidt skeptiske omkring dette arrangement ??

Personligt syntes jeg det var en skam det MS Kursus gik i vasken, ville selv gerne ha været med, så man ligsom kunne dele lidt erfaring og lære nogle gode fif, og generalt bare blive klogere på tingene :reading:

Titel:
Mester Medlem

Jakobsen skrev:
Jeg tør ikke sige hvorfor flere ikke har meldt sig på, det lyder jo som et billigt tilbud. Men ved der har været mange sager eller historier lige omkring, de 2 fyre fra ringkøbing da de hed Stage3.dk. Jeg ved ikke om det er derfor folk måske er lidt skeptiske omkring dette arrangement ??

Personligt syntes jeg det var en skam det MS Kursus gik i vasken, ville selv gerne ha været med, så man ligsom kunne dele lidt erfaring og lære nogle gode fif, og generalt bare blive klogere på tingene :reading:

Stage3 eksisterer stadig, de er gået hver for sig.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Njaa jeg vil ud og kigge.

Er tilmeldt.
Håber for dem der er kaffe og smørrebrød :gnaek:

Titel:

Hejsa... :)

Der er PT. 9 tilmeldte og 4 mere der gerne vil med.. !

Der vil være kaffe og et par rundstykker til alle deltagere.. ;o)

Ser meget frem til at møde alle de tilmeldte. !

Venlig hilsen Anders

Titel:
Senior Medlem

Jeg køre alene fra jyllinge til Ringkøbing i en gammel kassevogn omkring kl 4 fredag morgen.
Jeg køre lige hjem bagefter kursus.

Nogle der vil med?

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Var det godt?

Titel:
Senior Medlem

Jesper H skrev:
Var det godt?

Ja det var et godt kursus.
Et begynder kursus hvor folk med kun lidt erfaring med motorer kunne være med.
Der var flere på kurset der havde en smule erfaring med MS. og en enkelt med OMEX tror jeg, men for de fleste var det helt nyt.
Anders begynte med at fortælle om montering af Vems boksen med stik, ledningsnet, adaptere og følere mm.
Der blev også fortalt lidt om hvad Vems'en bruger trigger sensoren til og hvordan man undgår støj mm. Indimellem var der også behov for lidt motor teori og Anders havde et kort øjeblik også mod på at forklare hvorfor en proportional integral derivative controller er så god til at styre ex. en tomgangsventil eller en ladetryksventil ;-)
Og hvordan man indstiller såden en fanden (PID)
Så blev der talt om hvordan man sætter Vems'en op med med de forskellige tabeller og hvilke man bruger til at styre sug og tryk.
Her blev der også givet et par fif med tomgang og tænding og blanding mm.

Bilen der blev brugt var for flere lidt en skuffelse, en suge Ford. :stop: som på dagen havde fået koblet en Vems op til det orginale ledningsnet.
De fleste kursister kørte med tryk, og enkelte snubled i tabellerne med hensyn til sug vs. tryk tabbeler.
Ford'en blev startet op på en næsten tom VE tabel og herefter meget meget hurtigt grov indkørt med VemsTune Live VE analyzer på rullefeltet.
http://www.youtube.com/watch?v=U7fyfhY_ ... er&list=UL
Jeg tror der var mange der var meget overrasket over hvor hurtigt man kan indkøre Ve tabelen med VemsTune Live VE analyzer, jeg tror at det tog ganske få min. at endre en helt flad Ve tabel til en kørebar tabel. Noget som Vems'en selfølgelig gør efter de indtasted lambda tal i lambda tabbelen.
Jeg har selv altid brugt Tune by Statistics men Live VE analyzer er da meget hurtiger og noget jeg vil prøve at bruge fremover.
Til sidst forsøgte vi på rullefeltet at endre på tændingen for at se hvilken indvirkning det havde på effekt kurven.
Ret interessant og noget jeg selv godt kunne tænke mig at lege mere med.

Jeg tror kurset for de fleste har givet mod på at lege med motorstyringer, og at det har afmystifiseret motorstyringer en hel del. Selvfølgelig har det også åbnet op for en hel masse nye spørgsmål som den enkelte må tage hen af vejen når man står med en føler i hånden eller sidder med sin Pc. en tidlig morgen på motorvejen under indkøring.
Mit råd til alle der vil prøve at lege med motorstyringer er at gøre det første gang på en bil som ikke skal køre til hverdag.
og så ellers bare komme igang.

Anders talte om at lave et kursus over ex. 3 dage hvor man selv kommer med sin bil og selv montere en Vems med Anders som supervisor.
Bilen køre kursisten så selv ind med hjælp fra Anders på vejen så han selv kan gøre det hver gang han i fremtiden har endret noget på sin motor. :rock: Det er der vi skal hen.
Hvis det er noget for dig så syntes jeg at du skal kontakte Anders og få en snak, på den måde bliver det også næmmere for Anders at strikke et kursus sammen som ikke er blevet afholdt for i DK.

Selv håber jeg at dette begynder kursus vil hjælpe til at få flere sjove biler ud at køre.
Om det er en Vems, MS, Omex eller Haltech der sidder i bilen er ligegyldigt for mig bare det virker for brugeren.
(så skulle den være begravet)

Tak til alle for en god dag.

Titel:

Hej Jens.

Tak for de fine ord :)

Det da jo var en rigtig god dag og der var mange der fik noget ud af det har jeg bestemt mig for at holde et kursus mere..

Det bliver den 19 maj hvis der skulle være nogle interesseret.. !
http://qualitec.dk/p/520/1-dags-kursus-19-maj

Fik også en god anmeldese af en anden så hvis der er nogle der vil læse det så kik herind:
http://www.tuningafbiler.dk/index.php/m ... meldeleser

Til dem der kunne tænke sig et 3 dags kursus:
http://qualitec.dk/p/521/3-dags-kursus-3-5-maj

God dag til jer alle.. !

-Anders

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time