Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 sep 2009, 21:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Da min 745 Turbo, som jeg har brugt over et halvt år på er blevet stjålet er det tid til MS har jeg besluttet mig for. Jeg har fået foræret en gammel 240, som jeg så vil konvertere til MS.

Maskinen er en B230A'er med 531 topstykke. Til at trigge har jeg tænkt mig at bruge et 60-2 svinghjul fra en B230F, samt dens toppunksføler. Og af benzinpumper bliver det standard pumperne fra en F model.
Strømfordeler bliver en "fast" model fra en K motor.

I første omgang bliver det en motor uden turbo, da det nok er lidt mere egnet til MS eksperimenter og "upsere". For når der så er styr på hvordan det hele fungerer.

Af øvrige planer kan der nævnes:

- H knast
- Sportsudstødning samt bananmanifold

Men i den spæde start af projektet dukker der et par spørgsmål op:

- Mht. tomgang, er det nok man bare har gasspjældet med grundjustere skruen, eller anbefales det at man får noget tomgangsstiller på?

- Svinghjulet fra F motoren, er det et fornuftigt nok valg til MS? Eller er det nummer ét at få lavet et triggerhjul på krumtappen?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 06:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Tomgangs styring.

Det mest simple er at kopiere opsætningen fra et K-jet.
Med lufttilskuds ventil.
2 ledninger et par slanger, og så har du hurtig tomgang kold.

Svinghjul.
Det du taler om har vejer 2,5 kg mere end det flade svinghjul-
Og vægt forøgelsen sker helt ude i kanten på hjulet.
Til en frisk motor ville jeg helt klart foretrække de flade svinghjul fra en B2x motor.

Alternativ nr 2 er at bygge en strømfordeler med Hall giver om
Det kræver ikke så meget special værktøj.

Hvis du sætter et hjul på remskiven, så vær opmærksom på at det er en svingnings dæmper.
Dvs. den yderste ring er gummiophængt. og ikke egnet til montering af et hjul.
Hjulet skal monteres på den inderste del.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2009, 17:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens.

Da min 745 Turbo, som jeg har brugt over et halvt år på er blevet stjålet er det tid til MS har jeg besluttet mig for. Jeg har fået foræret en gammel 240, som jeg så vil konvertere til MS.

Maskinen er en B230A'er med 531 topstykke. Til at trigge har jeg tænkt mig at bruge et 60-2 svinghjul fra en B230F, samt dens toppunksføler. Og af benzinpumper bliver det standard pumperne fra en F model.
Strømfordeler bliver en "fast" model fra en K motor.

I første omgang bliver det en motor uden turbo, da det nok er lidt mere egnet til MS eksperimenter og "upsere". For når der så er styr på hvordan det hele fungerer.

Af øvrige planer kan der nævnes:

- H knast
- Sportsudstødning samt bananmanifold

Men i den spæde start af projektet dukker der et par spørgsmål op:

- Mht. tomgang, er det nok man bare har gasspjældet med grundjustere skruen, eller anbefales det at man får noget tomgangsstiller på?

- Svinghjulet fra F motoren, er det et fornuftigt nok valg til MS? Eller er det nummer ét at få lavet et triggerhjul på krumtappen?


Vi starter lige bagfra.

60-2 hjulet er ok. Du er nok afhængig af den originale sensor så aht plads.

Brug en std topolet tomgangsmotor fra den motor du tager efi manifolden fra. Prop den af til at starte med, og sæt tomgang fast via stopskruen på spjældet, indtil det spiller max. Lev med at den starter med at gå tomgang kold omkring 750 og varm omkring 950. Not a big deal.

H-knasten er et fint valg, men manifolden er lidt tøset til den knast. Første upgrade bliver derfor en bedre indsugmanifold, men den kan fint køre med den.

Bedre manifold og friere udstødning vil være en fin ting.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 19:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Mange tak for jeres svar!

Jeg kan forstå at det med tomgangen ikke bliver det store problem. Hvis jeg husker rigtigt, er det så ikke også noget med at den MS-Demo motor du (Henrik GM) havde, også kørte uden noget egentligt tomgangssystem? For så vidt jeg husker havde den da en ok tomgang.

Mht. til trigger, så hælder jeg selv mest til 60-2 svinghjulet. Men det må jeg lige beslutte mig endeligt for.

Med en tilpas fri udstødning, 531 toppen og H knasten samt MS, hvor mange hk burde man kunne hive ud af sådan en løsning?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 21:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Mange tak for jeres svar!

Jeg kan forstå at det med tomgangen ikke bliver det store problem. Hvis jeg husker rigtigt, er det så ikke også noget med at den MS-Demo motor du (Henrik GM) havde, også kørte uden noget egentligt tomgangssystem? For så vidt jeg husker havde den da en ok tomgang.

Mht. til trigger, så hælder jeg selv mest til 60-2 svinghjulet. Men det må jeg lige beslutte mig endeligt for.

Med en tilpas fri udstødning, 531 toppen og H knasten samt MS, hvor mange hk burde man kunne hive ud af sådan en løsning?


Den ender omkring de 165hk i max trim når alt klinger, men den vil smide plejlstængerne ved høje rpm i lang tid, qua det er en -85-89 motor(antager jeg).
Så alt imellem 140 og 165, afhængigt af hvor frisk det hele er.

Den motor du snakker om havde en tomgangsmotor på, men den blev aldrigt sadt til. Min egen har også tomgangsmotoren på, men er hellerikke sadt til.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2009, 15:11 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay, fint nok. Det er desværre en 85' model, så det er med de tynde stænger. Men den kommer heller ikke til at køre op i max rpm så tit. Men ellers får jeg jo at se om det holder :wink:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team