Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 00:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej.
Jeg er lige startet på monteringen af min MS Extra boks på en 4efte motor (toyota).
Jeg er helt nybegynder på dette område, så i må undskylde mine spørgsmål, hvis de virker lidt amatør agtige :lol: .

På min boks er der 2 dyseudgange, og fra dyserne 8 ledninger. De 4 af dem må være +.Skal + køre over klemme 15? De sidste 4 ledninger skal til boksen. Men hvilke indgange skal jeg bruge til hvad??
Dysestikledningerne er SORT/ORANGE og GUL. Hvad er hvad??

Luft/vandtemperatur skal have stel og signal til boksen. Men hvordan ved jeg hvilken ben der er signal og hvilken der er stel??
Lufttemp. stikledningerne er GRØN/SORT og BRUN.
Vandtemp. stikledningerne er GUL/SORT og BRUN/HVID.

Mvh Henrik

Senest rettet af Henrik RST 29 jan 2008, 07:51, rettet i alt 3 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Som jeg har forstået det i manualen, så er det faktisk lige meget hvilke dysser du sætter på hvilke udgange, dog mener nogle det er en fordel at sætte dem i tændingrækkefølgen, det vil sige du sætter 1 og 3 i bank1 og 4 og 2 i bank 2.

Ret mig hvis jeg tar fejl. :reading:

Titel:
Medlem

Okay, det lyder jo meget enkelt :D . Nogen som kan bekræfte??

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg tror jeg ville sætte dem 1+4 & 2+3
Det er batchfire indsprøjtning nogle kalder det "semi sequentiel" hvilket jeg ikke syntes er helt rigtigt.. anyway når styringen har fundet frem til hvornår og hvor meget benzin eg. cyl 1 skal have i en given situation (hvor lang tid dysen skal stå åben) så sprøjter den samtidigt i cyl 4 hvilken er præcis 360 grader (2 takter) efter (før) men her er indsugningsventil-en/erne lukket .. når det så bliver cyl 4'ers tur så har styringen igen beregnet hvor meget der skal til (og taget forbehold for det den fik hos cyl. 1's inj) e.t.c e.t.c....

Nu ved jeg ikke helt hvordan ms er bygget op, så det kunne være at den kun beregnede benzin behov (inj.req) for cyl 1 og 2 og så kørte cyl 3 og 4 som slave med cyl 1 og 2's beregning.. herved kunne man bare sige at inj.req skulle deles over 2 krumtaps omdrejninger (720grader / 4 takter)

Hvis man sætter dyserne i tændingsrækkefølge e.g. 1-3-4-2 -> 1+3 & 4+2 så vil der være ikke være 360 grader imellem men.. ->
fra cyl 1->3 180 grader (1 takt)
fra cyl 3->1 540 grader (3 takter)
Dvs. at benzinen der er sprøjtet ned på ventilen(erne) i cyl 1 under "cyl 3's inj-pulse" kommer til at "stå" i porten/ligge på ventilen(erne) i 3 takter (1½ krumtap omdrejning) hvorimod omvendt så kommer benzin/luftblandingen kun til at stå 1 takt (½ krumtapsomdrejning) i cyl3's port efter "cyl 1's inj-pulse"

Håber ovenstående giver lidt mening da det er lidt kryptisk skrevet..

Titel:
Medlem

Mange tak for en meget detalieret forklaring. Jeg er ikke sikker på jeg forstår det hele, men jeg må jo lære lidt hen ad vejen :D .
Men hvilke ledninger er til henholdsvis + og signal?? Hvad med +, skal den over klemme 15??

Hva med de 2 andre følere. Er den brune ledning mon stel??

På forhånd tak Henrik

Titel:
Senior Medlem

Henrik RST skrev:
Mange tak for en meget detalieret forklaring. Jeg er ikke sikker på jeg forstår det hele, men jeg må jo lære lidt hen ad vejen :D .
Men hvilke ledninger er til henholdsvis + og signal?? Hvad med +, skal den over klemme 15??

Hva med de 2 andre følere. Er den brune ledning mon stel??

På forhånd tak Henrik

Hej Henrik :)

Ang følerne så er det ligemeget hvilken en ledning du fører til boks og hvilken en du fører til stel, da det "bare" er nogle varmefølsomme modstande. Har du målt dem ud og konfigureret dem i din MS?

Titel:
Medlem

Hej Juel.

Hva med ledningerne til dyserne. Er det også underordnet hvilken ben jeg bruger?????. Og skal + over klemme 15????

Mht. konfigurering af følere, så regner jeg med at det er på plads. Boksen er leveret af Turbomotor.dk med software til netop denne motor.

Mvh Henrik

Titel:
Senior Medlem

Henrik RST skrev:
Hej Juel.

Hva med ledningerne til dyserne. Er det også underordnet hvilken ben jeg bruger?????. Og skal + over klemme 15????

Mht. konfigurering af følere, så regner jeg med at det er på plads. Boksen er leveret af Turbomotor.dk med software til netop denne motor.

Mvh Henrik

Ledning til dysserne er også ligemeget..
Hvad mener du med + over klemme 15? ben 15 på din MS eller? ben 15 på din MS bruges ikke, med mindre den er specielt moddet..

Jeg ville nok snakke med Turbomotor.dk og høre om de har konfigureret til dine temp følere..

Titel:
Medlem

Dyserne skal ha et signal og en +. Der er 4 udgange i boksen til signal. Men hvor skal jeg tage plussen henne??

Titel:
Senior Medlem

Henrik RST skrev:
Dyserne skal ha et signal og en +. Der er 4 udgange i boksen til signal. Men hvor skal jeg tage plussen henne??

Den tager du bare efter et relæ, som vist her:

Billede

vil powerpage tydeligvis ikke vise... :|

http://www.megamanual.com/ms2/v3ext_wiring.gif

Men HUSK at der skal være +12V imens din startermotor kører ;)

Dysserne skal have +12v og stel, og det er boksen der levere stel, i impulser :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time