Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 jan 2011, 14:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Hvad er billigst og bedst, hvis jeg skal bygge elektronisk tænding på en gammel Morris Minor?
Planen var der også skulle en kompressor på, så jeg ville gerne have mulighed for at justere tændingen!

_________________
King of wheelies:)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jan 2011, 13:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Sikkert hverken bedst eller billigst. Men en mulighed kunne måske være en MSD 6al-2 boks, hvor du genbruger din alm. strømfordeler/tændspole og samtidigt får en fuldt programmerbar tænding med en masse funktioner som tilpasses ved at tilkoble en bærbar. Samtidigt får du en pænt ondskabfuld kraftig gnist. 500V på tændspolen i stedet for 12V er ikke for sjov. :D

www.msdignition.com/Products/Ignitions/ ... 6AL-2.aspx

Her en kort video om skidtet: http://video.stangtv.com/video_detail.php?mId=7532

Købt hos f.eks Summit og hjem gennem ShopUSA vil sådan en vist løbe i 3000,- alt incl


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2011, 16:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Ville det så ikke lige så godt kunne svare sig at købe noget Megasquirt i stedet?
Så har jeg jo muligheden for udbyggelse senere...

_________________
King of wheelies:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2011, 18:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Megasquirt og hvad der ellers er af muligheder vil jeg lade kyndige om at kloge i. Det her var bare et muligvis lidt alternativt forslag, nu andre åbenbart ikke ligefrem stod i kø med løsninger. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 01:10 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14
Indlæg: 66
Nej det vælter ikke ind med forslag:(

_________________
King of wheelies:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 08:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Du skal først og fremmest gøre op hvad der er af muligheder for trigning og fordeling af gnist.
Der er givetvis allerede en strømfordeler, men den har formentlig allerede vakuum- og/eller centrifugalavancering, og det duer ikke til elektronis styret tænding.
Den har givetvis også platiner, og det er jo heller ikke max fedt til trigning, da triggertidspunktet flytter sig med slid.
Så med mindre der findes en fordeler der har hall-giver og er, eller kan, låses i avanceringen, så er du ude i noget custom ift. trigning.
Der er det så oplagt at gøre noget med et triggerhjul. 2-tands hvis det skal være enkelt, men det gør at fordeleren stadig skal låses og bruges til fordeling af gnisten. Nogenlunde det setup kører jeg med på min Golf, og det har gjort længe. Virker aldeles upåklageligt.

Herefter bliver det kun mere avanceret. 36-1 triggerhjul så kan der køre DIS/wasted spark-tænding, etc.

Derefter er det kun et spørgsmål om at finde en boks der kan det nemme. Megasquirt kan i princippet det hele, men det kan jo være lidt lakrids at regne det hele ud med sensorer osv.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 09:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tobisen skrev:
Nej det vælter ikke ind med forslag:(


Arrh, nu må du komme lidt ind i kampen ;-)

Prøv at surfe lidt herinde, der er masser af snak om motorstyringer, både noget om hvordan man gør, men også en del om hvordan det ikke er smart at gøre!

Låsning af fordeleren er kun nødvendigt hvis du bruger intern hallgiver til at trigge med. Jeg tror så ikke der findes en fordeler med Hall til den bil, men men måske tager jeg fejl.

Alternativet er at du sætter et triggerhjul på krumtappen. Du skal som absolut minimum bruge 2 tænder forskudt 180grader(ikke 181, men 180!), og det er fint til et begynder projekt.

Derefter pelser du et tændingsanlæg fra en gammel Saab, Volvo, Opel, eller lign. med 7pins bosch og tag spolen med derfra. Det ræker et stykke tid, og koster ikke meget.

Du kan faktisk lave den med fast tændingsvinkel med en hallgiver, to tænder på krumtappen og så sættet fra en gammel opel, helt uden motorstyring.
Motorstyring kører dog en del bedre.

Derefter kan du købe en MS eller lign. og så er det bare at starte med at forbinde ledninger. Det er en stor mundfuld for de fleste den første gang, men hvor intet vover intet vinder.

Bare kom igang. ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 10:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 apr 2006, 19:17
Indlæg: 147
Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
mini'erne blev lavet helt op til midten (slutningen?) af 90'erne, stadig med den gamle motor, men med monopoint, måske der sidder en strømfordeler på den med giver!?

EDIT: øv, har lige været inde at kigge... de har sat i induktiv krumtapsgiver i den...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 12:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Wildert skrev:
Den har givetvis også platiner....

Hvilket også kan bort-trylles med et købe-sæt hvis det ønskes. Pertronix laver f.eks et sæt der passer i Lucas fordeleren på en Minor.

Det er vel som med det meste andet der findes en stribe løsningmuligheder. Hvor pris og så mængden af opfindsomhed/timer i garagen peger i hver sin retning. Er man så samtidigt ude i et lidt ualmindeligt projekt, skal man nok ikke forvente nogen lige kan hoste op med en færdig løsning. Der skal lidt hjemmearbejde til.

Nu vi snakker de konservative englændere er det så ca samme motor der sidder i noget ældre MG's? Bare fordi der køre mindst 2 stk kompressor pumpede danske sådanne i historisk racing og de er et tydeligt bevis på at kompressor virker glimrende på sådan en motor. :D



Edit: det vrimler jo på nettet med kompressor morris'er kan jeg se, så der skulle da vist være masser af erfaringer at låne fra.
For stemningens skyld: www.youtube.com/watch?v=-JJa1nX7Q1c


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2011, 23:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JesperKonge skrev:
mini'erne blev lavet helt op til midten (slutningen?) af 90'erne, stadig med den gamle motor, men med monopoint, måske der sidder en strømfordeler på den med giver!?

EDIT: øv, har lige været inde at kigge... de har sat i induktiv krumtapsgiver i den...


Det er vel ikke ligefrem en "øv" situation?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team