Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 23:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 sep 2012, 19:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Kan en std. MS håndtere to dyser på en 4 cylindret motor med siameser porte?

Nogle med kendskab til mini'er i Dk med MS på istedet for den noget bedagede SU karburator?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2012, 21:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
TB206HDI skrev:
Kan en std. MS håndtere to dyser på en 4 cylindret motor med siameser porte?

Nogle med kendskab til mini'er i Dk med MS på istedet for den noget bedagede SU karburator?


Ja, det kan godt lade sig gøre, men man skal lige tænke sig lidt om mht opsætningen af dyserne, ellers går det galt med fordelingen af brændstof.
Teoretisk spørgsmål, eller konkret problem?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 21:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
syntes det er et lidt optimistisk svar... men ikke helt ved siden af... det korte svar som henrik kom med er i bund og grund rigtig da rover i sin tid selv lykkedes med at få "multipoint" til at virke på en a-serie... det var dog IKKE nogen nem opgave og 'charge robbing' er det der har knækket halsen på manges forsøg med at monterer multpoint på en a-serie.. jeg mener der er flere gode beskrivelser på nettet med netop denne kombination og især en med motronics eller motec ringer en klokke... her har vedkommende store problemer med at de yderste og de inderste cylindere får en meget forskellig levering af benzin.. kan ikke lige huske hvem der får hvad ... men det ene sæt cylindere, inderst eller yderst kører meget magert og omvendt med det andet cylinder par... løsningen KUNNE være et sæt svært overdimmensioneret insprøjtnings ventiler og en boks der understøtter brugen af indsprøjtnings vinkel .... eller en adskildelse af porten i topstykket og et stykke ud forbi dyserne.... anyway så er det ikke et første gangs motorstyrings projekt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 22:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
nem løsning er at lave "monopoint" løsning med 4x små dyser, aka en elektronisk karb.
Men hellerikke den er helt fri for chargerobbing igennem registeret.

Løse det 100% er ikke nemt, men igen, er det en faktuel problemstilling hr HDI har?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 08:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
ved det er lidt ude i periferien, men kunne det løses på en eller anden elegant løsning med en k-jettronik ventil og noget styring af mængden?

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 19:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
HenrikGM skrev:
nem løsning er at lave "monopoint" løsning med 4x små dyser, aka en elektronisk karb.
Men hellerikke den er helt fri for chargerobbing igennem registeret.

Løse det 100% er ikke nemt, men igen, er det en faktuel problemstilling hr HDI har?


Kan du fortælle lidt mere om hvordan du vil gøre det?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 20:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bufas skrev:
HenrikGM skrev:
nem løsning er at lave "monopoint" løsning med 4x små dyser, aka en elektronisk karb.
Men hellerikke den er helt fri for chargerobbing igennem registeret.

Løse det 100% er ikke nemt, men igen, er det en faktuel problemstilling hr HDI har?


Kan du fortælle lidt mere om hvordan du vil gøre det?


Saml de to indsug i et fælles rør. Tænk på wet-flow. Du skal holde brændstoffet i luften.
De 4 dyser skal køre mindst 2skud/cyklus, og alternating.
Hvis du har feks 4skud, og skiftevis, så er man tæt på karburator princippet idet chargerobbing kun kan være en relativ lille del af brændstoffet.
Man kan gå helt amok, og giver sig ud i at placere dyserne ved forskellige afstande(den rigtige) således a brændstoffet doseret til cylinder3 og 4 får en geometrisk forskellig "rejselængde" ifht ventilens timing.

Men det bliver aldrig 100%.

Spørgsmålet er om man virkeligt vil det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 21:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
nem løsning er at lave "monopoint" løsning med 4x små dyser, aka en elektronisk karb.
Men hellerikke den er helt fri for chargerobbing igennem registeret.

Løse det 100% er ikke nemt, men igen, er det en faktuel problemstilling hr HDI har?


HDI'en er netop solgt og jeg *håber* at jeg skal hente en mini i weekenden eller starten af næste uge. Så lige nu er det rent tankespind for at finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre.
SU karburatorerne er ved at være sjældne og besværlige at sætte op. (f.eks. har viskositeten af dæmperolien i klokken har betydning for hvor fed accelerationsblandingen er...). Hvis det lykkedes med minien, så vil jeg enten gå efter et sæt dobbelte SU'ere, eller tage skridtet fuldt ud og smide sprøjt på den.

Jeg har chippet HDI'ere i snart 6 år, så vil mene at jeg har nogenlunde styr på motorstyringer - men de skiiiide siameser porte.. :/ Måske man bare skulle starte med at lade den styre tænding, alene det må være en markant forbedring i forhold til platiner og fordeler.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team