ToLa skrev:
Ja det er klart. Men hvor skal den så ligge ved tomgang og dellast? Er det bare med at ramme så tæt på lambda 1 eller findes der en formel til at regne det ud?
Tobias
Tomgang/dellast AFR 14.7 = Lambda 1, det er det mest "korrekte" hvis vi snakker biler med katalysator, da den er mest effektiv ved lambda 1.
Der er dog mange herunder jeg selv, der har trimmet biler til dellast ned mod AFR 15-16 stykker ved dellast og konstakt fart ud af landevejen. Det kan mærkes på benzinforbruget og pengepungen
Hvis vi antager at du kører 80km/t konstant fart, med stabilt omdrejningstal/map signal kan du sagtens magre den længere ned end lambda 1, lige indtil bilen begynder at "hakke" en smule i det, og så skrue lidt op for benzinen igen.
Dette er naturligvis kun tilrådeligt ved lave belastninger ~ 80kpa eller lavere....
Biler med meget grove knaster eller meget lave kompressionsforhold vil måske ikke engang køre ordentligt ved AFR 14.7, men skal have en federe blanding for ikke at "hakke", eller for at stå stabilt i tomgang...