Starletfreak skrev:
Jeg har siddet og funderet lidt over hvad en original motorstyring kan og ikke kan, i forhold en programmérbar styreboks.
Vi kan vel hurtig blive enige om, at der er brugt rigtig mange timer og milioner af kr på at udvikle en fabriksmonteret styreboks til hver motortype. Jeg er Toyota mand og ved at det er umuligt at efterligne eller hente mere ud af en standard Japansk motor med programmérbar boks.
Fabrikanterne bruger ikke penge på at udvikle en styring... det er noget man køber ved en underleverandør.. og samme styring bliver derfor brugt i rigtig mange modeller og nogle også mellem flere mærker dog i alle tilfælde med forskellig konfiguration ... det fabrikanterne bruger mange penge på er at få smidt den rigtige tuning ind i boksen så det er selve softwaren der tager tid... den skal virke under alverdens klima miljøer og helst holde hele bilens levetid .. og så må den desuden helst ikke stresse motoren for meget for den skal også gerne kunne holde hele bilens levetid ... så ja det er muligt at optimerer mere ud af en japansk motor med programerbar boks eller en ordentlig chiptuning .. men det er i NA trim næppe mere end omkring 10% ... men hvis du samtidigt har pillet ved andre dele af motoren .. såsom udstødning, indsugning, portning & især knast så er det pludselig en hel anden motor og den orginale styring har ikke en chance med mindre den bliver justeret hertil .. og så kan der enda være problemer på en MAP styret ecu hvis knasten er for skrap så styringen ikke kan få et ordentligt vacuum signal
Starletfreak skrev:
Men hvad så den anden vej, hvor meget tuning kan den originale styreboks håndtere? Har man en tommelfingerregel for dette, eller prøver man sig bare frem?
Jeg ved jo at den org. boks udregner benzinmængden og tændingstidspunkt i et diagram ud fra sensorerne, især oxygensensor og bankesensor og at den hele tiden vil forsøge at ramme 14,7:1 i blandingsforhold uden at tændingsbanke.
Nej motor styringen vil ikke heletiden forsøge at ramme 14,7:1 i blandingsforhold .. det er kun noget den forsøger optil og med dellast herefter vil den ved WOT ikke gøre brug af lambda værdierne overhovedet ... men i kontrast til teksten ovenover så kan du her se at der er effekt at hente.. da bund og mellemområdet med et AFR omkring 14.7:1 (og på moderne biler nogle gange meget magere .. aka lean burn) ikke giver mest effekt men er det stoichiometriske optimale forhold hvor forbrændingen er mest komplet .. og det er hverken det mest benzin økonomiske eller det mest effektgivende..
Starletfreak skrev:
Men hvad forhindrer den i at give mere benzin, hvis motoren feks bliver trykladet, altså lige ud over at MAP sensoren ikke kan finde ud af det, hvis det er en N/A motor.
Din MAP VE tabel har ikke dataværdier der går meget højere end max 0.2 bar over havniveau og det er for at kunne tage forbehold for klimatiske ændringer i vejret aka høj og lavtryk ..
desuden er din tændings tabel heller ikke med på turbo løjerne ...
Starletfreak skrev:
I mit tilfælde er det en Toyota 4E-FE styreboks og den er låst godt og grundigt og kører ikke med EPROM som tyske biler. Derfor kan man ikke bare lægge ny software ind
Det er ikke rigtigt at OEM Toyota motorstyringer køre uden en EPROM .. den sidder bare på processoren så den er svær at komme til og man kan ikke lige som eg. Honda bare tage et program og begynde at ændre i de forskellige MAP's
Der var en for en del år siden (2004-2005) der fik åbnet 4AGE motorstyringen .. han havde skrevet en del om de maps han han hev ud med grafer og nogle "hemmelige låste maps" det var en ret fin gennemgang af Denso styringen som især set med tidens øjne var en ret advanceret styring.. desværre er hans side nede .. han hedder jeremy ross... han havde desuden også knækket 3SGE ECU'en
Han havde enda lavet noget datalogger software der læste data udfra ECU'en og viste dem på komputeren med noget bar og grafer e.t.c
det var planen at han moddede den orginale styreboks... noget med at skifte den orginale cpu ud da den var onetime programmable .. den blev så skiftet ud med en custom hvor han havde "hældt" den orginale kode tilbage dog modded så man kunne komme ind og ændre i tabel værdierne live via noget tunings software han havde skrevet... der var noget med at han startede med en lille serie ~5-10 stykker til hjemmemarkedet (England) men der har ikke været noget nyt om hvordan og hvor ledes det er gået
Starletfreak skrev:
MAP sensoren kan snydes med et lille print, så styreboksen tror at den stadig har vacum i stedet for overtryk. Men hvor langt kan den følge med?
Det print du hanviser til er en Fuelcut defender FCD og er rigtig nok et lille print der sørger for at MAP sensoren ikke kommer til at se tryk så den orginale styring kan så kun følge med optil de max 0.2 bar herefter kan den ikke se at der kommer mere luft til motoren (hvis der ikke sad en FCD så ville nogle moderne styringer cutte ud og gå i nødprogram hvis de ser en værdi herover da den i givet fald vil tro at MAP sensoren er deffekt.. over 0.2 bar .. bare for en sammenligning det højeste lufttryk der er målt i danmark er omkring 1050hPa hvilket er 1050mbar ~1.05bar .. minus den ca 1atm~1bar vi har her ved havniveau så er det et overtryk på 0.05bar.. og det er ikke et ladetryk da samme tryk er både ved insugning og udstødning)
Hvis du sætter en FCD på så skal du have en piggyback (Med egen MAP sensor) der kan kompenserer for den manglende benzin ... de fleste har bare ikke mulighed for at snyde OEM styringen til at kompenserer i tændingstabellen .. og igen selvom piggy'en kan snyde OEM ECU til at give mere brændstof så er du stadigt begrænset af VE map og din dyse størrelse ... med mindre du har et tilskudssystem ala MF2 der har separate dyser .. men her er du igen ude afstand til at pille ved tændingen
Og begge løsninger er ikke optimale