Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Hej er ved at montere MS
Motoren det hele handler om er en vw 20vt AEB.
Og Megasquirten er lavet af HenrikGM, som skulle være en ny model der kan køre med de 4 orginale spoler.

Mit spørgsmål går på 5 volt udgangen (pin 23 Vref) som er beregnet til TPS.
Kan jeg evt bruge den til både TPS og knastføler ?
Da denne også skal bruge 5 volt.
Syntes jeg kan huske at henrik snakkede om et måt(te) i denne sammenhæng, men er ikke helt med på hvad det ville sige..

Mvh

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

-Pedersen- skrev:
Hej er ved at montere MS
Motoren det hele handler om er en vw 20vt AEB.
Og Megasquirten er lavet af HenrikGM, som skulle være en ny model der kan køre med de 4 orginale spoler.

Mit spørgsmål går på 5 volt udgangen (pin 23 Vref) som er beregnet til TPS.
Kan jeg evt bruge den til både TPS og knastføler ?
Da denne også skal bruge 5 volt.
Syntes jeg kan huske at henrik snakkede om et måt(te) i denne sammenhæng, men er ikke helt med på hvad det ville sige..

Mvh

TPS skal du bruge Vref til, ellers virker den ikke.

Hvis din Vref bruges til forsyningen til din hallgiver og den ellers er alene om at forsyne den, så er det ikke noget problem.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Tak for responsen. :D

Jeg skal bruge 5 volts spænning på begge sensore.
Ud fra hvad du fortæller, kan jeg regne ud at jeg skal holde min knastføler langt væk fra Vref udgangen.
Kan ikke undvære TPS.

Så jeg må være ude i at jeg skal kende hvormange amp, den knast sensor tager, så jeg evt kan regne en modstand 12v->5v.

Hvad ville er realistisk bud være ?

Titel:
Moderator

-Pedersen- skrev:
Tak for responsen. :D

Jeg skal bruge 5 volts spænning på begge sensore.
Ud fra hvad du fortæller, kan jeg regne ud at jeg skal holde min knastføler langt væk fra Vref udgangen.
Kan ikke undvære TPS.

Så jeg må være ude i at jeg skal kende hvormange amp, den knast sensor tager, så jeg evt kan regne en modstand 12v->5v.

Hvad ville er realistisk bud være ?

Tror du misforstår mig.

Vref kan godt køre din TPS, og _forsyningen_ til din hallgiver samtidigt, FORUDSAT der ikke er andet der forsyner din hallgiver.

Forstår vi hinanden nu?

Din redneck løsning med en modstand fra 12 til 5volt på en hallgiver, tja, realistisk bud er afbrændt hallgiver i nær fremtid.. :|

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Hehe nej.. :tooth:

Jeg er lidt blank må jeg indrømme.
Jo mere jeg søger for at blive klog på det her, jo flere ider får jeg til hvordan det hele hængersammen = flere hjerneprutter.

I følge autodata går "+"benet på hallgiveren, til pin 11 på den orginale vw styrreboks som er 5volt+ udgang.
"-" går på stel
og "0" går på pin 76 som er 5volt+ i 20ms

Som jeg ser det, ville jeg så bruge pin 23 på MS til at forsyne min hall giver med +5volt på "+" benet, og til vref på tps.
"0" benet på hallgiveren ville jeg smide på pin 2 på MS
og "-" benet ville jeg give signal stel..

Men når jeg så kigger i et afsnit om fejlsøgning på netop denne hallgiver står der at hvis man smider en diode tester på ben "+" og "0", så vil den blinke mens man crancker.
Hvilket i mit hovede får ben "0" til at opføre sig som et minus signal, og netop modsige at den skulle udsende 5volt+ i 20ms..

Hvis den undsender et minus signal på hallgiverens "0" ben ville jeg smide den på pin 21 på MS.

Når jeg så søger lidt rundt på nettet finder jeg hallgivere med 2 ben på. "+" og "-" og de bliver tilsynlaende tilkoblet pin 2 og pin 21 på MS, men så står jeg bare med et 3 ben nemlig "0", som jeg ikke lige kan se om skal stelles eller bruges som noget skærm eller ligende...

Tror jeg skal ha sovet lidt på det :D
mvh

Titel:
Senior Medlem

Jeg var vist træt i går :)

Har siddet og lavet et lille diagram, som jeg regner med at jeg skal ha gjort helt færdig inden jeg montere systemet i bilen..

Da jeg gerne vil have jer med på en evt lytter.
Ser det ikke rigtig ud ?
Mvh

Titel:
Senior Medlem

Har udvidet og rettet diagrammet lidt

Hvad syntes i ?

Vedhæftede filer:
2122.JPG
2122.JPG [ 107.16 KiB | Vist 3525 gange ]

Titel:
Moderator

-Pedersen- skrev:
Har udvidet og rettet diagrammet lidt

Hvad syntes i ?

Kommer ikke til at virke.

Prøv at læs den fil du fik med boksen. Særligt pkt5 omkring rpm signal. Hvis du tilslutter efter det diagram du linker til har du næppe noget knastsignal på MS.

Af hvilken grund vil du ikke have pin21 forbundet?

Ved du din hallgiver er PNP?

PS: God ide at glemme al anden aktivitet end RPM signal, indtil det er på plads. Set ud fra det synspunkt at får du ikke RPM på plads er resten fuldstændigt irrelevant ;-)

PPS; Hvis een af dine ledninger til dyserne gnider mod stel, og der går hul på isoleringen, så brænder din bil sandsynligvist, pgs den totale manglel på sikring.

PPPS; Samme gør sig gældende med tænding.... :coffee:

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Okay :)
Ifl. de pinouts du har givet mig skal jeg sætte pin 2 på plus og pin 21 på minus på den hall, det virker jo logisk. Men det jeg ikke forstår er den ben der står et "0" på. Og i følge de orginale vw tegninger er det "0" et svingene plus signal.
Og jeg tror det er det, der måske leder mig på vildspor. Derfor er jeg fristet til at tro at "0" er et PNP signal der skal sættes til pin2. Og + og - skal have henholdsvis +5 volt og stel.

Grunden til at jeg er kommet frem til at det er en PNP sensor er tildels pga. At min AEB giver ikke minder om en AGU giver (Jeg attacher lige et billede). Og at netop "0" skulle afgive +5v

Hehe ja skal lige have et par sikringer på :) :tooth:
Mvh

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: fyn kerteminde
Har aldrig set en hall giver på en vw ligger en spændning ud på 5volt eller 12volt...
Den ligger en given spændning til stel og DET for styredelen til at trigge!
Foto fra aeb /agu - agu har det der bliver kalt "hurtig start", det kendes på den noget aparte tand indeling som fortæller motorstyring hvor knasten er, og som skulle få motor til at starte hurtigere :idea:
aeb skal lige køre lidt længere inden den starter, men det er i små tings afdelingen...
Vil lige umiddelbart tro du er godt stillet med din giver/tandhjul ved knast når du vil konvertere til megasuirt, frem for agu én :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time