Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 01:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Jeg er helt grøn indenfor optimeringer på en benziner. Jeg har masser af solid viden hvis vi snakker diesel, men det halter stadig lidt når det kommer til benzinerne. Jeg roder med en Marelli 8P.40, men jeg savner lidt teoretisk viden.

Hvor meget kan man generelt avancere tændingen og stadig få en gevinst? Er det indtil den banker og så lidt tilbage? Eller er der ingen reel gevinst ved at køre tændingen så agressivt? Hvad med blandingen? er der en rule-of-thumb på hvilken lambda værdi man bør gå efter, eller svinger det for meget fra motortype til motortype?

De NA/ benzinbiler jeg har prøvet som var chippede reagerede altid markant bedre efter et gearskift i forhold til før de blev chippet - nogle bud på hvordan man kan få bedre response efter gearskift? Er det tændingsmaps der skal rodes med?

Alle inputs er velkomne.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Helt generelt så får man mest effekt i området omkring lambda 0,85
På en suge motor!
En turbo har generelt en lavere lambda, bla. for at holde udstødnings temperaturen i skak.
Lambda 1 bruges kun for at katalysatoren er mest effektiv i dette område.
Bedst økonomi ligger omkring lambda 1,1

Det optimale tændings tidspunkt er givet af hastigheden på forbrændingen, og ønsket om maks. tryk ca. 20 grader efter ød.
Så tændings banken -2 grader, er ingen garenti for at man rammer maks effekt!!
Og det kan slet ikke bruges under dellast!!

Hvorfor en chipning giver bedre trækkraft efter gearskift!
Det er umuligt at sige!
Men et bud kan være at den får mere benzin, og tændings kurven er blevet rettet til maks effekt, istedet for de emmisions krav fabrikken er underlagt. for at få godkendt motoren.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Jeg har slet ikke delgas med i ligningen - jeg kigger pt. udelukkende på fuldgas maps.

Jeg tror jeg er ved at have en god ide til hvordan der kan hentes mere effekt på den.

AFR std. er (tadaaa!) omkring 14.8 ved max effekt og 14.4 ved max moment. Dette er målt på en bil tilsvarende min, med samme motorstyring og samme sw version.

Den lavede 101Hk/132Nm på hjulene (målt på et Dynapack felt). Ved trimning gav man den federe blanding og lidt mere avancering. AFRfaldt til ca. 14.3 ved max effekt og 14 ved max moment. Målingen sagde nu 108hk og 138Nm. Det er hvad jeg vil betegne som pænt resultat på en ellers std. oem motorstyring. Sjovt nok har den en ordentligt dyk i AFR lige inden max effekt - det er glattet noget ud, men det er der stadig. Sjovt nok kan man direkte se dette i chippen :)

Jeg havde på et tidspunkt et excel ark hvor man kunne regne tændingsvinkel ud - netop udfra brændhastighed, boring osv. Nogle der har det liggende?

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Hej tror den du søger er som stickey her http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=19634

Dog er de links døde da gamle powerpage er flyttet.
Se i stedet her http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... rator.aspx
Kun opstart, har erfaret at der kan advanceres en del på dem.

Nogle mods/admins burde lige at rette links til ?

mvh

Titel:
Mester Medlem

TB206HDI skrev:
Jeg har slet ikke delgas med i ligningen - jeg kigger pt. udelukkende på fuldgas maps.

Jeg tror jeg er ved at have en god ide til hvordan der kan hentes mere effekt på den.

AFR std. er (tadaaa!) omkring 14.8 ved max effekt og 14.4 ved max moment. Dette er målt på en bil tilsvarende min, med samme motorstyring og samme sw version.

Den lavede 101Hk/132Nm på hjulene (målt på et Dynapack felt). Ved trimning gav man den federe blanding og lidt mere avancering. AFRfaldt til ca. 14.3 ved max effekt og 14 ved max moment. Målingen sagde nu 108hk og 138Nm. Det er hvad jeg vil betegne som pænt resultat på en ellers std. oem motorstyring. Sjovt nok har den en ordentligt dyk i AFR lige inden max effekt - det er glattet noget ud, men det er der stadig. Sjovt nok kan man direkte se dette i chippen :)

Jeg havde på et tidspunkt et excel ark hvor man kunne regne tændingsvinkel ud - netop udfra brændhastighed, boring osv. Nogle der har det liggende?
dine tal for arf lyder magre. mange sugemotorer laver max moment ved 12 og max ydelse ved 12.5-13-1. hvordan måler du? hvilken motor drejer det sig om?
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
:popcorn:

Titel:
Senior Medlem

lqs skrev:
dine tal for arf lyder magre. mange sugemotorer laver max moment ved 12 og max ydelse ved 12.5-13-1. hvordan måler du? hvilken motor drejer det sig om?
MVH søren

Det var ikke mig der målte, men jeg går udfra det er med en sensor op i rumpetten på den. Jeg tror ikke der er sat sensor i manifolden på den.

Det er en 1.6l 8V'er - 106 Rallye 1.6

Det ser ud til at dyserne er begrænsningen på den..

Titel:
Senior Medlem

-Pedersen- skrev:
Hej tror den du søger er som stickey her http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=19634

Dog er de links døde da gamle powerpage er flyttet.
Se i stedet her http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... rator.aspx
Kun opstart, har erfaret at der kan advanceres en del på dem.

Nogle mods/admins burde lige at rette links til ?

mvh

Nej det er desværre ikke den.

Titel:
Mester Medlem

TB206HDI skrev:
lqs skrev:
MVH søren

Det var ikke mig der målte, men jeg går udfra det er med en sensor op i rumpetten på den. Jeg tror ikke der er sat sensor i manifolden på den.

Det er en 1.6l 8V'er - 106 Rallye 1.6

Det ser ud til at dyserne er begrænsningen på den..

sensor i røven? er der ikke kat på sådan en?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

Da vi justerede min supra, var det samme afr tal før og efter min kat...
Vi sammenlignede min AEM i forrør, og den vi havde monteret i afgang udstødning...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time