Jesper H skrev:
Var det godt?
Ja det var et godt kursus.
Et begynder kursus hvor folk med kun lidt erfaring med motorer kunne være med.
Der var flere på kurset der havde en smule erfaring med MS. og en enkelt med OMEX tror jeg, men for de fleste var det helt nyt.
Anders begynte med at fortælle om montering af Vems boksen med stik, ledningsnet, adaptere og følere mm.
Der blev også fortalt lidt om hvad Vems'en bruger trigger sensoren til og hvordan man undgår støj mm. Indimellem var der også behov for lidt motor teori og Anders havde et kort øjeblik også mod på at forklare hvorfor en proportional integral derivative controller er så god til at styre ex. en tomgangsventil eller en ladetryksventil
Og hvordan man indstiller såden en fanden (PID)
Så blev der talt om hvordan man sætter Vems'en op med med de forskellige tabeller og hvilke man bruger til at styre sug og tryk.
Her blev der også givet et par fif med tomgang og tænding og blanding mm.
Bilen der blev brugt var for flere lidt en skuffelse, en suge Ford.

som på dagen havde fået koblet en Vems op til det orginale ledningsnet.
De fleste kursister kørte med tryk, og enkelte snubled i tabellerne med hensyn til sug vs. tryk tabbeler.
Ford'en blev startet op på en næsten tom VE tabel og herefter meget meget hurtigt grov indkørt med VemsTune Live VE analyzer på rullefeltet.
http://www.youtube.com/watch?v=U7fyfhY_ ... er&list=UL
Jeg tror der var mange der var meget overrasket over hvor hurtigt man kan indkøre Ve tabelen med VemsTune Live VE analyzer, jeg tror at det tog ganske få min. at endre en helt flad Ve tabel til en kørebar tabel. Noget som Vems'en selfølgelig gør efter de indtasted lambda tal i lambda tabbelen.
Jeg har selv altid brugt Tune by Statistics men Live VE analyzer er da meget hurtiger og noget jeg vil prøve at bruge fremover.
Til sidst forsøgte vi på rullefeltet at endre på tændingen for at se hvilken indvirkning det havde på effekt kurven.
Ret interessant og noget jeg selv godt kunne tænke mig at lege mere med.
Jeg tror kurset for de fleste har givet mod på at lege med motorstyringer, og at det har afmystifiseret motorstyringer en hel del. Selvfølgelig har det også åbnet op for en hel masse nye spørgsmål som den enkelte må tage hen af vejen når man står med en føler i hånden eller sidder med sin Pc. en tidlig morgen på motorvejen under indkøring.
Mit råd til alle der vil prøve at lege med motorstyringer er at gøre det første gang på en bil som ikke skal køre til hverdag.
og så ellers bare komme igang.
Anders talte om at lave et kursus over ex. 3 dage hvor man selv kommer med sin bil og selv montere en Vems med Anders som supervisor.
Bilen køre kursisten så selv ind med hjælp fra Anders på vejen så han selv kan gøre det hver gang han i fremtiden har endret noget på sin motor.

Det er der vi skal hen.
Hvis det er noget for dig så syntes jeg at du skal kontakte Anders og få en snak, på den måde bliver det også næmmere for Anders at strikke et kursus sammen som ikke er blevet afholdt for i DK.
Selv håber jeg at dette begynder kursus vil hjælpe til at få flere sjove biler ud at køre.
Om det er en Vems, MS, Omex eller Haltech der sidder i bilen er ligegyldigt for mig bare det virker for brugeren.
(så skulle den være begravet)
Tak til alle for en god dag.