Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 dec 2008, 11:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Når man modtager en MSQ fil, hvordan åber man så denne, når man ikke ved om det er ms 1, 2 osv?

Jeg har købt noget MSD tændkabel og stik da jeg ikke kan købe færdige tændkabler i de rigtige længder. Men hvordan samler man dette så man opnår den optimale forbindelse.
Jeg har forsøgt at lodde, men da tråden er behandlet med noget sort (ligner kulstof) så tiden vil ikke rigtig "bide".

Nogler som kender steder på nettet der sælger COP spoler? og hvor man kan se hvor meget de fysisk fylder?
Hvad er fordele/ulemper ved COP kontra dual-coil?

Mvh Jakob


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 dec 2008, 16:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Blob skrev:
Når man modtager en MSQ fil, hvordan åber man så denne, når man ikke ved om det er ms 1, 2 osv?

Jeg har købt noget MSD tændkabel og stik da jeg ikke kan købe færdige tændkabler i de rigtige længder. Men hvordan samler man dette så man opnår den optimale forbindelse.
Jeg har forsøgt at lodde, men da tråden er behandlet med noget sort (ligner kulstof) så tiden vil ikke rigtig "bide".

Nogler som kender steder på nettet der sælger COP spoler? og hvor man kan se hvor meget de fysisk fylder?
Hvad er fordele/ulemper ved COP kontra dual-coil?

Mvh Jakob


Hvorfor modtager du en MSQ fil?
Det kræver lidt omtanke at gøre det, hvis du ikke ved hvilken MS den kommer fra, og hvilken opsætning den bil havde....

MSD kabler samles med crimp. Jeg har aldrigt set dem til lodning. Brug den rigtige crimptang.
BEWARE: Dyre tændkabler til dragrace kan være lavet uden hensyntagen til støj!

COP spoler på en VW luftkølet? Det har jeg godt nok ikke hørt om.

Fordelen ved COP spoler er at de er nemme at serieproducere med for bilfabrikken, og et billige i serieproduktion.
Ulempen er at de typiskt ikke holder så længe, typiskt er dyre som reservedele, typiskt ikke har så meget energi i gnisten, osv.

Rent styringsmæssigt bliver det MEGET mere kompliceret at styre COP end det gør at styre wastedspark, eller fordelerbaseret.
En nybegynder tager ihvertfald gabet fuldt hvis man starter ud med COP.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2008, 19:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Det er fordi jeg har modtaget nogle MSQ filer fra nogle andre gutter der også kører med MS på deres luftkølede.
Så for at se hvordan deres tændingsmap, afr, crank-tabel osv står.
Så man vidste om man var på rette kurs.
Man kan jo ikke sammenligne crank-tabelér. Tænding og afr burde minde lidt om hinanden til opstart.

Hvorledes kan man se om ens tændkabler er støjdæmpet?
Jeg har problemer med ustabil tænding.
Det viser sig ved at min lambda svinger meget under stabil kørsel.

Det lyder som om jeg lige skal have styr på mine tændkabler, og finde ud af om de er den rette type. Og så finde den rette crimp-tang. Jeg har da diverse press-tænger op til 50mm2, men da ikke lige den type, men den må kunne findes. :up:

Så det som jeg vil forsøge er:
Skærmet kabler til Hall, og tps
Sørge for at mine tændkabler er i orden
Skifte mine tændrør til resistor-plugs.

Mit tændingsmodul og spole sidder meget tæt på hinanden. Jeg har fået at vide at det var bedst.
Jeg har læst i MS manualen at nogle montere en 20uf kondensator på spolen. Dette har jeg ikke gjort. Nogle der har erfaringer med det? Hvad hjælper det egentlig?

Men en ting er da 100% sikker. Jeg holder mig langt fra COP.
Tak for hjælpen Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2008, 22:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Er step1 iorden: Stabilt RPM signal ?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 dec 2008, 07:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Ja jeg har rpm signal når jeg cranker.

Jeg kan dog huske at der kom nogle spikes når den kørte 5000+ omdr. Det kunne jeg se på logen.

Så jeg tror det vil være en idé at skifte til skærmet kabel. I dag kører jeg bare med snoede ledere.

Nu vil jeg igang med at finde et datablad over mine tændkabler, så jeg kan få fundet ud fa hvorledes de er skærmet.

Jakob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 dec 2008, 09:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Så fik jeg fundet noget data om tændkablerne.

MSD's 8.5mm Super Conductor wire has a special helically wound core that has just 40-50 ohms of resistance per foot--but with the RFI suppression equal to a 1,500 ohm wire. In fact, each foot of finished wire features 40 ft. of tightly wound copper for superior conductivity. A tough 8.5mm synthetic/silicone jacket over an extra-heavy glass braid and dielectric insulator keeps the current guided to the plugs.


Hmm jeg er ikke lige nogen ørn til udtryket RFI. Hvad betyder det?

Men umiddelbart lyder det til at være et okay kabel til en gade-motor. Hvad siger I andre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 dec 2008, 09:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Hvorledes gør I andre når i skal kigge i en MSQ-fil og gerne vil se hvorledes de er opsat?
Gætter I jer bare frem og håber det bedste... Hmm kan jeg ikke rigtig tro.

Hvordan laver man et grundsetup til sin crank-tabel, så man lige kan få motoreren igang? Jeg synes ikke at kunne finde det i manualen.

Okay, så fandt jeg da en forklaring på RFI. Det er: Radio Frequency Interference. Så jeg mener mit kabel må være ganske okay.
Så skal jeg bare have ohmét kablerne igennem og kigget forbindelserne efter.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team