Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: Birkeroed, Denmark
Hej

Jeg gaar lidt med overvejelsen om at koebe et Megasquirt motorstyring system, til min 2,0 cih motor. Det er primaert fordi jeg afligevel skal have et andet indsproejtningsnet paa, da det jeg har paa nu er noget rod.
Jeg har ikke den store erfaring inden for arbejde med indsproejtning og taendning. Men vil da selv mene jeg har haenderne skruet rigtigt paa. :)

Min motor har foelgene opsaetning:
2,0 cih blok
2.2 top
2.2 indsproejtnings manifold med de gule hoejohms dyser
2.2 Termostathus med temperaturfoeler
2.2 kontaktloes stroemfordeler med taendingsmodul

Vil en menig mand med lidt elektronik viden paa hobby niveua og teknisk forstaaelse kunne montere og indkoere et megasquirt system?

Jeg ville umidelbart gerne have et system der styre baade taending og benzin. Men hvad vil i raade mig til?

Hvad har jeg brug for, for at kunne koere med megasquirt. Og hvad vil det cirka komme til at koste mig? Og ikke mindst hvor kan jeg koebe det? Jeg er nok mest tiltalt af et faerdig samlet system, med mindre det er meget billigere.

Mvh
Aksel S :D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Hej, jeg ved ikke hvor langt de er med projektet, men et par fyre på www.opelpower.dk er ved at lave nogle boxe der er plug and play på opeler...

www.slavteren.tk

Titel:

Okay.... men som sagt er mit nuvaerende net noget rod... saa har ikke noget imod at lave et helt nyt net... Og faa ryddet lidt op i motorrummet samtidig... saa der kommer til at se lidt paent ud :D

Junior Medlem

Geografisk sted: KBH
hej alex

hvis du gerne vil have hk er det ikke den rigtig motor hardware du har nu, med mindre du skal have turbo på
2.2 toppen har større forbrændnings kammer så din kompres er faldet
og 2,2 indsugning manifolde er dårliger end 2,0 i flow
2.2 bund block og 2.0 top volle være bedre til suge motor

hilsen søgaard

Jeg gaar lidt med overvejelsen om at koebe et Megasquirt motorstyring system, til min 2,0 cih motor. Det er primaert fordi jeg afligevel skal have et andet indsproejtningsnet paa, da det jeg har paa nu er noget rod.
Jeg har ikke den store erfaring inden for arbejde med indsproejtning og taendning. Men vil da selv mene jeg har haenderne skruet rigtigt paa. :)
lere hk
Min motor har foelgene opsaetning:
2,0 cih blok
2.2 top
2.2 indsproejtnings manifold med de gule hoejohms dyser
2.2 Termostathus med temperaturfoeler
2.2 kontaktloes stroemfordeler med taendingsmodul

Vil en menig mand med lidt elektronik viden paa hobby niveua og teknisk forstaaelse kunne montere og indkoere et megasquirt system?

Jeg ville umidelbart gerne have et system der styre baade taending og benzin. Men hvad vil i raade mig til?

Hvad har jeg brug for, for at kunne koere med megasquirt. Og hvad vil det cirka komme til at koste mig? Og ikke mindst hvor kan jeg koebe det? Jeg er nok mest tiltalt af et faerdig samlet system, med mindre det er meget billigere.

Mvh
Aksel S :D[/quote]

Titel:

Hej Soegaard!

Ja ved godt det ikke er den optimale opsaetning. Jeg koebte bilen med denne motor og den var netop forberet til turbo... Det er dog ikke min plan at bygge turbo paa. Men regner med at jeg skal have renoveret en hel motor senere som saa bliver optimeret til sug. Men det blir foerst lidt laengere ude i fremtiden... Men tak for dit indput...

Mvh
Aksel S

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Til gengæld har 2.2-toppen større ventiler og mere rette porte....

Et par andre stempler er hvad der skal til for at gøre den fornuftig mht. kompression. Er man rigtigt vild kan en 2.0-manifold godt monteres på en 2.2-top.

Meeen, lad nu det ligge.

Din motor er oplagt til montering af MegaSquirt - faktisk skulle den ku' køre mere eller mindre med det grej du har nu.
Dvs. trigger fra Hallgiver i strømfordeler, og ellers fyre de originale dyser.

Jeg vil dog anbefale at montere et triggerhjul på krumtappen og indkøbe en hallgiver til dette. Det giver bare mindre risiko for bøvl.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

Wildert skrev:

Et par andre stempler er hvad der skal til for at gøre den fornuftig mht. kompression. Er man rigtigt vild kan en 2.0-manifold godt monteres på en 2.2-top.

Okay det kunne da vaere man skulle overveje det.... Er det ikke bare at bore et par huller i manifolden?

Wildert skrev:
Din motor er oplagt til montering af MegaSquirt - faktisk skulle den ku' køre mere eller mindre med det grej du har nu.
Dvs. trigger fra Hallgiver i strømfordeler, og ellers fyre de originale dyser.

Jeg vil dog anbefale at montere et triggerhjul på krumtappen og indkøbe en hallgiver til dette. Det giver bare mindre risiko for bøvl.

Okay er det noedvaendigt at skifte dyserne? Hvor koebes trigger hjul og hallgiver?

Mvh
Aksel S

Titel:
Mester Medlem

Aksel S skrev:
Wildert skrev:

Okay det kunne da vaere man skulle overveje det.... Er det ikke bare at bore et par huller i manifolden?

Mnah - ikke kun. Jeg monterede en 2.0 Weber-manifold på en 2.2'er. Den monterer liiidt sjovt. Det blev noget med bare at forskyde manifolden op ad, og så bruge boltene her.
For at stabilisere borede jeg to huller mod toppen af topstykket og skar gevind i dem. I disse satte jeg to bolte gennem toppen af manifolden.
Det er lidt svært at forklare, men i praksis er det faktisk ikke vildt kompliceret, men man skal som sagt være opmærksom på at man skal lave nogle modifikationer som kan virke voldsomme.

Wildert skrev:
Okay er det noedvaendigt at skifte dyserne? Hvor koebes trigger hjul og hallgiver?

Du behøver ikke skifte dyserne nej - når jeg skrev "fyre dyserne" - så mente jeg "affyre" - trigge, eller hvad vi nu skal kalde det :-).
De kan dog skulle skiftes hvis der kommer mere piv i motoren - så kan de sikkert ikke give nok.
Men til at starte med skulle være ok.

Triggerhjul og hallgiver kan du typisk få de steder hvor du ender med at købe din MS alligevel.
Der er eksempler på at et Kreidler-tandhjul udgør et rigtigt fint triggerhjul sammen med Honeywell GT1-sensor.
Jeg har personligt dårlige erfaringer med den kombination, men det skyldes formentlig primært mine primære remhjul.
Jeg bruger dog GT1-sensor med mit 2-tandshjul pt. - og har gjort det længe. Det virker rigtigt godt for mig.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

Wildert skrev:
Mnah - ikke kun. Jeg monterede en 2.0 Weber-manifold på en 2.2'er. Den monterer liiidt sjovt. Det blev noget med bare at forskyde manifolden op ad, og så bruge boltene her.
For at stabilisere borede jeg to huller mod toppen af topstykket og skar gevind i dem. I disse satte jeg to bolte gennem toppen af manifolden.
Det er lidt svært at forklare, men i praksis er det faktisk ikke vildt kompliceret, men man skal som sagt være opmærksom på at man skal lave nogle modifikationer som kan virke voldsomme.

Nå okay. JA det lyder mere besværligt... men bestemt overskueligt...

Wildert skrev:
Du behøver ikke skifte dyserne nej - når jeg skrev "fyre dyserne" - så mente jeg "affyre" - trigge, eller hvad vi nu skal kalde det :-).
De kan dog skulle skiftes hvis der kommer mere piv i motoren - så kan de sikkert ikke give nok.
Men til at starte med skulle være ok.

Okay, ja det bliver ikke nødvendigt lige med det samme.

Wildert skrev:
Triggerhjul og hallgiver kan du typisk få de steder hvor du ender med at købe din MS alligevel.
Der er eksempler på at et Kreidler-tandhjul udgør et rigtigt fint triggerhjul sammen med Honeywell GT1-sensor.
Jeg har personligt dårlige erfaringer med den kombination, men det skyldes formentlig primært mine primære remhjul.
Jeg bruger dog GT1-sensor med mit 2-tandshjul pt. - og har gjort det længe. Det virker rigtigt godt for mig.

Okay tror også mest jeg er til en "færdig løsning"

Men hvor, ville gerne have et par gode links? Gerne med nogle rimelige priser.

Men er det så korrekt forstået at den eneste jeg skal bruge er: Megasquirt boksen med ledningsnet.
En full map lamdasonde (eller hvad det nu hedder)
Og et triggerhjul med sensor

Mvh
Aksel S

Titel:
Mester Medlem

Det er korrekt forstået. Faktisk behøver du ikke absolut triggerhjul med sensor - men det kan altså fungere lidt bedre.
Har du 2.2 fordeleren? Den er nemlig låst på avancering osv. - så den er ret velegnet til MegaSquirt-brug.

Ang. forhandlere der har det hele, så kig på www.msextra.com - der er et forum om autoriserede forhandlere som har forskellige ting og sager.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time