Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Jeg har MS1 V2.2 med extra code på min saab. Den er under indkøringsfasen (er måske kommet 5% ud af indkøringsprocessen). Jeg er ultra amatør hvad det angår, så det tager noget tid.

Det giver selvsagt nogen lange start-tider fra tid til anden, og kombineret med at mit batteri har et år på bagen, så kan det ligepludselig ske, at den taber hall-signalet mens man tørner, i takt med at batteriet taber lidt juice.

Egentlig tørner motoren stadig fint dog lidt langsommere, men der er bare for lidt power til at megasquirt får et brugbart signal ud af det.

Af indgangsmods er der så vidt jeg husker kun lavet en ændring som er en 1k ohm's modstand fra ben 28 (+) til 24 (hallsignal ind) (som pickup). Dette lavede jeg, fordi jeg fik at vide at jeg skulle, jeg har en ide om hvad den gør, men ved det ikke helt præcist - udover at det skulle hjælpe megasquirt med at differere fra et hall-on til hall-off signal.

Kan denne difference blive for vag, i takt med at batteriet render tør for strøm - og hvis ja, kan det afhjælpes? Eller skal jeg ud og bløde for et nyt batteri der er med på løjerne lidt længere, indtil bilen er i en letstartet fase?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Nu kender jeg hverken til din boks eller din sensor.
Men plejer ms ikke sagtens at kunne trigge ved 5v bare ?
Det har jeg ihvertfald før haft rigtig god sucess med.

Titel:
Mester Medlem

-Pedersen- skrev:
Nu kender jeg hverken til din boks eller din sensor.
Men plejer ms ikke sagtens at kunne trigge ved 5v bare ?
Det har jeg ihvertfald før haft rigtig god sucess med.

Det er en diyautotune boks. Men du siger altså, at du før har kørt hallsensorsignalet direkte på ben24 uden nogen mods?

Titel:
Moderator

99,9% på at det er din boks der ikke passer til din hallsensor ud fra det du beskriver.

Kredsen enten laster sensoren for hårdt, eller for lidt, og derfor virker det ikke. Hardware på din DIY boks er der jeg ville sætte ind.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
99,9% på at det er din boks der ikke passer til din hallsensor ud fra det du beskriver.

Kredsen enten laster sensoren for hårdt, eller for lidt, og derfor virker det ikke. Hardware på din DIY boks er der jeg ville sætte ind.

Hvordan ville du så sætte ind?

Titel:
Moderator

Starte med at se på hvilke komponenter der er sadt i, hvilken strøm den trækker igennem Hall, og hvordan.

Det er jo feks ikke altid man "bare lige" kan smække en pullup modstand på eet eller andet sted.

Det kommer helt an på hvordan den er lavet, og med hvilke komponenter!. Nogle trigger sågar direkte ind i CPUen, andre har v2,2 lign. design med optokobler, you name it.

(Det er her jeg normalt anbefaler at snakke med sælger)

Når du spørger hvordan jeg ville sætte ind, så start med at finde ud af hvordan Hallsensoren virker. Er det en NPN eller en PNP funktion? 5 eller 12volt?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hey.
På 16v saab motor kører strømfordeleren 5v, de biler jeg har været involveret i hidtil, har alle skulle have 12v pull-up på, uanset om det har været en for-samlet DIY boks eller noget man selv har loddet sammen.
/Daniel.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: fyn kerteminde
Nogle VW har hall giver som skal have 12v for at virke, men det signal som den skal trigge kan være 5v! Samme hall kan OGSÅ trigge på 12v signal. Husk , det er hall som ligger signal til stel, om det så er den ene eller anden spændnng.... Mange, også udlærte AUTOMEKANIKER, tror at hall "sender" et signal ud, jeg har endnu ikke set nogen gøre det, til trods for over 20 år i brancen...... :coffee:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#hallV22
Den virker fint!
Kør lidt ned på siden til der står >When hall sensor output is 12V use:<
He , ja de skriver tilmed> output is 12v< :grr:
Kender ikke SAAB men jeg kunne forstille mig der også sidder en BOSCH hallgiver på sådan en, hvis det da er den orig du trigger på, og den kan fint arb sammen med linket :wink:

Titel:
Moderator

Det fede ved det er at det kun er de FLESTE hallgivere der ligger til stel.
For adspredelsens skyld, så findes de også så de lægger til forsyningsspændingen. Der må være nogle konstruktører der sad og kedede sig....

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

VAG mekaniker skrev:
Nogle VW har hall giver som skal have 12v for at virke, men det signal som den skal trigge kan være 5v! Samme hall kan OGSÅ trigge på 12v signal. Husk , det er hall som ligger signal til stel, om det så er den ene eller anden spændnng.... Mange, også udlærte AUTOMEKANIKER, tror at hall "sender" et signal ud, jeg har endnu ikke set nogen gøre det, til trods for over 20 år i brancen...... :coffee:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... tm#hallV22
Den virker fint!
Kør lidt ned på siden til der står >When hall sensor output is 12V use:<
He , ja de skriver tilmed> output is 12v< :grr:
Kender ikke SAAB men jeg kunne forstille mig der også sidder en BOSCH hallgiver på sådan en, hvis det da er den orig du trigger på, og den kan fint arb sammen med linket :wink:

Sorry - men det der er helt sort for mig. Derfor jeg købte en færdigloddet ms - og så fik jeg at vide hvordan jeg skulle koble indgangssignalet til min nuværende hallsensor af daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time