Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 okt 2008, 09:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Da natmekanikeren holdte træf den 27/9/08
fik jeg rullet min bil 2 gang først med riglig fed blanding og senere med en "normal sikker" blanding.


BilledeBillede

der er ingen ændring af blanding under 3000omdr

De 2 udskifter var selvfølgelig ikke skaleret ens så derfor har jeg smidt det over i excel

_________________
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 09:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Jeg ville til enhver tid vælge den fede blanding, når det ikke er mere ydelse det drejer sig om.
IMHO er det i øvrigt en generel misforståelse at AFR 12.5 er "sikker" på en turbomotor. Specielt en hårdpumpet turbomotor hvor ydelsen nærmer sig 200hk/liter eller derover.
Der vælger jeg altid at mappe til AFR 10.5-11.0, for en lavere termisk belastning, samt større modstansdygtighed overfor tændingsbanken mv.

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 10:59 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Bare lige for at prins Knus her også kan være med.

Det omtalte afte på 11:1 er vel ved WOT, og har ikke noget med dellast eller tomgang at gøre? Ellers ville man vel få et gevaldigt problem i det tidligere "Statens Hellige Haller for Påvisning af Fejl og Mangler ved Motorkøretøjer"

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 11:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
ToLa skrev:
Bare lige for at prins Knus her også kan være med.

Det omtalte afte på 11:1 er vel ved WOT, og har ikke noget med dellast eller tomgang at gøre?
Tobias
Mig bekendt kører man som regel WOT når man tester på rullefelt, og yder 200+hk//liter, så ja det vil jeg mene :)

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 12:02 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 jun 2007, 07:52
Indlæg: 72
Ja det er klart. Men hvor skal den så ligge ved tomgang og dellast? Er det bare med at ramme så tæt på lambda 1 eller findes der en formel til at regne det ud?

Tobias


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 12:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
ToLa skrev:
Ja det er klart. Men hvor skal den så ligge ved tomgang og dellast? Er det bare med at ramme så tæt på lambda 1 eller findes der en formel til at regne det ud?

Tobias


Tomgang/dellast AFR 14.7 = Lambda 1, det er det mest "korrekte" hvis vi snakker biler med katalysator, da den er mest effektiv ved lambda 1.
Der er dog mange herunder jeg selv, der har trimmet biler til dellast ned mod AFR 15-16 stykker ved dellast og konstakt fart ud af landevejen. Det kan mærkes på benzinforbruget og pengepungen :)
Hvis vi antager at du kører 80km/t konstant fart, med stabilt omdrejningstal/map signal kan du sagtens magre den længere ned end lambda 1, lige indtil bilen begynder at "hakke" en smule i det, og så skrue lidt op for benzinen igen.

Dette er naturligvis kun tilrådeligt ved lave belastninger ~ 80kpa eller lavere....

Biler med meget grove knaster eller meget lave kompressionsforhold vil måske ikke engang køre ordentligt ved AFR 14.7, men skal have en federe blanding for ikke at "hakke", eller for at stå stabilt i tomgang...

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 16:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
efterz skrev:
AFR 15-16 stykker ved dellast og konstakt fart ud af landevejen


Over længere tid, vil den så ikke varme stemplerne rigeligt igennem?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 17:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Egentligt ikke da du bare cruiser der ud af, og ikke belaster motoren.

Ved 2800 omd. ca 130 km/t 72 kpa og en afr på 16,5-1
Ligger udstødningstemperaturen på omkring 670 grader.
Små 200 grader under hvad den ligger ved maks belastning og et afr på 11,5-1.
Og jeg begynder først at køre med 14,7-1 ved 100 kpa indtil 120 kpa
for derefter at bruge 11,8-1 ved 160 kpa, og 11,5-1 over 180 kpa.
Og motoren kører stadig efter 3 års brug :D

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 19:05 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Spændende - hvilket ladetryk er der kørt med?

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2008, 21:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Hej Mads
Hvis du er int.så kontakt mig og jeg vil finde dine målinger,det er ikke noget problem at udskrive dem i samme skalering

Otto

64823804


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team