Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 20:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

hej,

Eftersom jeg er ved at montere turbo på min seat ibiza 1,4 16v fra 2007, bliver jeg også nød til at gøre noget ved min motorstyring. Når min originale motorstyring registere at der kommer tryk ind i motoren, afbrydes motoren. Derfor har jeg gået og overvejet en chip eller en piggyback, således min motorstyring kan forstå tryk. Men så fik jeg et godt tilbud på en Megasquirt. Først troede jeg at det bare var nogle "røde, blå og grønne" ledninger der skulle tilsluttes det rigtige sted, så kørte det. Men efter at have søgt på nettet samt kigget alle 26 sider igennem på dette forum blev jeg lidt klogere og meget forvirret. Det som jeg har forstået, skal man udover Megasquirt også have en masse andre ting såsom sensors før det kommer til at virke. Når alt hardwaren er på plads, skal man programmere alle bilens og motorens funktioner ind på ny. Der begynde det at blive meget uoverskueligt for mig.

Det som jeg skal bruge Megasquirt til, var at få min motor til at kører med tryk. Er dette muligt uden at skal til at programmere alle bilens og motorens funktioner ind på ny ?

Tak på forhånd.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

Lasse H. Jensen skrev:
Det som jeg skal bruge Megasquirt til, var at få min motor til at kører med tryk. Er dette muligt uden at skal til at programmere alle bilens og motorens funktioner ind på ny ?

Tak på forhånd.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dig ret, men uanset hvad, så skal det jo justeres ind. Du finder ikke er produkt der "kan fikse alle problemer" af sig selv.

Da Megasquirt er som mange andre motorstyringer; Så er der naturligvist ledninger der skal tilsluttes, og de skal selvf. kobles på div. sensorer, ellers får den jo ikke noget input fra motoren. Den kan feks ikke vide hvad du gør med foden, hvis den ikke er koblet på feks. spjældvinkelsensoren.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

okay, men hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel.

hvis jeg kobler Megasquirt på spjældvinkelsensoren, så skal jeg bagefter ind og definiere hvad der skal ske når jeg trykker med foden ?

Titel:
Moderator

Lasse H. Jensen skrev:
okay, men hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel.

hvis jeg kobler Megasquirt på spjældvinkelsensoren, så skal jeg bagefter ind og definiere hvad der skal ske når jeg trykker med foden ?

Ikke udover at du skal definere hvor aggressivt den skal dosere dit accelerationstilskud. Du skal ikke til at rode med selve softwaren som så, men megasquirt skal naturligvist vide hvor "vildt det skal være".

Ligesom når du åbner Google, der skal du også selv definere hvad du vil søge på.

No offence, men jeg tror du enten skal læse en del mere om motorstyringer generelt, eller altaernativt alliere dig med nogen der har kendskabet. Som sagt no offence.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

okay så forstår jeg.

men du har nok ret i, at jeg skal sætte mig lidt bedre ind i motorstyringer før jeg går igang.

men tak for svaret.. :)

Titel:
Nyt Medlem

hej,

jeg har lige haft skilt min MS af. På printpladen står der MSNS v3.0. Da jeg har købt en brugt var der ikke noget software med. Hvad for en version af megatune passer bedst til denne version af MS ?

Jeg har kun kunne finde frem til version 2.25 af megatune. Men den siger at softwaren ikke stemmer overens med hardwaren.

Dette skærmbillede kommer frem:
Billede

Titel:
Nyt Medlem

tror jeg har fået løst problemet. Det er fordi det er en gammel test model jeg har fået fat i. Derfor skulle jeg bruge noget gammelt software og firmware, som jeg har fået tilsendt fra rené fra turbomotor.dk...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time